Jag tänker att man skulle kunna öka kunskapen hos gemeneman om man var mer inkluderande. På sikt skulle det kanske kunna minska marknaden för blandraser tänker jag, framförallt på mindre lämpliga raser som i ditt exempel.
Varför skulle det inte kunna fungera med olika register likt tex asvh med grå papper eller liknande?
Men jag är inte intresserad av den här diskussionen egentligen, men fortsätt gärna utan mig om du har intresse av detta
Intressant vinkel!
SWB är inte en "ras" i samma bemärkelse som t.ex. Gotlandsruss, eller Shire.
I grunden är SWB ett slags avelsprinciper, för för att få fram dugliga varmblodiga ridhästar, där vissa korsningar är en del i avelsreglementet. Man får t.ex. gärna ha med fullblod, men inte Islandshäst eller Ardenner.
Om det funnes riktigt seriösa "blandrasavlare" på hundsidan, så skulle ju dessa kunna gå ihop, och skapa avelsreglementen, för att kunna beskriva något slags egenskaper för olika blandrastyper, t.ex. "doodle", eller "vildsvinshund", och så skapa målsättningar, regler och hälsotester, och andra utvärderingar.
Men skulle det finnas, så skulle det ju ju på sikt uppstå nya raser istället, samtidigt som det skulle krävas organisation, föreningar, och kontroller.
Men den där allmänna blandrasaveln, är ju till stor del endera rent kommersiell, att snabbt producera för tillfället populära blandningar (med pooh i t.ex.) som man kan sälja dyrt, utan för mycket besvärliga rasregler och hälsotest, eller så är det någon som vill "dryga ut semesterkassan", som låter ta en kull då och då med sin tik, och en hanhund i närheten, alternativt någon som tycker att ens "hund behöver få bli mamma (eller pappa)". Kryddat med några "standardblandningar" som är populära för jakt.
Vare sig de kommersiella blandrasavlarna, eller "köksavlarna" är nog intresserade av få sin verksamhet granskad.