Såga rakt

MissFideli

Trådstartare
Har ni tips på vad man bör köpa hem för att kunna såga raka snitt i trä t.ex? Jag har en sticksåg, men det är banne mig svårt att få det rakt :o
Jag har ingen verkstad eller så, så cirkelsåg är inte möjligt.

Sv: Såga rakt

Beror på vad du vill såga. Vi har en plastgrej med utskurna spår för att såga rakt och i olika vinklar. Man lägger alltså ned grejen man vill såga, tvinnar fast och sedan sågar man med en vanlig såg. Kostar typ 50:- på vanlig bygghandel :)

Förutom alla goda råd du redan fått, så är en Japansåg, eller "dragsåg" en vettig investering när man ska såga fina snitt i lite bredare material.

Den här typen av såg har ett tunt blad med fina tänder, och sågar när man drar den åt sig, till skillnad från an fogsvans som sågar när man trycker den från sig, och det är ofta lättare att styra. Man kan också såga riktigt tunna "skivor" med japansågarna, för att rätta till när det blivit lite felsågat.

Japansågen är underbar! Den är min, här hemma.

En skruvtving och en regel att stötta sågen mot, tycker jag duger rätt långt när det kommer till raka sågsnitt.

Jag har ju en sån hemma :p Ska få hem en bra bänk också, så jag kan sätta fast grejerna.
Så då kanske jag klarar mig med det jag har :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 091
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?