Sadlar, sadlar, sadlar..

Sv: Sadlar, sadlar, sadlar..

Jaha, nu sitter jag där igen..
Min en gång i tiden välmusklade häst ser ut så här över ryggen:
IMG_0191.jpg

Som ett spjälstaket. Proteinbrist? Nä, förmodligen inte. Han har legat en bra bit över "rekommenderat" hela vintern och han ser ok ut i övriga kroppen.
Kiropraktor och veterinär har klämt igenom honom utan att hitta något märkvärdigt.

Så, det som kvarstår är att sadeln inte passar. Ska jag behöva ge mig ut i sadelträsket igen?!

Det ser ju onekligen ut som ett sadelproblem även om kanske ögat luras lite av eventuell ihoptryck päls över ryggen. Jag skulle nog ge mig ut och vada om jag var du :)

Kan du rida i bomlösa sadlar? Kanske någon variant på det kan fungera en tid i alla fall. Jag har en bomlös som jag gillar som just nu inte används men inte kommer att säljas då jag är i princip säker på att hästen kommer att växa ur den sadel jag köpte för en tid sedan. Det var ett rent lyckokast att den passade dessutom.

Problemet är att de kostar pengar och pengar har jag inga.. Sitter här med två sadlar som inte passar, vill inte köpa på mig ännu fler. Som mest hade jag fyra sadlar hemma som inte passade :crazy: Utprovare tänker folk nu. Det gör jag med, men var hittar man en sån på vettigt avstånd? Har inte råd att åka land och rike runt :(

Och bomlöst.. Ja antingen är det en "kameldrivarkudde" med stoppning eller svindyrt och måste provas ut. Kamelkuddarna kräver specialpaddar (peeeengar) och förutom att de är strykfula ser de groteskt obekväma ut.
Med min kvaddade kropp är det verkligen verkligen verkligen verkligen sista utvägen.

Jag känner mig bara så uppgiven.. Var börjar man leta liksom? Jag har varit nere i det där träsket så många gånger och aldrig hittat något bra. Bara tanken på att behöva börja igen..

Ja jag kan erkänna att jag suttit och gråtit sen igår kväll.

Jag har nog vad som kan kallas för en kudde. Har du provsuttit en sådan? Det kan ju kanske fungera. Beroende på häst så behövs det inte alltid en dyr specialpadd. Jag har låtit sy fickor på vanliga schabrak och stoppat i lagoma bitar av liggunderlag, det fungerar om man har en relativt välmusklad häst och om man inte rider så långa pass. Fulheten lär man sig att leva med.

Går dina andra sadlar att sälja? Går det att dra ihop ett gäng och anlita en sadelutprovare tillsammans?

Du ser ju bilden, han är allt utom välmusklad.. Jag kan inte sitta barbacka på honom, så en bomlös utan uppbyggt och smalt säte är uteslutet (som sagt, kassa höfter som inte håller för något.. Tekniskt sett får jag inte ens ha sex, man delar för mycket på benen då...).

Jag har alla mina sadlar ute på annons på varenda sida jag känner till. Den ena har legat ute sen augusti, den andra sen idag. Två har jag redan sålt, härligt nog.

Jag vet ingen runt här som är i behov av sadel. De jag "känner" som rider western har redan sadlar de är nöjda med.

Går det att få upp lite muskler innan du börjar rida? Rida korta stunder barbacka med rejäl padd, tömköra, köra, mer mat? Då kan ju en sådan bomlös fungera sedan, tror inte att du behöver lägga ut astronomiska summor på en padd. Det är nog sätet som kan bli problem, kanske en freemax kunde fungera men de vet jag inte riktigt prisläget på.

Finns det någon förening vars gästbok du kan lägga ut en förfrågan i? Vet en som gjorde det här i trakten och nu är det på gång en utprovning. Kanske du dock måste ta på dig att vara kontaktperson men det kan det ju vara värt.

Som sagt, annonserar överallt jag känner till ;)

Han är i gång, tränas dagligen och har så gjort hela vintern. Foderstaten är minutöst uträknad (han är IR, hypotyroid), inte proteinbrist. Har haft hästen i snart tio år, så jag vet var hans proteinbehov ligger ;)

Jag kan inte köpa någonting i dagsläget, och som sagt håller inte min kropp för någon som helst form av ben-särande. Den syns inte så väl på bilden, men det är en rejäl häst.

Jag skrev innan jag tänkt färdigt, menade att du skulle lägga ut en förfrågan om att ordna sadelutprovning :-) Men till det behövs ju pengar, å andra sidan kan man ju kolla intresset eftersom det oftast inte går att sy ihop på en vecka ändå.

Min erfarenhet säger att det går rätt snabbt att få till lite ryggmuskler så fort man slutar använda en illa passande sadel. Men det hjälper ju inte om pengar inte finns. Synd att du nog inte kan rida i en sådan soffkuddemodell, de är faktiskt bra som extrasadel.

Jag begriper bara inte hur han har kunnat tappa så mycket så fort! Det har bara sagt tjoff, så har allt försvunnit.. Det kan visserligen bero på alla sjukdomar och elände, men ändå.. Denna häst har dessutom svårt att sätta muskler. Hurra :crazy:

Finns det utprovare som åker ut med sadlar? Har provat ut naken bom en gång, aldrig mer!

Jag begriper bara inte hur han har kunnat tappa så mycket så fort! Det har bara sagt tjoff, så har allt försvunnit.. Det kan visserligen bero på alla sjukdomar och elände, men ändå.. Denna häst har dessutom svårt att sätta muskler. Hurra :crazy:

Finns det utprovare som åker ut med sadlar? Har provat ut naken bom en gång, aldrig mer!

Men du, du är inte lite "hemmablind", i o m att du träffar hästen varje dag?
För den bilden du lagt upp idag är ingen skillnad mot när jag var nere.
Man kände revbenen på ovansidan och ryggraden låg som en orm "ovanför"
hela ryggen. (Det var då du blev lite "purken" på mig när jag sa -"Vadå? Rider du den här hästen?!?", och du förklarade långt om länge för mig att han hade INTE proteinbrist, och väl uträknad foderstat. Varpå jag kontrade med att då fick du använda builtup-pad på honom.) Dom hopsjunkna "plattorna" bakom manken sa du då berodde på felpassanda tidigare sadel.

Han ser precis lika dan ut nu, som jag kände/såg då minus pälsen.
Är den sadeln någonting så är den för bred, och du måste padda upp den,
annars faller den ned (för långt) och kan DÅ möjligtvis trycka.
Det är inte så att pälsen försvunnit och att du nu SER det själv på ett annat
sätt?

Den här tiden på året brukar ju de flesta ha lätt för att tappa muskler och hull iom pälsfällningen. Har en häst som jag av bitter erfarenhet har lärt mig att börja fodra extra i februari för att den inte ska se ut som en sticka i april. Men har hästen varit sjuk så påverkar det nog också.

Den/de utprovare som är på väg hitåt kommer att ha med sadlar. De rekommenderade även att de som är med på utprovningen tar med sina opassande sadlar så kan de prova varandras (och kanske köpa). Minns inte vad företaget heter men jag kan ta reda på det.

Nja, nu har han bra mycket mer manke än vad han hade då. Han har även tappat ytterliggare i vikt, och det är ju bra :D Det är ju en aning korpulent varelse. Eller var, nu är han i helt ok hull.

Jag har som sagt haft hästen i snart tio år, han har aldrig fallit ur tidigare och har klarat sig på mindre protein än vad han fått i vinter. Det känns långsökt att han plötsligt skulle fått ett så drastiskt förändrat behov?

Han är sjuk, insulinresistens och hypotyreos. Och hypohidrosis. Vilken underbar häst jag har.. Och nu börjar snart eksemen med. Jag antar att det (i kombination med att jag är luspank) gör mig extra nojig.

Jag har en ihopvikt ullfilt för att bygga upp sadeln, och jag tycker själv att den ligger helt okej. Det var i en annan tråd jag fick höra att det var en typisk "dålig sadel"-rygg. Han har ju fortfarande normalmycket muskler på rumpa och hals.

Ja det kan jag förstå, då jag tyckte det när jag såg honom också, men trodde
att med mer protein och "slutat rida i den dåliga sadeln" att det skulle bli bättre.

Musklerna kanske är "paj" och tar låååång tid på sig att återbildas (bakom manken då).
JAG tycker inte att du ska sälja den, du kommer inte hitta en lika flack sadel till din
lagårdsdörr. JAG skulle ha paddat upp mer ändå, kör dubbla paddar.

Vi var båda där, den tryckte ingenstans.

Och TACK! för att du tog det jag skrev som jag menade det, jag var übernervös
över att få ett WTF-svar. Tack tack tack

Och efter att ha läst vad du skrev om mig i den andra tråden så känner jag
ingen tacksamhet längre.

Hoppas ändå att det löser sig för din häst, men jag lägger ned eventuell
"spån"-hjälp f o m nu....

Jag tyckte att du skrev sakligt och bra.

Till sthu, jag funderade ett varv till och det kan nog vara så att musklerna har förtvivnat och tar mycket lång tid på sig att komma tillbaka om den har gått med dålig sadel länge någon gång i tiden. Men det kan kanske också vara så att den är så fet så att ryggen ser insjunken ut, har sett det tidigare på en häst. Nu har jag ju inte sett någon helkroppsbild på din häst men kom att tänka på det ändå.

Nejnejnej! Jag menade ingenting ont om dej, verkligen inte! Jag tror ju själv inte att sadeln är problemet, egentligen. Jag är bara så jäkla uppriven just nu, att jag uttryckte mig lite klumpigt.
Jag tycker verkligen inte du har gjort något fel, tvärtom tycker jag det var väldigt snällt av dig att åka ändå ner till Skara för att hjälpa mig.
Ber verkligen om ursäkt att om du tog illa vid, jag menade det inte :(

Jag är mest arg på mig själv att jag hamnat i den här situationen. I "stridens hetta" så att säga glömmer jag bort halva tanken..
Jag tycker fortfarande om dej och uppskattar all hjälp! Hoppas du förstår.

Yay, allt blir ännu bättre. Jag blev mer eller mindre utslängd från stallet idag.. Stallkompisen ska köpa en häst till och vi har bara två boxar. Så jag åkte ut. Korkat nog har vi inget kontrakt.. Så jag får väl skylla mig själv, det svider bara ännu mer.
Jag vet inte hur jag ska lösa det hela, med lilla medryttare, foderbyten, mig själv och framtiden..
Det är verkligen inte min vecka det här..

Det är bara att bryta ihop och gå vidare, tror det var Mark Levengood som sa det.

Du får se det som att du nu har möjlighet att leta rätt på den perfekta stallplatsen. Lösdrift med begränsad tillgång till foder vore väl bra för din häst? Nog kan du väl få köpa med dig lite foder från nuvarande stallet när du flyttar, då blir inte foderbytet så hastigt. Eller köp något eget redan nu som du kan börja fodra med och fortsätta på nya stället? Kan inte medryttaren följa med till nytt stall? Kanske medryttaren har stallkontakter?

Varje gång jag läser sådant här så känner jag mig extra glad över mitt eget (ibland tungjobbade och inte så fina) stall/lösdrift. Inte för att det hjälper dig men du kanske kan ha som mål att hyra något ställe själv och hyra ut en hästplats till någon annan?

Mitt förslag är att du spettar fram vagnen (om den nu satt fast i en is nånstans) och sen kör du hästen istället. Lägg ner ridningen ett tag, så allt hinner lugna ner sig lite. Du kan inte vara mer än människa, och med för mycket på en gång kan det sluta med att du går in i väggen helt.

Stöttande kram från mig

+ alla andra

Tack för stödet! Jag uppskattar det verkligen :)
Av en slump hittade jag en hemsida till ett stall ca 7 km bort (granne med en w-tränare :idea:) som hade en ledig plats. Jag flyttar in imorgon.
Min underbare stallägare har hjälp mig få fram vagnen, så jag kör till nya stallet i den imorgon.
Ska bli jättekul med sällskap i stallet med! De är supertrevliga (har redan bjudit med mig på bio, haha), massor med folk och väldigt öppna för allt verkar det som. Jag tror det kommer bli bra :)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Robina
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka