Saker jag inte orkar med valet

Ja herregud... Just de s.k. "skandalerna" satt jag och spydde galla över vid frukostbordet i morse. Det känns som att samtliga dagstidningar förvandlas till någon variant av Hänt Extra sisådär en månad före val.
Vad politikerna vill göra känns så mycket viktigare än att de lever optimalt själva (även om det såklart ger högre trovärdighet).

Btw alltså 44% bryr sig om sjukvården allra mest
26% om skola
25% om invandringen
24% om lag o ordning
23% om miljön

Så koncentrera energin på att lösa sjukvård, skola, lag och ordning så följer nog integrationspolitiken med. För det är ju skolan och lag och ordning som är en stor del av problemet med integrationen. För om man går ut med betyg och kunskaper och inte har en knarklangare i varje hörn så... (och då menar jag inte att det bara är Rosengård som har de problemen utan alla barn tjänar på möjlighet att få bra betyg.)

Alltså självklart ursvårt att lösa! men sjukvård, skola och ordning är väl värt att prata om i media i alla fall.
Du kan väl länka eller redovisa källa, det finns ju olika mätningar av vad väljarna tycker är viktigt.

Ja herregud... Just de s.k. "skandalerna" satt jag och spydde galla över vid frukostbordet i morse. Det känns som att samtliga dagstidningar förvandlas till någon variant av Hänt Extra sisådär en månad före val.

Jag börjar känna mig skandalresistent, orkar inte hålla koll på vilka som åkt taxi, flugit eller skrivit något korkat om judar på 90-talet.

Orkar inte med att valet blivit en tävling. ”Vem vinner?” Svaret är att ingen vinner och Sverige förlorar. Snarstuckna och tjuriga politiker som inte tar det demokratiska uppdraget på allvar. Politiker som inte ens försöker skapa en regering med brett stöd. En minoritetsregering har aldrig vunnit och det är inget hållbart sätt att styra. :banghead:

Blockpolitiken stör mig verkligen. Jag röstar på ett parti jag verkligen stödjer, men så kommer en massa på köpet som jag verkligen inte stödjer eftersom man tvingas rösta på en paketlösning.:down:

Jag kommer ju spontant att tänka på en av mina käpphästar. Läskunnighet (som man iofs börjar faktiskt kämpa med i skolan märker jag själv)

Om man inte läser högt för sitt barn och det inte läser böcker kanske det kan 15 000 ord när det är 17 år.

Gör man det kan det sannolikt 50 000 ord.

Ok, vad spelar det för roll då? Jo om man har 50 000 ord klarar man att läsa och förstå en dagstidning...

Det handlar alltså inte om att bli ngt slags professor utan om att klara av att läsa Expressen och begripa vad som står i artikeln, dvs ngt slags lägsta överlevnadsnivå...

Var tillbringar folk sin tid idag? På nätet, vad gör man? läser. Är man bra på att läsa om man är under 25, rent statistiskt sett? troligen inte så mycket. Har man bakgrundsfakta? Kan man någonting om 2:världskriget? Om man läser artikeln, kan man läsa nog bra för att förstå den?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-femte-15-aring-har-svart-att-lasa -från 2012.

Vad bygger vår demokrati på då?
https://popularhistoria.se/samhalle/utbildning/hog-laskunnighet-redan-fore-folkskolan
Jo bra läskunnighet...

Btw hur är man källkritisk? Jo man kan enbart vara källkritisk inom områden där man lärt sig grundfakta. Det är inte en fristående verksamhet utan gäller för ämnen man är någorlunda kunnig inom.

Men skolan har inte koncentrerat sig så mycket på faktainlärning heller. Och läsförmåga har gått ned över hela Europa men lite mer i Sverige.

I en lista över missuppfattningar som kringgärdar människors syn på skriv- och lässvårigheter slår rapporten bland annat fast att problemen inte är knutna till invandring utan att de allra flesta barn och vuxna som har svårt med att läsa har landets undervisningsspråk som sitt eget modersmål. Vidare pekar de på att riktade insatser på området brukar vara framgångsrika och är dessutom mycket kostnadseffektiva.

Senast ändrad:
Orkar inte med att valet blivit en tävling. ”Vem vinner?” Svaret är att ingen vinner och Sverige förlorar. Snarstuckna och tjuriga politiker som inte tar det demokratiska uppdraget på allvar. Politiker som inte ens försöker skapa en regering med brett stöd. En minoritetsregering har aldrig vunnit och det är inget hållbart sätt att styra. :banghead:

Blockpolitiken stör mig verkligen. Jag röstar på ett parti jag verkligen stödjer, men så kommer en massa på köpet som jag verkligen inte stödjer eftersom man tvingas rösta på en paketlösning.:down:
Men vad är alternativet?

Angående frågan om invandring vs alla andra frågor som "viktiga" så är det ändå lite förståeligt att det blir mer diskussion om just invandringen eftersom det ändå är något man direkt kan avgöra om man vill ha eller inte, hur mycket osv.

När det gäller sjukvård, skola.. så alla vill ju ha det BÄTTRE men det har man alltid velat. Vad är bättre? Hur använder man resurser bäst? Det är mycket mer diffusa frågor att besvara och ge lösningar på eftersom det inte på samma sätt är en fråga man kan välja att styra.

"Satsa mer på skolan" säger ingenting i sig och man vet inte vad det kommer ge för resultat. Säger man som exempel att man vill nolla invandringen så kan man direkt veta vad det ger för resultat.

Du kan väl länka eller redovisa källa, det finns ju olika mätningar av vad väljarna tycker är viktigt.
Ah, trodde jag hade länkat artikeln i ett tidigare inlägg där jag irriterade mig på DNs framsida.
https://www.dn.se/nyheter/politik/valjarnas-viktigaste-fragor-och-problemen-de-vill-ha-losta/

Det lustiga var att den låg precis under -Valfrågan: invandringen så tycker partierna om invandringen en av de viktigaste valfrågorna. Som hänvisar till artikeln -väljarnas viktigaste frågor. Där den viktigaste frågan är Sjukvården och den näst viktigaste skolan.

Storslam för SD på DNs framsida.
1. Taxiresor och SD
2. Asyl som viktigaste frågan (trots att den är nr 3)
3. Fakta om invandring och integration.
4. Här är väljarnas viktigaste frågor. Där viktigaste valfrågan med gigantisk marginal är tadaa, vården. Men det kommer inte ens upp i rubriken.

Så jag tänkte på mediafokus i relation till statistik på samma sida.

Angående frågan om invandring vs alla andra frågor som "viktiga" så är det ändå lite förståeligt att det blir mer diskussion om just invandringen eftersom det ändå är något man direkt kan avgöra om man vill ha eller inte, hur mycket osv.

När det gäller sjukvård, skola.. så alla vill ju ha det BÄTTRE men det har man alltid velat. Vad är bättre? Hur använder man resurser bäst? Det är mycket mer diffusa frågor att besvara och ge lösningar på eftersom det inte på samma sätt är en fråga man kan välja att styra.

"Satsa mer på skolan" säger ingenting i sig och man vet inte vad det kommer ge för resultat. Säger man som exempel att man vill nolla invandringen så kan man direkt veta vad det ger för resultat.
Jo men det är det man önskar lite. Att folk och journalister kunde intressera sig på riktigt och klara av att läsa och fundera över frågor på ett mer insatt plan.

Håller med om att "resurser" till skolan hit eller dit spelar liten roll i jämförelse med betygen, styrningen och fokus.

Det jag nämnde ovan är även en faktor till varför man presenterar förslag som en vecka extra ledigt till föräldrar eller höjd pension med X eller nolltaxa för dagis osv. Det är konkreta förslag så du vet precis vad du får när du röstar (nåja).

Inget parti kommer vilja ha sämre sjukvård, skola, polis utan allt blir ju en skillnad i HUR man får det bättre men utan någon garanti att det kommer fungera. Desto närmare valet desto fler "röstar du på oss så får du det här som direkt effekt av oss" kommer det att vara.

Jo men det är det man önskar lite. Att folk och journalister kunde intressera sig på riktigt och klara av att läsa och fundera över frågor på ett mer insatt plan.

Håller med om att "resurser" till skolan hit eller dit spelar liten roll i jämförelse med betygen, styrningen och fokus.

Jo visst men på samma gång så om det nu fanns ett sätt som var helt klarlagt att såhär blir sjukvården bättre så borde vi rimligtvis redan ha applicerat detta sätt/metod och det borde inte riktigt vara något man kan diskutera. I allmänhet så styrs politiken alldeles för mycket av olika lösningar utan direkt uppbackning mer än tro. Det är bara att titta på narkotikapolitiken så hittar man en fråga där man låter känslor och framförallt väljares tro bestämma mer än vad fakta och vetenskap visar. Varför göra något som faktiskt kommer fungera bättre när det kommer kosta dig väljare? Då väljer man att hellre låta missbrukarna lida och där kan man prata om att köpa röster med mänskligt lidande som pris.

Ah, trodde jag hade länkat artikeln i ett tidigare inlägg där jag irriterade mig på DNs framsida.
https://www.dn.se/nyheter/politik/valjarnas-viktigaste-fragor-och-problemen-de-vill-ha-losta/

Det lustiga var att den låg precis under -Valfrågan: invandringen så tycker partierna om invandringen en av de viktigaste valfrågorna. Som hänvisar till artikeln -väljarnas viktigaste frågor. Där den viktigaste frågan är Sjukvården och den näst viktigaste skolan.

Storslam för SD på DNs framsida.
1. Taxiresor och SD
2. Asyl som viktigaste frågan (trots att den är nr 3)
3. Fakta om invandring och integration.
4. Här är väljarnas viktigaste frågor. Där viktigaste valfrågan med gigantisk marginal är tadaa, vården. Men det kommer inte ens upp i rubriken.

Så jag tänkte på mediafokus i relation till statistik på samma sida.
Fast de har ju en vinjett - Valfrågan: invandringen. Antar att de kör en av valfrågorna från sin enkätundersökning per dag eller så med "detta vill partierna", "fakta" osv, och just nu har de kommit till invandringen. Det tycker jag är rätt föredömlig valbevakning.

Inget parti kommer vilja ha sämre sjukvård, skola, polis utan allt blir ju en skillnad i HUR man får det bättre men utan någon garanti att det kommer fungera. Desto närmare valet desto fler "röstar du på oss så får du det här som direkt effekt av oss" kommer det att vara.

När jag passerar valaffischer brukar jag roa mig med att vända dem till motsatsen och då blir det tydligt hur tomma på innehåll de är.

Mindre barngrupper på dagis - vem skulle gå till val på Större barngrupper på dagis?
En stabil röst - En labil röst
Ingen ska behöva dö i vårdkön - Alla ska dö i vårdkön
Jag vill inte att du ska bli fattig för att du blir gammal - Jag vill att du ska bli fattig när du blir gammal
Nu tar vi tag i Sverige - Nu släpper vi greppet om Sverige.
Osv.

Jag orkar inte med alla plånbokslöften som partierna slänger ur sig i sista sekund.
Är folk verkligen så banala att de röstar efter vem som vill ge dem några hundralappar mer i plånboken?
Nej, det är mycket sånt just nu. Jag har sett både S, L och C strössla med miljarder.

När jag passerar valaffischer brukar jag roa mig med att vända dem till motsatsen och då blir det tydligt hur tomma på innehåll de är.

Mindre barngrupper på dagis - vem skulle gå till val på Större barngrupper på dagis?
Jag vill inte att du ska bli fattig för att du blir gammal - Jag vill att du ska bli fattig när du blir gammal
Osv.
Håller helt med och därför politik och då främst debatterna eller slagorden i allmänhet blir så... meh.

Osv.
Haha, en annons från Centern ligger på min skärm just nu: Framåt för Göteborg. Tror jag ska rösta för Bakåt för Göteborg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vem kör och varför?
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Kaffebryggare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka