Åh, det finns massa jag saknar och speciellt mat från dom länder jag varit på semester eller bott i.
England
Pubmat, typ sunday roast, bangers and mash with gravy (korv, potatismos och brunsås) och fish and chips med mushy peas och sedan även indiskt. Englands indiska mat är riktigt god ^^ saknar även den för mig lite lustiga frågan när man beställer en indisk take away, om man vill ha med pommes lr ja "chips" till
och så saknar jag engelsk bacon och resturang kedjan eat och marks and spencers mat avdelning och sticky toffee pudding med clotted cream.
Korea
Typ all mat
deras soppor och hur dom gör sitt ris, alla deras goda tillbehör (sidorätter) som man får till i princip alla huvudrätter om en äter ute (som varierar efter säsongen) tex olika typer av kimchi , fermenterad bönsås, ägg suffle , olika inlagda svampar
och så klart deras korean bbq
och små våfflor som ser ut som fiskar fyllda med vaniljkräm, dom säljer dom bara på gatan från små stånd vintertid, så sjukt goda! Krispiga, varma och mjuka inni
. Och olika Ade, från caféer, speciellt den på kalamansi men också grapefrukt varianten. Är typ en lite surare lemonad med mkt isbitar gjord på citrus frukten kalamansi eller andra citrus frukter. Och snabbnudlar som hette Black, så goda och mkt spicy.
Det är intressant hur snabbt vi vande oss vid hur starkt maten var i Korea, i början var det som att huden typ brann av på tungan och i munhålan
sen när vi kom tillbaka hem till norge från 1 år i korea så smaka maten typ knappt nånting här istället och jag hade väldigt länge starka cravings på ris med torkad tång ^^
I Thailand, ananas!, aldrig smakat så god och saftig ananas
och deras curry är så mkt bättre "på plats"
Saknar tapas konceptet och hur utbrett det är i Spanien, finns tapas barer överallt. Saknar dom där lite halv mörka barerna precis vid havet, med baguetter med olika gott på, sitta där med en kall öl, god mat man plockat ihop på en tallrik i gott sällskap med en varm salt bris från havet, det är en bra kväll det
och färsk apelsin juice i Spanien är ju så gott!!, med en riktigt stark kaffe och napolitana till frukost
och, höll på å glömma, den bästa paellan från en chringuito i Marbella, riset är sådär perfekt bränt i botten