Saker som förvånat mig efter förlossningen...

T

twinstar

....en annan tråd gav mig inspiration till denna.

Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet kommit?!

Alternativt, vad önskar du att du visste innan du födde barn?

Här kommer min lista:

- Första natten med barnet var hemsk, trött, vakna, amma, zzzzzz. Kräktes nästan av trötthet på morgonen. Vi fick inte sova ihop de två första nätterna då hon var för tidig så på tredje natten när familjen äntligen var samlad hade jag SÅ HÖGA förväntingar....

- Första veckan svettades jag hemskt på nätterna - följda av totala frossbrytningar!

- Jag önskade jag vetat att man får skitont i nacken och axlar av att lära sig amma eftersom man envisas med att sitta med gamnacke och titta ner på barnet hela tiden! Gick på värktabletter de två första veckorna konstant - nu är det helt borta!

- Det faktiskt inte var så farligt att gå på toa som jag trott!!! Var _nästan_ helt smärtfritt! Hade förväntat mig det värsta.

- Jag läcker inte! Har laddat upp med ammnigsinlägg och bh'ar men jag behöver inte använda det....ÄN, ska jag väl säga! :)

- Det måste inte ta lång tid och gå över tiden med den förstfödde. Vår dotter kom fem veckor för tidigt på fyra timmar!

- Man ska använda de tjocka bindorna man får på slaviskt första veckan. Ibland hinner man inte till toan eftersom alla muskler man hade där nere på något sätt mystiskt försvunnit. Jag kände att jag var kissnödig och flera gånger började det rinna precis när jag hunnit in på toa. Först fattade jag inte vad det var som rann utan trodde det var avslag men sen fattade jag. Fast det höll bara i sig fem-sex dagar för mig - nu är allt mycket bättre och jag fattar nu varför de tjatar om knipövningar! :-)

- Svanskotan! Jävlar vad ont det gör i svanskotan efter förlossningen. Fortfarande en månad senare.

- Att det går att amma sovandes på nätterna!
Jag hade laddat med ammningsfåtölj och var helt inställd på att gå upp om nätterna då jag har svårt att sova om jag inte får ligga helt själv men det var ju bara skitjobbigt! Nätterna har äntligen börjat funka bra nu när jag kapitulerat och slutat envisas med att gå upp för att amma. Har fått till ammningen liggande så jag vaknar i princip bara fem minuter, lägger henne vid bröstet och somnar om igen. Det har resulterat i en gladare mamma på dagarna och visst sover jag kanske inte perfekt men jag sover... :)

- Vikten! Det tog två veckor så var jag tillbaka på samma vikt som innan! När jag ser kort på mig själv nu innan förlossningen så var det mesta bara vatten. Har svettats sjukt mycket första 10 dagarna och nu kan jag inte sluta kolla på mina ben i spegeln:)


Nu är det er tur!!!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

*skrattar*

Än har du bara kommit till drinken före middan...

Av någon anledning har jag kommit på folk med att räkna tiden från "-innan Elin föddes..." eller "-sedan Marcus kom...." osv.

Mitt liv vändes då helt upp och ner efter första barnet. Inte mycket blev vad jag tänkt och trott.
Men jag gillar ditt inlägg, det får mig att minnas hur det faktiskt var med den första, nyfödda.

Det är oerhört speciellt.

mvh Eva
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Okej här kommer mitt (fick barn i maj):

* Hade jag vetat att det gjorde SÅ ont att gå på toa efteråt hade jag sett till att spricka mindre :D

* Svett det var det ingen som sa!!! Svettades somen gris hela sommaren nu börjar det avta tack och lov

* Degmage!!! Hjälp det var det häller ingen som sa!!!!Läskigt

* Hur tomt det känns utan magen!!! Jösses va läskigt det var första veckan utan nått sprall i magen!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Åh nu börjar jag nästan grina när jag läser vad du skriver (ja rörd alltså ;)) Vi har tolv veckor kvar :) Jag har ingen aning om vad som väntas oss *fniss*
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Saker jag inte visste:

*Hur ONT det kan göra att amma. Har strulat sedan dag 1 och har fortfarande ont emellanåt (två månader).

*Hur mycket brösten kan läcka. Går åt flera kartonger amningskupor här per vecka..

*Dessa tvättberg :o. Tvättmaskinen går varje dag.. Mina kläder, bebisen kläder, sängkläder, handukar- allt sölas ned av bröstmjölk och kräk.

*Vad otroligt lite man hinner förutom bebisen. Rida- vad är det?? Är glad om jag hinner kamma håret varje dag..

*Hur ointressant mannen plötsligt är. Det är som att känslorna bara räcker åt den lille..

*Att jag skulle bli en sådan som följer den otroligt löjliga serien Dawsons Creak :smirk:. Finns inget vettigare att kolla på när bebis vill amma kl 14.55 varje dag :angel:. Vet ni om att Ricki Lake visas vid 05-tiden också? Och att både Oprah och Dr Phil visas två ggr per dag? :smirk:

En sak till jag noterat är hur otroligt effektiv och energisk man blir när man har en bebis. Om hon för ovanlighetens skull sover några timmar på dagen får jag en miljard saker gjorda. Innan jag fick barn tog det lång tid att få tummen ur..., man var lat helt enkelt!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det som förvånade mig mest var hur konstigt jag mådde efter förlossningen. Samtidigt som jag var överlycklig för vår son så var jag sååå nere. Sur och gnällig och ingenting kändes bra...samtidigt som jag kunde börja gråta för han var så fin och bra på alla sätt och vis.

Är även förvånad att man efter 14 månader kan vakna på natten och märka att händerna ligger och vilar på min mage och väntar på att känna en spark. Saknar att vara gravid!!!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

* hur plågsamt det kan vara att ha en fylld urinblåsa men inte kunna kissa (blev till slut tappad med kateter på 600 ml)

* hur starka eftervärkarna kan vara

* att ingen talade om hur mycket man fick göra och inte göra efter förlossningen med tanke på risk för inkontinens och framfall

* hur svårt det var att sitta, stå och gå i början (gick snabbt över dock)

* hur arg man kan bli över konstiga småsaker trots att man väl borde vara helt uppfylld av det fantastiska i att ha fått barn och inte bry sig om värdsliga ting

* alla slitningar med partnern om vem som skulle göra vad

* hur mycket man kan svettas i början

* hur bra det hade varit med ett amningsnattlinne

* hur fantastiskt det var under förlossningen, att varje värk tog en närmare bebisen, säraskilt krystningen!

* att allt ändras varje dag, att ungen kan ägna ett dygn åt att sova för att nästa vilja vara vaken 12, 13, 14 timmar i sträck

* att jag kände mig så smal direkt efteråt fast jag inte alls var det utan såg ut att vara i femte månaden typ

* att det trots allt inte behöver vara så jobbigt om barnet är tillfreds med tillvaron och amningen fungerar

* hur lite sömn man kan klara sig på utan att känna sig trött eller sömnig, jämfört med graviditeten
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Hade jag vetat hur ONT det gjorde att föda barn hade jag köpt upp ett lager med droger innan=)

Önskar jag hade vetat att dottern inte ville amma så vi slapp ligga på bb å pinas i tre dagar.

Hade jag vetat att ryggbedövningen inte skulle hjälpa hade jag låtit bli att tagit den. blåmärket efter den gjorde ont=(

Hade jag vetat hur svårt det va att gå ner i vikt efteråt hade jag låtit bli att gå upp under graviditeten=)

Jag va livrädd för att kissa efteråt, men det kändes inget alls=)

Kissreflexen va snabbare än mina ben första dagarna så jag han oftast inte få ner brallorna innan kisset kom=)

Jag va svimfärdig i nästan 2 dygn efter förlossningen. Fick åka rullstol till rummet på bb och va tvungen att resa mig jäääätelångsamt å ta pyttesmå steg om jag skulle nån stans.

Hade vart kul å veta att ammningskudden, babysittern och babygymet va onödigt att införskaffa.

hade gärna vetat hur man slapp alla jävla bristningar=(
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

kl

Det känns härligt att veta att jag inte kommer ha tråkigt mer när jag fött bebisen. Just nu har jag så urbota tråkigt att höjdpunkten på veckan är att handla mat.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag fick mitt första barn i maj och hade verkligen uppskattat om någon hade kunnat förklara/pratat med mig om följande:

* Alla kvinnor föder inte barn "lätt som en plätt". Vissa kroppar klarar inte av det. Det är INTE ditt fel om det inte går fel, du är INTE värdelös. (Allt som sades på MVC o på Förlossningen vid studiebesök var att om det verkar gå fel så använder man det och det verktyget för att få ut barnet. Det snackades aldrig om att vissa kroppar kanske hade svårare/eller är helt oförmögna till att föda barn naturligt) Så där kände man ju sig helt värdelös när ens kropp inte klarade av att göra det som miljoner kvinnor gjort sedan urminnes tider..

*Att det gjorde så ont att amma

*Att det var så omständigt att amma

*Att det var sååå lätt att få mjölkstockning

*Att man kan glömma allt vad snygga rena kläder heter, för man har ingen ork/energi/lust att rota fram nått efter ett par dagar, och sen blir det ändå bara fulla med mjölk, kräk och svett...

*Att det skulle göra så ont att gå på toa och göra nr 2

*Att man svettades så mycket samtidigt som man frös som bara den stunden efter

*Att man kände sig såååå ensam efter hemkomsten från BB

*Att det kan vara svårt att acceptera att man ser ut som man gör eftersom man fött barn

*Att man väääldigt lätt går upp i vikt igen när man slutar amma
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

*Hur ointressant mannen plötsligt är. Det är som att känslorna bara räcker åt den lille..

Åh. Här är det tvärtom. Vi är helt nykära min man och jag och helt förvånade över vilken söt bäbis vi lyckats producera! :)
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Kissreflexen va snabbare än mina ben första dagarna så jag han oftast inte få ner brallorna innan kisset kom=)

Haha!
Exakt så var det för mig med.

Man hade inte riktigt koll på musklerna där nere första dagarna.
De gigantiska förlossningsbindorna var min räddning. De där fjuttiga från apoteket räckte ju inte långt!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

*Hur ointressant mannen plötsligt är. Det är som att känslorna bara räcker åt den lille..

Mitt i prick för min del... Min sambo är så ledsen & framförallt orolig för han tror att jag totalt tappat intresset för honom. Det har jag INTE, men bebisen tar alla mina krafter så jag orkar helt enkelt inte mer än honom just nu. Har bebisen i princip själv dygnet runt, om han skulle prova på det så skulle han nog förstå hur jag känner det...
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Ok. Jag har lärt mig:

*Att man spyr som en gris när man föder barn

*Att det faktiskt går att få panik under en förlossning

*Att det låter "slurp" när ett barn föds :D

*att lustgas är världens bästa drog :bow:

*Att all ångest och smärta är helt bortblåst när man hör det första skriket och får upp sin lilla bebis på bröstet för första gången :love:

*Att alla barn inte alls bara sover första dygnet och bara äter andra dygnet

*Att alla faktiskt inte kan amma. Och att det gör :devil: ont

*att man faktiskt kan lägga sig på spädbarn när man sover :crazy:

*Att man alltid kommer försent när man ska nånstans, hur mycket man än försöker planera

*Att ens bebis är det viktigaste och dyrbaraste i ens liv och att man kan gå genom eld för detta lilla knyte :love:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det som kunde förvåna mig mest var dels att det var JAG som var mamma. Dvs om bebisarna skrek så kunde man inte bara lämna iväg dem, jag undrade ibland om det var på riktigt eller ett skämt att JAG skulle ta hand om dem. Mycket underlig upplevelse.

Sen kände jag mig som en fyraåring med första dockvagnen när jag var ute och gick på promenad.

Dessutom fanns den enorma beskydarinstinkten. INGEN absolut ingen får göra mina barn illa. Herregud om någon sett hotfull ut, då hade jag blivit grön som hulken och slagit ihjäl dem.

En annan reflektion var att under grav så pratades det väldigt mycket förlossning, och väldigt lite barn. Eller så var man så borta att barnbiten liksom inte gick att ta in riktigt. Det var som att man skulle ha en förlossning, inte att man skulle ha barn.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

* Att nyfödda kan hamna på neo, fast de inte är för tidigt födda. Min son fick ligga där 1 v pga mekonium. 1 av 10 hamnar på neo.

* Att höftledsluxation är ganska vanligt, 2 av 100, och behandlingen är enkel, 2 mån i skena, även om det är lite krångligt med skenan.

* Att avslaget inte var så jobbigt som jag trodde. De första dagarna var det som en riktigt riklig mens, men sedan var det mer som en mindre mens.

* Att en amningsnapp gjode susen för mig. Kunde inte amma pga plana bröstvårtor, men med nappen gick det bra. Har inte haft ett dugg ont av amningen och när sonen var ca 3 mån ville han inte ha amningsnappen längre utan kunde ta bröstet utan problem.

* Att man inte är speciellt trött fast man varit vaken flera gånger om natten. Har hört att detta är vanligt bland ammande.

* Att det inte har varit hälften som jobbigt med bebis som jag trodde det skulle vara.

* Att jag skulle bli helt återställd när havandeskapsförgiftningen släppt, tar 42 dagar enligt min läkare på medicin, men jag lider fortfarande av högt blodtryck (medicineras).
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

...En annan reflektion var att under grav så pratades det väldigt mycket förlossning, och väldigt lite barn. Eller så var man så borta att barnbiten liksom inte gick att ta in riktigt. Det var som att man skulle ha en förlossning, inte att man skulle ha barn....

Håller med till 100%! OK, det var väl bra att gå föräldrautbildning och få se prylarna man kan använda att dra ut en unge med, men allvarligt talat, ut brukar ju barnen komma hur som. Det är ju sedan det börjar!

Annars önskar jag mest att jag kunnat få reda på innan att allt skulle gå bra. Så mycket oro och nojande jag sluppit då!

Och sorry, vinvissla, man kan visst ha tråkigt. De dagar bebisen inte bajsar i badvattnet är dagens händelse att posten kommer. Men det känns i och för sig alltid som något riktigt spännande.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det jag önskar att jag hade vetat bättre var att man får sätta sitt eget liv "on hold" för x antal år framåt.... Leva för någon annan och inte sig själv. Säger inte att det är bedrövligt jämt att göra så men ibland så är det bara för mycket...:(:(
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

att alla förstföderskor inte går över tiden och har jättelånga förlossningar

att andra barnet per automatik inte kommer tidigare och går snabbare

att de var så noga med att visa mig vad matslen låg kl 5 på morgonen när vi kom upp på avd. (och jag var såååååå trött att jag inte brydde mig) men stuntade i att upplysa om rutiner som höll på att skrämma slag på mig (hux flux vaknade jag av att någon stog och lyste på mig med en ficklampa - jag höll på att få en hjärtattack - jag ser inte ett smack utan glasögon och trodde det var en galen yxmördare :eek:)
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

En annan reflektion var att under grav så pratades det väldigt mycket förlossning, och väldigt lite barn. Eller så var man så borta att barnbiten liksom inte gick att ta in riktigt. Det var som att man skulle ha en förlossning, inte att man skulle ha barn.

på vår förldrautbildning pratades det bara om ammning - jag skämtar inte... det var ammning, ammning ammning!! jag som redan hade tänkt att amma och sen inte hade problem med det heller alls hade haft mer utbyte av fokusering på förlossningen som det knappt pratade nåt om alls (förutom den läskiga filmen :eek:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 303
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp