Sälja älsklingshästen!

b_ridutbildning

Trådstartare
Jag har precis fattat ett svårt beslut att sälja min älskling som jag ägt i mer än 10 år. Tittade precis på annonsen på nätet och då blev det väldigt verkligt. Hur har ni kommit över era påtvingade hästförsäljningar? Hur väljer man rätt köpare? (Om man nu får privilegiet att välja)

Berätta om era erfarenheter!
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Vad tråkigt varför sälja då??
Vad är det för typ av häst?

Tycker oftast det är lättast att hitta en seriös om man har ett hyfsat pris, åk gärna hem till köparen i fråga kolla stall m.m. om du känner dig osäker, Ta ingen som har allt förmånga hästar att hålla igång då kan det bli lätt att din bara blir en i mängden, var rak och ärlig angående din häst, skriv i detalj att du är noga var hästen hamnar i annons och att du ej tar första bästa.Hälsa på hästen efter att du såld denne om det är möjligt..!!

Lycka till:):)
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Jag sålde min ponny för 15 år sen, en riktig toppenhäst och superkompis. Av delvis ekonomiska skäl, men även för att hon helt enkelt var för bra för mig. Jag ville ha en skogsmulle men hon var alldeles för energisk för att trivas med det. Satte medelpris då hon inte var så utbildad, fick massor av svar - men sålde till den första som kom och kollade. Inte för att de var först, utan för att det hemmet verkade så toppen, långt borta men det gjorde att det kändes mera seriöst på nåt sätt. Hon fick det kanon, jag var och hälsade på flera gånger då vi passade på att åka på semester åt det hållet ett par år. Hon hade det verkligen toppen. Blev först tävlingshäst, sen fick hon även ett par fina föl. En månad efter att jag sålt henne vann hon en klubbtävling i dressyr.. :D
Men trots att hon fick det så himla bra, så har jag förstås saknat henne sen dess! Men jag har försökt att tänka att det ju bara var själviskt att tänka så, (även om hon kände igen oss då vi hälsade på) hon fick det liv hon förtjänade och behövde. :)
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Jag skrev med i säljkontraktet att jag ville bli informerad om när hästen skulle säljas och det blev jag. Då hade jag ju också möjlighet att köpa tillbaka om jag ville men även få veta vart den hamnade härnäst. Det kändes väldigt bra för mig och på så sätt har jag ju kunnat följa hästen genom åren. Se till att köparen får komma flera gånger och provrida så de får en så bra uppfattning som möjligt om hästen (så det blir rätt för hästens skull). Man kommer nog aldrig komma över en häst man haft så länge men det blir lättare med tiden... :/
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Jag sålde mitt älskade halvblodssto för ett par år sedan till en kvinna 40+ som ville ha henne som skogsmulle och till lättare dressyrträningar. Jag sålde henne på grund utav ekonomiska skäl. Jag var gravid och nästan helt utan inkomst så det fanns inget val. Jag hade själv utbildat mitt sto och vi hade "hängt ihop" i 6 år så jodå, det var riktigt tufft att släppa henne även om jag visste att hon hamnade i goda händer.

Vi har bra kontakt, nya ägaren och jag och i kontraktet har jag skrivit med att jag ska ha första tjing om försäljning blir aktuellt i framtiden. Det där kan man skriva mer precist om man verkligen vill försäkra sig om att man får första tjing men man kan ju hoppas att köparna har lite hjärta med sig om de skulle välja att sälja någon gång..

Lycka till, låt bara försälningen ta tid så kommer snart rätt köpare! För mig tog det nästan 1 år och mååånga rötägg hann att passera innan rätt person dök upp. ;)
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Säljer pga tidsbrist och att min häst älskar att tävla och jag inte har tid för det. Har provat medryttare oh halvfodervärd men det är svårt att få allt att funka då jag är något av ett kontrollfreak....

Nu är beslutet fattat och det känns rätt fast det betyder ju inte att jag inte kommer att sakna honom.
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Det är inte utmätning, vilket antagande! Jag har valt att sälja men det känns ändå trist...
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Kul med lyckad försäljning. JAg skulle älska att åka på en tävling och se "min" fina häst någon gång i framtiden.
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Säljer pga tidsbrist och att min häst älskar att tävla och jag inte har tid för det. Har provat medryttare oh halvfodervärd men det är svårt att få allt att funka då jag är något av ett kontrollfreak....

Nu är beslutet fattat och det känns rätt fast det betyder ju inte att jag inte kommer att sakna honom.

Men det är bra att det känns rätt för dig:)

Lycka till
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

KL
Hittade denna gamla tråd och uppdaterar lite. Kan nu konstatera att pållen aldrig blev såld utan hamnade hos fodervärd istället. Nu är han dock tillbaka hos "Stormatte" och uppehållet var helt klart rätt för mig eftersom jag nu är supermotiverad att träna och tävla igen. Dessutom känner jag att nu när dottern är äldre så har jag tid igen.
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Vi skulle sälja vår älskade ponny för barnen vuxit ifrån henne. Hon var lite till åren och hennes tävlingskarriär var över så någon högt pris kunde vi inte sätta. Jag ställde många frågor till de som hörde av sig. Om de hade haft ponny förut, vad det hade tänkt att ha henne till etc. Där var några som jag sa nej till för det kändes inte bra helt enkelt. (Vi hade ju i och för sig ingen press på att hon skulle bli såld fort utan vi sålde henne för hennes skull, att hon skulle få mer uppmärksamhet än vad vi kunde ge henne.)
Men till slut kom rätt familj. Två systrar som skulle ha en förstaponny med en mamma som själv ridit som barn/ungdom och visste vad det innebar att ha en ponny.
 
Sv: Sälja älsklingshästen!

Vilken tur att du inte sålde.

Jag hade min häst ute på försäljning för några år sedan då jag kände att tid och motivation saknades (hade ett barn på två år och planerade för ett till). Nu blev det inte så att jag sålde, utan hästen fick gå ner på halvfart och jag red när jag kände att det fanns tid och ork. Nu är mina barn ganska stora (fem och åtta) och även om hästen inte kunnat vara prio ett är jag så glad att jag behållit honom! Nu har vi t o m börjat tävla så smått :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 212
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 897
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp