Sälja - låna ut - lämna iväg?

Capel

Trådstartare
Jag har ett nyblivet treårigt halvblod sto som jag själv fött upp.

Fick ett jobberbjudande för ca ett år sedan som jag inte kunde tacka nej till MEN det innebär MYCKET resande. Detta innebär i sin tur att jag inte har tid med unghästen.

Fakta om hästen: Ingen fantastisk stam på hästen utan "medelmåttig" även om hingsten just nu är populär. Vill såklart att hästen hamnar hos någon vettig person som utbildar vidare osv. Har inga problem att den säljs vidare om den får en vettig start och inte blir "vandringspokal" av någon anledning. (Ja, jag vet att jag inte kan styra detta om jag väl sålt men man kan ju alltid hoppas).

Jag står nu med tre alternativ som jag ser det:

  1. Sälja till "lågt" pris. MEN jag är då orolig för att det kommer "lyckosökare" som inte har pengarna att varken hålla eller utbilda häst. Fördomsfullt?
  2. Lämna iväg till utbildning. Kostar då en rejäl slant i månaden, ca 7-9 000/månad? Jag har inte koll på vad det kostar - kanske ännu mer/månad? Och sedan sälja när utbildningen är grundlagd?
  3. Låna ut - men vem kan man "lita på" att verkligen vilja utbilda "gratis" och göra det bra? Känns ytterst osäkert.
Inputs till detta och hur skulle Ni tänka i min situation?
 
Ett tips kan vara att lämna hästen till Strömsholm eller Flyinge för utbildning i deras unghästprogram, vilket är väldigt prisvärda alternativ.
Kolla på deras hemsidor om villkoren och det går att lämna intresseanmälan där också.
 
Även naturbruksgymnasium brukar ibland ta emot, då ingår ju hästen i utbildningen för eleverna, men oftast brukar det bli bra! Jag var med och tömkörde/löshoppade Flips Lillte Sparrow och hon har ju överlevt ;) alltså under mina år på naturbruksgymnasium :)
 
Att sälja hästen till ett lågt pris ser jag inga problem med men det gäller ju att vara noga och inte stressa fram försäljningen, en av mina 4 hästar var extremt billig men säljaren var noga med hemmet och åkte och kollade på vad vi hade att erbjuda tom
Nu var inte det en unghäst som skulle utbildas men fortfarande
 
Jag hade inte sålt billigt. En sådan häst kan lätt säljas vidare om man stöter på minsta motstånd, som man kanske annars hade arbetat med att lösa. Om det inte är till någon man känner och vet att de är bra människor.
 
Jag hade sålt till ett lägre pris, men kanske då aktivt själv sökt upp lämpliga köpare som kan tänka sig att köpa billigt, lägga ner ett bra jobb och sen sälja vidare. Det finns en hel del köpesannonser om man letar lite.
 
@Capel tycker du har fått bra svar. Kan en satsande juniorryttare som vill ha en påläggskalv att utbilda från start vara ett alternativ beroende på om hästen är lovande? Det finns även rena ridgymnasium förutom naturbruksgymnasium.
 
Jag står nu med tre alternativ som jag ser det:

  1. Sälja till "lågt" pris. MEN jag är då orolig för att det kommer "lyckosökare" som inte har pengarna att varken hålla eller utbilda häst. Fördomsfullt?
  2. Lämna iväg till utbildning. Kostar då en rejäl slant i månaden, ca 7-9 000/månad? Jag har inte koll på vad det kostar - kanske ännu mer/månad? Och sedan sälja när utbildningen är grundlagd?
  3. Låna ut - men vem kan man "lita på" att verkligen vilja utbilda "gratis" och göra det bra? Känns ytterst osäkert.
Inputs till detta och hur skulle Ni tänka i min situation?

1. Det beror väl på hur lågt pris.
De flesta som har råd att köpa häst för, säg 30 tusen och uppåt, har väl råd att hålla hästen. Och jag utgår från att det låga priset inte förväntas vara lägre än så.
2. Dyrt. Och inte säkert att värdestegringen motsvarar kostnaden. Men som andra föreslagit: låna ut till någon som går en ridutbildning kan säkert vara ett vettigt alternativ.
3. Självklart en chansning men det kan säkert vara av intresse för någon som inte har summan för att betala för en trevlig lagom talangfull häst, men som är kunnig.

Vid alternativ 2 och 3 har du kvar problemet även när perioden passerat, dvs en häst som vi inte vet om du fortfarande vill ha. Och risken finns ju att ett låneavtal avbryts i förtid.
 
Måste du binda dig till ett alternativ? Kör på alla alternariven istället och gör slag i saken när det känns rätt. Oberoende av om det då dykt upp en bra köpare att sälja billigt till eller om det är att låna ut till ett ridgymansium för utbildning.

Men sålt är sålt och då riskerar(?) du inte att plötsligt stå med hästen själv igen ifall det är ett problem. En häst som då kanske är skadad och konvalescent och osäljbar en längre tidsperiod.

Grattis till jobbet också så här i efterskott :) Vad roligt med ett sånt erbjudande man inte kan säga nej till.
 
Det lutar åt att jag lämnar iväg för utbildning för XX SEK/månad så får jag ser vad som händer framåt hösten/nästa vinter.

Jag har lagt ut lite "krokar" i min begränsade hästkrets men unghästar verkar inte vara " i ropet" (om det inte är fantastisk stam), det verkar finnas köpare till lite äldre/utbildade hästar. Hon hoppar väldigt trevlig i dagsläget (hoppstam :up: ) men det gäller ju som sagt att ta bevara/utbilda detta vidare annars vet man aldrig vad som presteras med ryttare..... :cautious:

Får väl helt enkelt "betala i kassan", känns alltför osäkert att släppa iväg alltför billigt (i alla fall under SEK 50 000) Folk reklamerar hästar hit och dit efter lång tid. Känns tryggare och mitt samvete mår troligen bättre om jag släpper iväg hästen med bra grund att stå på inför kommande uppgifter.

Att det inte är någon vinstmaskin att ha häst visste jag redan sedan tidigare. :angel:

Tack för Era input.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 055
Ridning Hur hittar ni motivation i ridningen? Jag har en unghäst som nu ska börja arbetas lite regelbundet. Egentligen önskar jag sälja men...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Vill gärna höra erfarenheter från er som lämnat iväg era hästar för utbildning/tillridning? Varför lämnade du din häst? Vad ska man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
20 411
Senast: Devinshed
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 963
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp