Sv: Sadlar

Den ligger säkert som smort på din häst. Sån skulle man ha, men ack så dyr den var. Och om den är ännu dyrare nu, jag vågar inte ens tänka ;).

En Montsegur Longue Distance ( Fransk bladsadel ) och en Star Treck Espaniola ( Bomlös spansk sadel ) som jag alternerar lite
efter behov.
Men favoriten är allt Espaniolan.:love:

Innan jag blev bestulen hade jag en Passier Grand Gilbert (dressyrsadel) som log perfekt på alla mina tre hästar och en Top Reiter Z:a som låg bra på en och så där på en av hästarna.

Efter inbrottet fick jag dock finna mig i att enbart köpa en ny sadel eftersom försäkringen inte täckte upp för allt som försvunnit.

Köpte då en Diddi Special.

Är Super nöjd med den själv, men framför allt så rör sig min ena häst otroligt mycket smidigare och får mer bärighet när han rids i denna sadel så han verkligen stromtrivs i den.

Var osäker om min rygg med lite skador skulle gilla en bomlös men det hade jag inte behövt vara.
Ryggen mår toppen av att jag inte kan fuska mig till sitsen som man kunde göra till viss del i min Passier.

När jag jobbade hos min tränare red jag unghästarna i hennes sån sadel, den var uuuunderbaar!!:love: önskar man hade en 30 000:- till övers:D

men jag vet inte direkt varför de är så bra? Vad är konceptet bakom dem?

Jag har en Stübben Bennis Harmony Elegant.
Köpte den tidigt i höstas och är jättenöjd.

Jag själv har en "vanlig" Allround Sadel -mot Hopp, så igentligen är den väl inte till för islänningar!!:smirk:

Men de är just nu den enda som passar honom, då han har så kort rygg, och har har faktist ALDRIG gått så här bra....hans gångarter har blivigt as bra nu....:bump:

Är på jakt efter en kort sadel som skulle kunna tänkas passa till min lilla Islands valack.....någon som har någon kort bra sadel till salu?;)

Filippan skrev:
Jag har en Globus Clic Dressyr till min häst.
Bild:
globus.jpg

Ligger jättebra på honom och är jätteskön att sitta i.

Men jag är väääldigt sugen på en bomlös, Star-Trekk Gaiter :love:

Tjusig sadel! Jag har också en Globus sadel, fast det är en svart Globus Glói som jag sitter skiitbra i!!!Min kompis har en bomblös sadel från Top Reiter.
Är de sortens sadlar bra? Jag har hört att man inte behöver tänka på hur stor den ska vara , snarare hur lång den får vara och att den ska passa alla sorters islandshästar.

Jag har haft en AlliUnn sadel på mitt sto, men jag har svårt att tro att den kan ligga bra på någon häst! Den är så otroligt smal över ryggen att jag nästan skäms när jag tänker på att jag tyckte att den var bra när jag köpte den! Sen är det ju aldrig bra när bossorna inte följer sadeln upp, utan går utanför sadeln. Men superskön för ryttaren är den allt; NO DOUT!

Senare köpte jag en Ken Taur Special, extra vid. Den är suveränt bekväm, har sällan suttit i en sadel som passar mig så bra innan! Jag lät en sadelutprövare ta måtten på mitt sto, och sedan skickade jag in dem till leverantören och de valde ut den storlek på sadeln som skulle passa henne bäst. Den låg som ett smäck på henne och hennes rörelser blev genast bättre! Så den kan jag varmt rkomendera. Det är verkligen en prisvärd sadel med tanke på att den bara kostar ca 9000-10.000 kr.

Har även provat en bomlös (eller fexibel bom kanske det var) sadel som Ann Marie Östbye tillverkar (DYR 20.000kr ungefär). Den ser underbar ut, läcker modell med broderier och den påminner lite om en akademisk sadel. Jag tyckte bra om den i början, men senare gillade jag den mindre och mindre. Man kan inte sitta i den utan att svanka och skänklarna åker bakåt- överdelen framåt. så den är inte så bra som den ser ut.

Stübben Bennis Harmony allround m slät sits.
16,5tum,34 bomvidd.
Supernöjd.Passer min (veldig) korte hest godt,og min...bakdel.

Jag har en Top reiter sort 2005, det är riktigt bra, passar hästar med kort rygg. Passar olika modeller av hästar.

Jag har en kort sadel till salu som kanske skulle kunna passa. Det är en albion sadel MM den är ur bra!! 16" tror ja de e, ja hade den till min förra isis som också hade en kort rygg nu har ja en Morris and Nolan sadel oden e med gör bra!! Man sitter perfekt i båda dom sadlarna.

Freyja_bus skrev:
Senare köpte jag en Ken Taur Special, extra vid. Den är suveränt bekväm, har sällan suttit i en sadel som passar mig så bra innan! Jag lät en sadelutprövare ta måtten på mitt sto, och sedan skickade jag in dem till leverantören och de valde ut den storlek på sadeln som skulle passa henne bäst. Den låg som ett smäck på henne och hennes rörelser blev genast bättre! Så den kan jag varmt rkomendera. Det är verkligen en prisvärd sadel med tanke på att den bara kostar ca 9000-10.000 kr.

Sån har jag med, underbar sadel med riktigt bra känsla för hästens rygg!

Jag rider i en Excall från Stall Akur.
Funkar bra tycker jag...
Hästen känns smidig och mjuk i sidorna, har börjat tölta rent och känns positiv och glad, har lite svårt att komma frammåt när man driver på, blir bara mer "uppåt";) , ska kanske inte klaga men det känns inte riktigt kul att bli från riden....:angel:

Har pioneer sadel på hästarna jag rider, måttbeställd... men jag blir mer o mer trött på servicenivån på det företaget..
kontaktpersonen är omöjlig o få tag på o ringer aldrig upp när man har ringt...
Så till min egen bebis får det bli någonting annat när det är dags...
*mutter*

stubben island II

- super bra, värkligen kanon bra sadel.
ligger alldeles perfekt på min häst och
flyttar inte runt utan sitter helt perfekt :D
och skön är den med :D

Huu, funderar också på bomlös sadel men dom är så himla dyr!
Tänkte väl skaffa begagnad:smirk: Men även dom är svindyr..
Nån som vet vart man kan få tag på en bra och billig:d tss snålis ;)
Men till vilka hästar använder man bomlös sadel till egentligen?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 037
Senast: Cafer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur