P

pemblan

Hejhej! :)
Vad har ni för sadlar till era hästar? Tycker det skulle vara intressant å veta vad alla har för några... Själv har jag en Stübben sadel, vet inte så mkt om den men inte så gammal hehe.:rofl:

Min häst går mkt bättre barbacka än i sadel, sadlen ligger bra och passar förutom tt hon drar fram den ibland med magen.
Så jag funderar på en bommlös, en pannkakesadel som är godkänd inom FIPO... vad tror ni?

Ha det bra!! :bump:

Sv: Sadlar

Just för tillfället har jag ingen egen häst, men de jag rider har en globus glói, skön sadel till mycket bra pris och den ena hästen har en bomlös diddidyna.

Diddidynan kan jag verkligen rekomendera, man får bra sits i den och tränat sin balans, samt att hästen går fritt och avslappnat.

Men den har givetvis inte kanske samma stöd som en bomsadel om man ska hoppa lite eller så..

jag har en syntet sadel, hafflinger/cob dressyr....skitbra tycker jag, bra passform, billig och skön.
är de bommlösa sadlarna verkligen bra??(min mor funderar nämligen på en diddi dyna)

Okej.
Diddidynan, e de en bommlös? ;S har inte kollat upp dem så mycket men.. :P

Diddi Dynan är en bomlös sadel,
Jag lånar en väns "Dyna" ibland och jag tycker att det är jätte bra. Min häst är dock inte så stark i båda sidor så ibland kan han gå på två spår när vi har den. Men vi tränar :)

Jag har en Barefoot cheyenne(bomlös) och en Barefoot nevada(bomlös) samt en vanlig westernsadel(bomsadel) till mina.

Jag har en Globus Clic Dressyr till min häst.
Bild:
globus.jpg

Ligger jättebra på honom och är jätteskön att sitta i.

Men jag är väääldigt sugen på en bomlös, Star-Trekk Gaiter :love:

Jaha, jag tänkte bara eftersom du sa att du använde en westensadel, funkar den bra på dina islandshästar?

Japp. Funkar bättre än vanlig :D Jag red in ena islänningen med westernsadel. Kändes bra för oss båda tror jag då han verkade nöjd. Med bomsadel skjuter han rygg i tid o otid men med bomlöst funkar det bra :D

Har en Luc Childeric, måttbeställd.

sadeln.jpg

sadeln

den ena träningshästen har en Caprili Bates och den andra en Zaldi Classic.

/Malin

Åh så skön den såg ut :), är den det?
Vad menar du med måttbeställd?

Den ser otroligt skön ut.. men säkert allt för dyr... :smirk:

/Emma

Sprettur skrev:
Den ser otroligt skön ut.. men säkert allt för dyr... :smirk:

/Emma

Jag vill ha en Childeric, men dom som beställt i stallet [de fick sina nu i januari] fick betala 31.000!!!! Svindyrt...men ack en så bra sadel:love:

Själv har man en Alli Unn sadel, fast jag är lite tveksam till att den ligger så himla bra på min häst som det ser ut. Ska kolla upp det snart...

Poplan skrev:
Vad menar du med måttbeställd?
Jag tror att hon menar att den är speciellt gjord efter hennes häst's mått.
Det är det första jag tänker på, iallafall

Jag har en Barefoot Cheyenne som jag köpte i somras men jag har bara ridit i den en gång. :)

Jag rider helst min häst barbacka.

Den är måttad efter hästen. Ellen, som säljer dessa i Sverige kom ut och mätte hästen över ryggen och även längs med ryggen (från manke till kors) för att se svängningen på rygglinjen. Sedan mätte hon insidan på mina ben för att få stiglädren rätt längd (de går självklart att ta upp eller ner några hål).

Sadeln är DYR - no doubt! Men när pengarna en gång fanns (tack Länsförsäkringar!) så satsade jag och köpte drömsadeln.
Den kostade då (2004) 25.800 kr inkl. stigläder. Har hört att de gått upp i pris nu.

Jag bara ääälskar sadeln! Den ger bra stöd (men det GÅR att sitta dåligt även i denna sadel) och ligger mycket bra på hästen, fruktansvärt vore det annars.

/Malin

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 037
Senast: Cafer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur