Saker jag inte orkar med valet

Ja det är extremerna men i princip alla partier är på ungefär precis samma nivå angående allt det där, skillnaderna är i praktiken väldigt små. Det är bara i debatterna det låter som om det är någon sorts avgrundsskillnad men det är det inte oavsett om det gäller skatter, sjukvård eller skola. Man bråkar över smådetaljer som är i det stora hela är skitsamma samtidigt som man väljer att undvika att diskutera saker som faktiskt har stor betydelse för människor nu och i framtiden (miljö, narkotikapolitik).
Jo och där håller jag med föregående talare om att Miljöpolitiken känns viktig för mig, men inte narkotikapolitiken, som känns som en detaljgrej som ingår ngnstans i lag och ordning.

Men för mig känns det som att partierna är olika.
Tillräckligt olika för att jag inte tänker bara plocka ett ur högen i alla fall.

Det finns nog ungefär ingen person med uppdaterad kunskap och insikt i ämnet som skulle tycka att hur sverige angriper och hanterar problemet är det som skapar minst lidande, bäst resultat eller bäst framtid. Enda anledningen är konservatism, moral och rent krasst väljare.

Så man väljer helt medvetet att föra en politik man vet inte är effektiv eller särskilt human bara för att man inte vill riskera att förlora väljare. Långsamt kommer vi röra oss åt rätt håll (och vi gör det) men det kommer ta onödigt lång tid och orsaka väldigt mycket onödigt lidande för berörda människor på vägen istället för att så att bara säga "vi har gjort fel och har insett detta och behöver därför förändra".

Det är väldigt cyniskt och väldigt inhumant men samtidigt inte särskilt förvånande.
Kan inte det här få vara en tråd där vi diskuterar vad vi inte orkar med när det gäller valet?

Just de där centeraffischerna med Framåt håller jag på att bli galen på! Det är för mycket av floskel. Och så kryllar det av dem i mina kvarter, känns det som, och det måste vara helt meningslöst för c att satsa där. Det är inte en valkrets där c dominerar, om vi så säger.

Sen är det ju ett meningslöst ord just för att alla partier skulle kunna använda det. Det är ju liksom fint att vilja Framåt och dåligt att se/vilja Bakåt.

Man kan bli bakåtsträvare för mindre.
De stör mig med faktiskt, och då tycker jag inte illa om Centern.

När jag passerar valaffischer brukar jag roa mig med att vända dem till motsatsen och då blir det tydligt hur tomma på innehåll de är.

Mindre barngrupper på dagis - vem skulle gå till val på Större barngrupper på dagis?
En stabil röst - En labil röst
Ingen ska behöva dö i vårdkön - Alla ska dö i vårdkön
Jag vill inte att du ska bli fattig för att du blir gammal - Jag vill att du ska bli fattig när du blir gammal
Nu tar vi tag i Sverige - Nu släpper vi greppet om Sverige.
Osv.
:rofl::rofl::rofl::up:

@mandalaki det här kanske är ett parti för dig? http://slumpgeneraterna.se/
Snygga valaffischer i alla fall.
:rofl: Bra hemsida!

bild.php

🤔

Jag har faktiskt också tänkt på det. Lite gammaldags, i negativ mening. Och så blir det en massa småskräp av det och vi vet ju numera väldigt väl hur dåligt det är med småskräp överallt som både fåglar och fiskar äter upp i tron att det är mat, tex.
Sätter MP upp affischer nu när jag tänker på det? 🤔

Jag stör mig på att man sätter upp affischer alls, det känns väldigt otidsenligt.
Och så dåligt gjorda! Jag blir irriterad varje dag när jag kör till jobbet på hur otrafikmässiga de är där de hänger i lyktstolparna. Det är så mycket text och fluff och taskiga bilder, så om man skulle hinna uppfatta budskapet så finns det ändå inte en chans att man skulle hinna se vilket parti som tycker så.

Jag fick VALFRI FRAMTID FÖR GOTT! Fantastiskt! Jag hade dessutom trott att det hade varit på riktigt om jag sett det på L- eller M-affischerna.
:rofl: Låter faktiskt väldigt likt dem, iallafall det där med valfri framtid.

Blir nog en röst på slumgeneraterna de verkar ha egna idéer iaf.
Vid varje fråga i riksdagen så frågar de en slumpgenerator hur det ska avgöras :angel: Kan bara sluta bra! :up::rofl:

Jag stör mig på att man sätter upp affischer alls, det känns väldigt otidsenligt.
Jag har faktiskt också tänkt på det. Lite gammaldags, i negativ mening. Och så blir det en massa småskräp av det och vi vet ju numera väldigt väl hur dåligt det är med småskräp överallt som både fåglar och fiskar äter upp i tron att det är mat, tex.
De är en 100-årig tradition tror jag att jag läste, som partierna håller fast vid mest av nostalgiska skäl. Enligt nån forskare på valaffischer (!) kan de nog fylla en funktion när det gäller personval, dock inte partival.

Jag håller med dig. Språket ger kunskap och kunskap ger insikt och förståelse. Om medborgarna inte förstår vad politikerna pratar om eller innebörden i en tidningsartikel så kan vi få förödande konsekvenser. Sveriges Radio hade ett intressant inslag:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1141695?programid=411

The Guardian hade en intressant artikel också, om hur vårt sätt att läsa i den digitala tidsåldern påverkar oss:

"My research depicts how the present reading brain enables the development of some of our most important intellectual and affective processes: internalized knowledge, analogical reasoning, and inference; perspective-taking and empathy; critical analysis and the generation of insight. Research surfacing in many parts of the world now cautions that each of these essential “deep reading” processes may be under threat as we move into digital-based modes of reading. "

Resten här: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/25/skim-reading-new-normal-maryanne-wolf
Jisses tack för dina artiklar! Jag hade faktiskt inte en tanke på att det skulle kunna bli skillnad i att läsa samma text på Kindle eller pocket.

Däremot (enligt artikel jag inte hinner leta efter) tar man in mindre info vid anteckning till tangentbord än till handskrivet.

I såfall har kampanjmakarna grovt misslyckats med att förklara budskapet.

Framåt är tänkt att innebära att vi inte ser bakåt och önskar tillbaka tidigare tiders ojämlikhet, sämre vård, sämre förutsättningar för kvinnor m.m. Inget av "kvinnorna tillbaka till spisen" - typ. Tro på utveckling, förskningsframsteg etc för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Men visst håller jag med om att det lovas med en massa floskler. Min kommuns sossar har stora plakat där de lovar högre sysselsättning. Eller ett regionalt parti som lovar bättre vård åt alla. Jaha...
Motsvarande förklaringar har nog alla partier till sina valbudskap. Men som ickecenterröstare så har jag ju ingen förförståelse när jag ser Framåt, jag fnissar mest och tänker Bakåt. För dig, däremot, så blir du bekräftad i dina värderingar, du känner ju till vad tanken bakom är och delar den.

Motsvarande förklaringar har nog alla partier till sina valbudskap. Men som ickecenterröstare så har jag ju ingen förförståelse när jag ser Framåt, jag fnissar mest och tänker Bakåt. För dig, däremot, så blir du bekräftad i dina värderingar, du känner ju till vad tanken bakom är och delar den.
Våra knallgröna t-shirtar har "Framåt" på framsidan och "Inte bakåt" på ryggen.

Vilket lite oförutsett lett till att vår främsta företrädare i kommunen döljer de mittersta bokstäverna med sin hästsvans. :rofl:
Hon tar det med ro.

Mer seriöst har vi väl hoppats att det ska ge insikten att vi inte är bakåtsträvare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vem kör och varför?
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Kaffebryggare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka