Sv: Sadlar

En eq-terapeuts råd

Skjøldur blev undersøkt av en eq-terapeut før ett tag sedan.
Han hade inte varit med om någonsomhelst hælsokoll sedan han var
føl så jag tyckte det kunde vara en bra investering æn fast han ær frisk och problemfri.
Hon hittade en stelhet i hans rygg och bad att få se sadeln.
Jag har en vælanvænd Zaldi Isafold. Hon førklarade att i den kommer
ryttarens tyngd længre bak æn i en mer klassisk sadel. Dom ær gjorda så før att det ska gå lættare att tølta men det ær inte bra før
hæstens rygg, och dærav stelheten. (Men han hade inte ont.)
Dessutom ær den ngt trång då han ær mullig, han sprider ut flæsket
øver bogar, rygg och hela kroppen! Han ær en rejæl bit osvsett.
Dærfør vore det svårt att hitta en Islandshæstsadel som passar bra.
Hon rekomenderade en dressyrsadel istællet, eller en westernsadel.
Skjøldurs husse tycker det vore kul med westernsadel så det kanske
får bli det...
Maud, som har Mauds sadelmakeri i Grums sa en gång att de allra flesta køper medeldyra sadlar, æn fast det finns lågprisvarianter som
ær ungefær lika bra! Och att få investerar i dom dyraste æn fast vissa ær i en klass før sig... Intressant kundpsykologi!

Är väldigt svårt med sadlar. Ska ju börja sitta in min islänning i vår nu. Men har ingen sadel. Har lånat från min fjording men vill ju gärna ha en egen till honom. Vill inte köpa något dyrt heller eftersom jag vet att hästen kommer att ändra sig om ett tag med lite ridning. Vad ska man välja. Finns tydligen väldigt många olika sadlar utan namn.

Har en Wintec Island Cair - i princip 6 sadlar i en och samma, totalt oberoende av sadelmakare; sadlens geniala konstruktion gör att den varken behöver smörjas eller omstoppas.:bump:

Ligger suveränt på hästen och även i dom brantaste utförbackarna ligger den på plats utan att kasa. Min häst är rätt liten, har ingen manke; sadlen är 17" och jag har ändrat bomvidden 2 gånger sen jag fick hem hästen (för ca 5 månader sen).

Jag rider/lånar nu en Globus Clic, (16.5" och 36 i vidd) ska skaffa en egen snart och det kommer att bli en likadan eller i alla fall en dresyrsadel.
Har fått dille på just dressyrsadel, hade tidigare en Henry de rivel treckener, men tycker att jag får bättre sits i en dressyr (min tränare säger samma sak!) får lättare att få den lodräta sitsen...i Henryn blev jag liksom instabil. Fast å andra sidan tränar man ju upp balansen i flatare sadel...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 037
Senast: Cafer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur