Äsch, jag tycker "ett par" används som "några". Vill jag ha två säger jag två, vill jag ha typ 3-4-5 kan jag säga "ta ett par stycken".
Exakt såhär! Var över 20 innan jag fattade att folk verkligen menar två, men säger forfarande som ovan själv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äsch, jag tycker "ett par" används som "några". Vill jag ha två säger jag två, vill jag ha typ 3-4-5 kan jag säga "ta ett par stycken".
Bara rådjur. I villaträdgårdarnaHade du aldrig sett några??
Jag har alltid associerat till hamstrar när jag hört det ordet.Min senaste aha-upplevelse gäller musklerna på baksida lår, hamstrings. Jag har aldrig reflekterat över att det skulle betyda någonting utan ”det heter väl bara så”.
Sen lyssnade jag på en podd om styrketräning där de pratade om baksida lår och kallade musklerna lite skämtsamt för ”skinksnören”. Jaha, kul eller vadå, tänkte jag. Hade aldrig hört det förut.
Men SEN kom jag på det. HAM. STRINGS. Skinksnören.
Jag hade för övrigt en vän som i gymnasiet blev chockad över att det kött vi äter är djurens muskler.
Och som alla läsare kanske fattar ska det vara ett INTE i den andra meningen.Jag har alltid associerat till hamstrar när jag hört det ordet.
Fattar iofs att det är ett äkta samband, men får ändå upp smådjuren i tanken.
Haha, jag är lite tvärtom och tänker hela tiden att steak and kidney pie innehåller massa bönorHaha, kom på nu att jag hade en kursare på universitetet som trodde att kidneybönor faktiskt var gjorda på njure
Nej, de sitter inte ihop Det är var sitt ben fästa kring ett bälte, på den undre modellen är en separat codpiece också fäst. Ibland hade de fötter, ibland inte. Och i 1400-talets Florens började de sys ihop eftersom tunikorna blev kortare (det vita är alltså underkläder/skjortan dragen runt skrevet, båda användes). Men i Florens blev också dessa ihopsydda byxor förbjudna eftersom de var för tighta och avslöjande och ledde till en epidemi av homosexualitet (nåja, det sista är kyrkans historieskrivning, men visst var det många som började fällas för sodomi i rätten just då av olika anledningar*).Strumpbyxor! Men de sitter ju ihop? Inget par av något alltså?
Börjar det bli rimligt att addera golftermen till sammanhanget?Par = Grupp om två av likartade eller samhöriga ting
Par = (i uttrycket ett par) Ett antal av några få
Ett par händer är alltså två, medan ett par bullar är några stycken.
I det första fallet kan räkneordet bytas ut - sex par byxor. I det andra fallet är "ett par" ett fast uttryck som utgör en sammanhållen enhet.
Jag fattade först i vuxen ålder att sällsam betyder besynnerlig, och inte typ sävlig som jag fram tills dess trott. Nu är det ju inte ett ord som används speciellt ofta till vardags, så det har knappast vållat några problem, men ändå
Känns ungefär som samma nivå som när jag gick sista året på gymnasiet och fick förklara för de andra eleverna att hönor lägger ägg vare sig det finns en tupp där eller inte. Men om äggen ska befruktas så att det blir kycklingar så behövs en tupp. Känns pinsamt att 28 av de 30 eleverna i min klass inte kunde sådana grundläggande saker när de är 17-18 år gamla.
Då ska jag ställa en djupt fördomsfull fråga: Är du uppvuxen i Stockholm?Bara rådjur. I villaträdgårdarna
Aldrig någonsin hört - detta var första gången!Att inte hela landet kallar gödselhögen för kasa. Trodde det var allmänt använt överallt, men när jag flyttade från hemorten insåg jag att så inte var fallet.
Kan vara sundsvallsmål..Aldrig någonsin hört - detta var första gången!