Haha, en annons från Centern ligger på min skärm just nu: Framåt för Göteborg. Tror jag ska rösta för Bakåt för Göteborg.
Gör det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, en annons från Centern ligger på min skärm just nu: Framåt för Göteborg. Tror jag ska rösta för Bakåt för Göteborg.
Jag är nog övertygad om att det finns flera olika sätt att få sjukvård, skola och narkotikapolisen att fungera hyggligt bra och att det beror lite på ideologi hos partiet hur man vill göra det och hos väljare om hur man vill ha det.Jo visst men på samma gång så om det nu fanns ett sätt som var helt klarlagt att såhär blir sjukvården bättre så borde vi rimligtvis redan ha applicerat detta sätt/metod och det borde inte riktigt vara något man kan diskutera. I allmänhet så styrs politiken alldeles för mycket av olika lösningar utan direkt uppbackning mer än tro. Det är bara att titta på narkotikapolitiken så hittar man en fråga där man låter känslor och framförallt väljares tro bestämma mer än vad fakta och vetenskap visar. Varför göra något som faktiskt kommer fungera bättre när det kommer kosta dig väljare? Då väljer man att hellre låta missbrukarna lida och där kan man prata om att köpa röster med mänskligt lidande som pris.
Hittar inget parti så jag får väl starta ett. Det kan rentav heta Bakåt för Göteborg. Vi har ändå en massa nystartade/enfrågepartier i det här valet.Gör det!
Hoppas! och ja det är det i så fall.Fast de har ju en vinjett - Valfrågan: invandringen. Antar att de kör en av valfrågorna från sin enkätundersökning per dag eller så med "detta vill partierna", "fakta" osv, och just nu har de kommit till invandringen. Det tycker jag är rätt föredömlig valbevakning.
Lite polemiskt men varför ska man annars rösta på ett parti?
För att människorna i Sverige vill påverka vilken typ av land de lever i?Lite polemiskt men varför ska man annars rösta på ett parti?
Haha!@mandalaki det här kanske är ett parti för dig? http://slumpgeneraterna.se/
Snygga valafischer i alla fall.
Ja men påverka hur? Alla partier vill väl ha bättre allt och mer till alla?För att människorna i Sverige vill påverka vilken typ av land de lever i?
Helt ärligt har min privata plånbok aldrig påverkat hur jag röstat. Jag röstar i så fall möjligen för hur jag tänker att hela Sveriges plånböcker tillsammans fördelar sina resurser bäst mellan privat och allmänt.
Men såklart framför allt för hur jag vill ha möjligheter att tycka och tänka och läsa och leva och välja i framtiden.
Ja men påverka hur? Alla partier vill väl ha bättre allt och mer till alla?![]()
Jag håller med dig. Språket ger kunskap och kunskap ger insikt och förståelse. Om medborgarna inte förstår vad politikerna pratar om eller innebörden i en tidningsartikel så kan vi få förödande konsekvenser. Sveriges Radio hade ett intressant inslag:Jag kommer ju spontant att tänka på en av mina käpphästar. Läskunnighet (som man iofs börjar faktiskt kämpa med i skolan märker jag själv)
Om man inte läser högt för sitt barn och det inte läser böcker kanske det kan 15 000 ord när det är 17 år.
Gör man det kan det sannolikt 50 000 ord.
Ok, vad spelar det för roll då? Jo om man har 50 000 ord klarar man att läsa och förstå en dagstidning...
Det handlar alltså inte om att bli ngt slags professor utan om att klara av att läsa Expressen och begripa vad som står i artikeln, dvs ngt slags lägsta överlevnadsnivå...
Var tillbringar folk sin tid idag? På nätet, vad gör man? läser. Är man bra på att läsa om man är under 25, rent statistiskt sett? troligen inte så mycket. Har man bakgrundsfakta? Kan man någonting om 2:världskriget? Om man läser artikeln, kan man läsa nog bra för att förstå den?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-femte-15-aring-har-svart-att-lasa -från 2012.
Vad bygger vår demokrati på då?
https://popularhistoria.se/samhalle/utbildning/hog-laskunnighet-redan-fore-folkskolan
Jo bra läskunnighet...
Btw hur är man källkritisk? Jo man kan enbart vara källkritisk inom områden där man lärt sig grundfakta. Det är inte en fristående verksamhet utan gäller för ämnen man är någorlunda kunnig inom.
Men skolan har inte koncentrerat sig så mycket på faktainlärning heller. Och läsförmåga har gått ned över hela Europa men lite mer i Sverige.
De vill ha det på helt olika sätt såklart. Men det känns ju lite fel plats att börja prata partiernas ideologiska bakgrund. Det brukar de ju köra igenom i skolan.Ja men påverka hur? Alla partier vill väl ha bättre allt och mer till alla?![]()
I såfall har kampanjmakarna grovt misslyckats med att förklara budskapet.Haha, en annons från Centern ligger på min skärm just nu: Framåt för Göteborg. Tror jag ska rösta för Bakåt för Göteborg.
Ja det är extremerna men i princip alla partier är på ungefär precis samma nivå angående allt det där, skillnaderna är i praktiken väldigt små. Det är bara i debatterna det låter som om det är någon sorts avgrundsskillnad men det är det inte oavsett om det gäller skatter, sjukvård eller skola. Man bråkar över smådetaljer som är i det stora hela är skitsamma samtidigt som man väljer att undvika att diskutera saker som faktiskt har stor betydelse för människor nu och i framtiden (miljö, narkotikapolitik).De vill ha det på helt olika sätt såklart. Men det känns ju lite fel plats att börja prata partiernas ideologiska bakgrund. Det brukar de ju köra igenom i skolan.
Men tex, vill du betala mycket i skatt och få mycket från staten eller betala mindre skatt och välja mer själv. typ.
I den isiga slutfasen kan det ju bli att man egentligen väljer mellan
Staten äger allt, inklusive ditt hus och alla dagstidningar och bestämmer vad du ska tycka. (i förlängningen om du får leva eller inte, hjälp att lämna jordelivet via arbetsläger och pannskott erbjudes,)beroende på vad du tycker och antal barn du får ha)
Staten äger inget och om du blir överkörd kollar de försäkringarna innan de plockar dig med ambulansen.
Staten äger alla företag och bestämmer vad man skriver i tidningarna och vilken konst man får göra och köpa och om du blir hjälpt att lämna jordelivet snabbt beroende på din etniska bakgrund och genetiska arv (tex om du inte har alla armar ben och huvud i helt önskat skick.).
Typ.
Som tur är så ser det ju inte ut så i Sverige just nu utan nästan alla partier är med på tåget om demokrati och att leva och att vara på sin plats i Sverige. Allt hallabaloo är ju egentligen om partiet som inte alla är övertygade om är med på just de grejorna, demokrati och leva och sånt.
Ja det är extremerna men i princip alla partier är på ungefär precis samma nivå angående allt det där, skillnaderna är i praktiken väldigt små. Det är bara i debatterna det låter som om det är någon sorts avgrundsskillnad men det är det inte oavsett om det gäller skatter, sjukvård eller skola. Man bråkar över smådetaljer som är i det stora hela är skitsamma samtidigt som man väljer att undvika att diskutera saker som faktiskt har stor betydelse för människor nu och i framtiden (miljö, narkotikapolitik).
Kan inte det här få vara en tråd om vad vi är trötta på? Det finns andra trådar för själva politiken.Vad intressant att du nämner just miljö- och narkotikapolitik.
Jag är med på att miljöpolitik, särskilt i internationellt kontext, har stor betydelse för även en relativt avlägsen framtid.
Har du lust att utveckla mer hur du tänker kring just narkotikapolitik?
Det finns nog ungefär ingen person med uppdaterad kunskap och insikt i ämnet som skulle tycka att hur sverige angriper och hanterar problemet är det som skapar minst lidande, bäst resultat eller bäst framtid. Enda anledningen är konservatism, moral och rent krasst väljare.Vad intressant att du nämner just miljö- och narkotikapolitik.
Jag är med på att miljöpolitik, särskilt i internationellt kontext, har stor betydelse för även en relativt avlägsen framtid.
Har du lust att utveckla mer hur du tänker kring just narkotikapolitik?