Jo, alltså, jag KAN nog, men det tar tid med sådan aktivering som de helst vill ha och jag kommer inte kunna ta bort massor av tid från tex mina damers långpromenader. Då blir det att varje ledig minut ska ägnas åt hundträning och jag kommer inte orka det helt enkelt. Sedan är väl de flesta brukshundarna lite för brötiga för min smak
Jag har kollat lite på mentaliteten på collies, och korthåren (som i så fall vore intressanta för mig) verkar generellt sett ha bättre mentalitet än långhåren. Sedan finns ju som
@Dentaku är inne på rejält med info om mentaliteten, så det borde ju gå att hitta en mentalt bra bara man gör lite detektivarbete. När jag kollade förut så hittade jag faktiskt en uppfödare som gärna stoltserade med sina hundars mentalitetsbeskrivingar och arbetsmeriter på hemsidan och som verkade mån om att ordna med MH för valpköpare och allt möjligt sådant. Om jag inte minns fel hade i princip samtliga hundar från den uppfödaren gjort MH, och då blir det ju väldigt lätt för mig att få ett hum om vad det är för hundar.
Sedan gäller det ju att faktiskt få köpa från de där riktigt bra uppfödarna också. Är de bra lär ju många stå i kö för att få köpa valp och då kan det av den anledningen bli svårt att få köpa en hund. Tänker ju inte gå till "näst bästa" bara för att hitta något utan väntar hellre länge på rätt hund.