Sadlarna Windsor och Piab

Russis

Trådstartare
Hur är de? Vilken av dom har bäst kvalité?

Hur många grader är bomvidden på dom (normal bom, dressyrmodeller)?

Någon som har en bild på Windsormärket? Jag har hört att det finns olika Windsormärken, stämmer det? Hur är dom olika?

Sv: Sadlarna Windsor och Piab

Jag har en Piab Avant hoppsadel som ser ut som sk*t men jag älskar den. Nånting har hänt med lädret så den är vitfläckig men annars är den av helt ok kvalitet och mycket skön att rida i.

Har även haft en Piab Elegant dressyrsadel som var av helt ok kvalitet.

Båda hade "Medium" på bommen men jag har inte en aning om hur många grader det är.

det finns det som hööks sålde en gång i tiden, sen finns det ett annat (och bättre) som är samma som Welligton, fast i norge och danmark säljs dom under namnet windsor

Okej, det från Hööks, hur är det då? Är det helt okej, eller är det ett billigare lågprismärke? Pris?

Okej! Har du någon bild på deras märke (eler båda Windsor märkena)?

Skumt just sånna fläckar fick jag oxå på min gamla Piab Avent flatback.. =( den av otroligt skön.. tyvärr dog den i en olycka när en häst komlös i stallet o trampade på den.. :cry: :cry: :cry:

Nähä? Jag trodde det hänt nåt särskilt med min (köpte den begagnad i det skicket) men då är det alltså nåt fabrikationsfel. Jag gillar den skarpt, har en Cobra som är galet mycket dyrare men jag rider hellre i Piabskrutten - haha!

Till Elektron,

Om jag inte är helt fel underrättad så är det samma tillverkare till båda dina sadlar. Piab sadlarna görs dock numera inte.

Senast ändrad av en moderator:

Samma tillverkare till vilka båda? Piab och Cobra? Det behöver jag en källa för att tro på.

Jag hade en Windsor allround mot dressyr (var det dyra märket) och den var hur bra som helst. Om det är Hööks Windsor så är det ett slott på knappen och jag har sett en sån med och den var superfin! Jättebra läder och såg nästan ny ut fast den kanske var 6 år gammal (välputsad).

Men båda märkena är ganska nsvängda i bommen (både den dyra och den billigare Windsor), kanske du borde avvakta och se avd sadelprovaren säger?

Va? Kan det verkligen stämma? Att de är svängda i bommen? En i stallet har en Windsor (troligen köpt från Hööks en gång i tiden) som är bred i bommen (36 cm) och det är den enda engelska sadel som passat på min breda och rakryggade arab! Engelsktillverkade sadlar brukar vara rakare och kortare i ryggen och i jämförelse med min f.d. Stübben så var den verkligen rak! Min häst kan heller inte ha tex Wintec - de ligger som en gungbräda på honom.

/Camilla

Den kan ha varit omstoppad. Jag fick stoppa om min sadel så den itne skulle vara så svängd i bommen (hade en som megavid, mätte den aldrig men den var väl som en Prestige 37 eller nåt). Tänk bara på att sadeln kan vara för vid för din häst och det är därför du inte kan vicka på den. Men sedan när du rider så kanske den glappar 1 dm....

Kan tillägga att min häst har spikrak rygg och den var absolut inte rak.
Om din häst däremot är överbyggd kan det vara därför den ligger bättre...

Enda anledningen till varför engelsktillverkade sadlar är så små är för att de är anpassade för ett litet folk. Engelsmän är generellt sett kortare och har kortare ben än vad svenskar har. Så de flesta engelska tillverkare har små säten som är djupa och kilbossor, så de är inte korta i förhållande till andra sadlar. En Frank Baines är ju bara kort för att sätet är så djupt. Stubben som är korta, men har ett stort säte är i regel längre, men anläggningsytan på dom är oftast inte längre än vad sätet är stort. På de engelska sadlarna får du lägga till ett par centimeter och då har du dessutom ett mindre säte.

Har en Windsor. är mycket nöjd! Den är skön, och verkar hålla bra. Köpte den som "fyraåring" och den är faktiskt som ny!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 211
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 545
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka