Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu retar jag mig på att jag är så duktig på att förlägga saker och ting.
Men det är i och för sig inte orimligt att vara irriterad/störd på den (jag) som gjort av min bankdosa på ett sådant där bra ställe.
Irriterande när man (jag) ska köpa biljetter till ett evenemang

Så jag irriterar mig högeligen på barn som dräller omkring och jag förväntas ta del av dem på ett spontant och naturligt sätt.:mad:. Eller ett spädbarn som jag förväntas vilja hålla :eek:

Haha I hear you! :D Jag tror att man förväntas bli glad när ngn langar över ungen. En kompis till mig blev utsatt för det för en tid sedan då mamman helt enkelt la barnet i hennes knä. Har nog aldrig sett en person så obekväm :rofl: Jag är inte direkt skräckslagen över av att hålla en unge men det intresserar mig inte så jag blir liksom lite "jaha va fan ska jag göra av den här nu då" ;)

Min fd chefs dotter älskade att hänga med mig. Var barnvakt en gång när hon var runt 8 år och tog med henne till Riche. Där drack hon (alkoholfria) drinkar och när mamman ringde och kollade läget sa hon bara "asså mamma jag kan inte prata nu jag är på AW med Törnblomma".
Jag medger att vissa kids (när de vuxit över småbarns stadiet) kan vara lite roliga ;)

Haha I hear you! :D Jag tror att man förväntas bli glad när ngn langar över ungen. En kompis till mig blev utsatt för det för en tid sedan då mamman helt enkelt la barnet i hennes knä. Har nog aldrig sett en person så obekväm :rofl: Jag är inte direkt skräckslagen över av att hålla en unge men det intresserar mig inte så jag blir liksom lite "jaha va fan ska jag göra av den här nu då" ;)

Min fd chefs dotter älskade att hänga med mig. Var barnvakt en gång när hon var runt 8 år och tog med henne till Riche. Där drack hon (alkoholfria) drinkar och när mamman ringde och kollade läget sa hon bara "asså mamma jag kan inte prata nu jag är på AW med Törnblomma".
Jag medger att vissa kids (när de vuxit över småbarns stadiet) kan vara lite roliga ;)
Haha. Ungarna gillar dig - det är ju alltid något.

Spädbarn brukar få traumatiserande panik om de hamnar i mitt knä.
:rofl:

Till och med mitt eget barn skrek hos mig i början. Det tog några veckor att acceptera mig. Hen hade ju varit i sin fars famn första timmen och träffade inte mig förrän efter en halv dag.

Jag är helt enkelt ett hopplöst fall.

Jag upplever att många med barn inte kan acceptera att andra inte är intresserade av deras telningar. Jag kan absolut förstå att folk älskar sina barn och tycker att de är det mest fantastiska som hänt dom.
För mig är det stor skillnad på att kommunicera med en vuxen och en 5-åring. Sen förstår jag som sagt att föräldrar tycker att deras barn är både intelligenta och fantastiska.
Det håller jag med om.
Det är de vuxnas beteende jag inte gillar.
Vill inte heller ha en -1-åring slängd i famnen på mig hur som helst.

Jag pratar med barn som jag pratar med vem som helst, dvs. jag anpassar mig till den personen jag pratar med :) Ingen pratar väl på samma sätt med någon de känner väl som med någon de inte känner? Eller pratar vitt och brett om sitt stora intresse när de vet att den de pratar med inte varken är intresserad eller förstår vad man pratar om.
Fast det säger ju inget om barnen. Den det säger något om är dig ;)

Rätt snart tycker jag faktiskt att det går att prata med barn som med vuxna. Och eftersom barn är så olika finns det inte många sammanhang där det lönar sig att se dem som kollektiv, tycker jag. Inte i högre grad än vuxna.

Jag tycker också att det går att prata med barn på ett mer eller mindre "vuxet" sätt.

Jag tycker inte heller man kan bunta ihop dem som kollektiv.
Det är ju som att säga "invandrare" och dra alla över en kam. :nailbiting: Fast det är ju mycket mer kontroversiell, förståtts. ;)
När det gäller invandrare så skiljer ju sig det oerhört när det gäller vilket ursprung personen har.
På mitt jobb är andelen icke-svenska 40% både när det gäller personal och patienter, så jag har konstaterat att det kan vara väldigt olika.

Samma med barn.
När det gäller barn är jag ingen hängiven älskare av barn bara för att de är barn.
Vissa ungar gillar jag, andra inte.

När vi har barnens kompisar hemma brukar jag tala om vilka regler (ta av sig skor, tvätta händerna osv) som gäller och dom flesta köper det på en gång.
Gör dom inte det så tar jag det en gång till.
Jag märker ju att en del barn är vana att få "göra som dom vill" hemma och vill hävda samma regler hos oss.
Nästan alltid (bortsett från diagnosbarn) om ett barn är odrägligt så märks det att det handlar om att föräldrarna låter dom göra som dom vill.

Men min upplevelse är att om man pratar med barnen på ett "vuxet" vis så funkar det bättre.

Jag stör mig på att man "måste" gilla jul. Och vilja fira jul.
Ledig vill jag också gärna vara, men inte för att det är jul utan för att jag behöver lite mer semester än den veckan jag nyligen tagit.
Har en kompis som inte riktigt kan acceptera att jag inte gillar jul. Hon blir nästan hysterisk när hon går in dom diskussionerna med mej. det är ju så roligt att träffas allihopa och det är ju BARNENS högtid. Hon pallar inte att jag skiter högaktningsfullt i högtider. jag känner bara en lättnad över att inte fira. ingen ångest. ingen panik över att man måste köpa julklappar som man inte har råd att köpa. Jag gillar bara högtider där jag kan festa loss. är det ingen fest så får det va. då är jag hemma nykter och ser på tv i stället .

När det gäller invandrare så skiljer ju sig det oerhört när det gäller vilket ursprung personen har.
Framförallt skiljer det sig ju mellan individer? Precis som att alla svenskar inte är en och samma person.

Jag tycker att det känns väldigt olustigt att göra jämförelser mellan att klumpa ihop barn med att klumpa ihop invandrare.

det är ju så roligt att träffas allihopa och det är ju BARNENS högtid.
Åååååh vad jag avskyr när folk ska babbla om att det är baaaarnens högtid. Nä, det är det inte. Det är min högtid. Den tillhör alla som firar och inte en enskild liten grupp människor som råkar vara lite mindre än oss andra. Har man barn närvarande så gör man den barnvänlig, givetvis. Men den är inte barnens.

Lika som när folk får för sig att alla minsann måste ha en vit jul och inte ens får ta en lättöl eller vad man nu vill ha för att det är barnens högtid. Jag firar inte ens med barn närvarande men ska enligt somliga ta en vit jul ändå?! O_o Heeeeell no.

Åååååh vad jag avskyr när folk ska babbla om att det är baaaarnens högtid. Nä, det är det inte. Det är min högtid. Den tillhör alla som firar och inte en enskild liten grupp människor som råkar vara lite mindre än oss andra. Har man barn närvarande så gör man den barnvänlig, givetvis. Men den är inte barnens.

Lika som när folk får för sig att alla minsann måste ha en vit jul och inte ens får ta en lättöl eller vad man nu vill ha för att det är barnens högtid. Jag firar inte ens med barn närvarande men ska enligt somliga ta en vit jul ändå?! O_o Heeeeell no.
Håller med dig i allt. tyckte om julen förr men har upptäckt att jag inte ens saknar den det minsta. fattar inte att folk har så svårt att acceptera det. trodde kompisen skulle få en infarkt eller liknande när hon frågade hur jag skulle göra om jag träffar en karl som älskar jul och som vill fira den, och jag svara att då får han fira den själv :D

Håller med dig i allt. tyckte om julen förr men har upptäckt att jag inte ens saknar den det minsta. fattar inte att folk har så svårt att acceptera det. trodde kompisen skulle få en infarkt eller liknande när hon frågade hur jag skulle göra om jag träffar en karl som älskar jul och som vill fira den, och jag svara att då får han fira den själv :D
Men preciiiis! Fattar inte.
Har suttit hemma med tacos på julafton själv. Sjukt nice! Godare än julmat :D

Fattar på tal om det inte hypen över julmat heller, det är ffs bara husmanskost ju? Inte mig emot förvisso, när resten av släkten sitter med paltkoma brukar jag må hur bra som helst. Och lutfisken! Vad fan är grejen, smakar ju ingenting?! Ett glas vatten har mer smak ju :p

Framförallt skiljer det sig ju mellan individer? Precis som att alla svenskar inte är en och samma person.

Jag tycker att det känns väldigt olustigt att göra jämförelser mellan att klumpa ihop barn med att klumpa ihop invandrare.

Jag skrev så för att jag tycker det är omöjligt att klumpa ihop människor. :)

Min jämförelse med invandrare var inte ett uttryck för rasism, utan snarare tvärtom.
Det skiljer sig så otroligt mycket beroende från vilken del av världen man kommer ifrån så det är omöjligt att prata om ickesvenskar som en enda homogen grupp.

Jag ber om ursäkt om du och eventuellt andra uppfattade det så, för det var verkligen inte min intention. :up:

För att vara riktigt säker på att ingen ska missförstå så vill jag också säga hur mycket jag tycker det berikar mitt liv att få träffa, prata och jobba tillsammans med människor som har ett annat ursprung än svenskt. :bow:

Men preciiiis! Fattar inte.
Har suttit hemma med tacos på julafton själv. Sjukt nice! Godare än julmat :D

Fattar på tal om det inte hypen över julmat heller, det är ffs bara husmanskost ju? Inte mig emot förvisso, när resten av släkten sitter med paltkoma brukar jag må hur bra som helst. Och lutfisken! Vad fan är grejen, smakar ju ingenting?! Ett glas vatten har mer smak ju :p
Nä julmaten är nog det jag förstår minst. det är ju saker man äter lite då och då. inget speciellt. bara fett och flötigt i kombo och alla äter tills de vill spy varför? Det är ju inte ens gott. Vi har mat året runt så vi lider ju inte nån nöd direkt. snarare tvärt om. Så varför hetsäta. nä jag har verkligen ingen förståelse

Nä julmaten är nog det jag förstår minst. det är ju saker man äter lite då och då. inget speciellt. bara fett och flötigt i kombo och alla äter tills de vill spy varför? Det är ju inte ens gott. Vi har mat året runt så vi lider ju inte nån nöd direkt. snarare tvärt om. Så varför hetsäta. nä jag har verkligen ingen förståelse
Äh gott är det ju iaf. Eller ja... Potatisen, köttbullarna och prinskorven. Omnomnom! Men - det är husmanskost. Inget speciellt så sett. Då ser jag mer fram emot nyårstacos :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka