Sadlar, sadlar, sadlar..

sthu

Trådstartare
Jag blir tokig!
Har nu varit sadellös i nästan 2 månader, svarar på massor med annonser och kollar runt i så många affärer jag kan komma på men hittar inte något som kan tänkas passa.
Hur fasen bär man sig åt?

Jag behöver ha en sadel som är kort, bred med mycket bogfrihet, med ett smalt säte och helst som passar en längre tid än vad mina tidigare sadlar gjort.

Sv: Sadlar, sadlar, sadlar..

Ja, ibland kan det kännas som om det vore lättare att köpa sadeln först ;)

Vi kan ta varandra u hand. Köpte utprovad sadel i Maj. Passade kanon, jag har ridit och jobbat för fullt. Nu passar den inte längre. Det är väl iofs positivt. Min kallblodstravare har fått en riktigt ridhästkropp. Men..... ny sadelprovning förhoppningsvis på söndag om vädret tillåter resan.

Vissa hästar är det nästan omöjligt att hitta sadlar till som passar till 100 %. Jag har en sådan, hon är enormt bred och platt över ryggen och dom sadlar som fungerar bäst är Wade sadlarna. För att hennes bogblad ska kunna röra sig fritt shimmar jag sadeln så att den lyfts lite framtill. En westernsadel är så lång att det inte går att lägga den tillräckligt långt bakom bogbladen för att hästen ska få tillräcklig rörelsefrihet. Vill du veta mer om hur man shimmar och var man köper sådana kan du PM:a mig.

Värt att fundera på!
Ska nu prova att stoppa om min Montsegur. Den har stoppade paneler, så jag tänkte plocka bort stoppningen och prova. Sadeln blir ju ett par centimeter bredare då.

sthu är inte avis.
min är iofs hyffsat kort i kroppen och dakota roping funkade
jag måste också ha hyffsat smal i sätet och satt bra =)

Du har inte funderat på att måttbeställa en Montsegur? Det har jag, får väl se hur det blir. Är det annars en bra sadel? Jag har aldrig känt på en eller provridit.

Jo det har jag funderat på. Har ju en LD just nu, men den ligger inte bra på hästen längre.. Vill väldigt gärna ha en trappeur men pengarna finns inte förrän jag sålt alla andra sadlar jag har liggandes.
Problemet är väl att jag har provat ut och måttbeställt sadlar förr, och ett halvår senare ligger som stryk igen. Hästen ändrar sig väldigt väldigt mycket i kroppen, i och med att han går ner i vikt (går upp om jag har otur), tappar muskler, sätter muskler.. Han är inte riktigt som han borde så det bollar extremt hur han ser ut. Så 17k känns som en väldigt stor summa om sadeln ändå inte kommer passa.. Det är en risk man tar oavsett vilken sadel man har, men då hade jag gärna sett att jag kunnat prova sadeln ordentligt, inte bara ta lite mått och hoppas att det ska bli rätt. Både med tanke på hästens kropp och min, jag har problem med höfterna och behöver ett smalt säte. Problemet är att i många sadlar blir sätet större i takt med att bommen blir större.. ;)

Ofta är det så när man måttbeställer en sadel till en specifik häst. Den passar bara den hästen och just vid det tillfället när måtten togs. Jag beställde en sadel en gång efter en lång och noggran mått procedur, den sadeln är en av dom som legat sömst av alla. Sedan köpte vi våra första wadesadlar och dom fungerar precis lika bra när hästen är välmusklad som mindre musklad, har mer hull eller mindre hull. Det är bara att använda olika tjocka pads under. Vi kan inte tänka oss att byta till någon annan typ av sadel, jo föresten, Parelli har tagit fram sadlar som har bommar som är utformade som wadebommarna, det skulle vara någon av dom i så fall.

Vad är en wadebom? Har försökt googla lite, men inte hittat något särskilt...
Jag har ju som sagt dessutom bekymret med min egen kropp, så jag kan inte sitta i vad som helst.

Wade bom eller Wade tree är den typ av sadelbom eller saddle tree som wadesadlarna byggs på. Jag har också problem med min ena höft, fick en höftledsprotes inopererad i maj. Vill du ha en sadel som är bred nog till din häst och smal nog för dig att sitta i, får du leta efter någon med ett säte som är mera uppbyggt fram. Jag hade tidigare en McCall 98 Wade med Full Quarter Horse Bars och den hade ett smalare säte, en sån skulle nog fungera både för dig och din häst. Fantastiskt skön att rida i. Googla på McCall saddles så kommer du till deras hemsida i USA, där kan du bl a se 98 Wade sadeln.

Jojo, så långt förstår jag med ;)
Syftade mer på vad skillnaden är gentemot en vanlig bom.

Montseguren är smal och trevlig i sätet, jag kan rida nästan helt smärtfritt i den (jag är aldrig helt smärtfri). Så jag tror nästen att det blir en sån, även om det är låångt utan för min prisklass just nu.
Har faktiskt köpt en begagnad dressyrsadel, tro det eller ej! :D

Vi kan ta varandra u hand. Köpte utprovad sadel i Maj. Passade kanon, jag har ridit och jobbat för fullt. Nu passar den inte längre. Det är väl iofs positivt. Min kallblodstravare har fått en riktigt ridhästkropp. Men..... ny sadelprovning förhoppningsvis på söndag om vädret tillåter resan.

Jaha. Åter hemma efter en ny sadelprovning (18 mil enkel resa). Nu har vi blivit med reiningsadel. Det visade sig att det var inte hästen som blivit större utan snarare tvärtom. Min trav/draghäst med världens bredaste bringa (tre handflator mellan frambenen) har börjat forma sig till en ridhästtyp med lättare framdel och en rejäl bakdel. Detta gjorde att min gamla sadel blev lite lite för stor och åkte ner mot manken. Men detta räckte för att bogbladet skulle peta i bommen varje steg. Nu hoppas jag att denna sadel räcker för honom att utvecklas vidare i under en längre period. Tack och lov fick jag tillbaka nästan hela "gamla" (6 månader) sadelns pris i inbyte.

Hur upplever du kvalitén på Montsegur? Jag tilltalas av måttbeställningen eftersom jag har en häst med besvärlig rygg så att säga :) Om jag gör det tänkte jag ta hjälp av hästmassör när jag tar måtten för att få det så rätt som möjligt.

Får man förresten tävla med en Montsegur Trappeur?

Är även sugen på en wademodell men hästen är som sagt var svår och jag bor illa till för sadelutprovningar.

Japp, man för tävla med dem. Det är ju en vanlig bladsadel med horn.

Jag tycker det är fin kvalitet på dem, lätta med bra läder.

Jiho! Jag har blivit med sadel! :laugh:
Jag tror det kommer bli helt perfekt när häst har musklat på sig bättre.
Tack tack tack tack tack Sara! Både för sadeln och alla tips och tankar! :laugh:

...
Och efter ett besök hos läkaren för att kolla upp mina onda höfter fick jag beskedet att jag inte bör rida alls.
Jag har uppenbarligen "klämt" strukturer i höften just pga ridningen, att jag sitter så pass bredbent.
Så antingen får jag lägga ridningen på hyllan, göra uppehåll något år eller ha ont.
Känner mej så där lagom glad och uppåt nu..

Nä fy f.... vilket slag i ansiktet.

Vet precis hur du känner det dessvärre. Blev ju med ny sadel förra söndagen och två dagar senare står min häst med en gaffelbandsskada. Bytte zinklindan igår och det ser inte bra ut, inte bra alls...

Går det att bygga upp sätet på sadeln på något vis? Så att du sitter smalare? Kanske ett kortare riduppehåll och sen prova med smalare säte på sadeln? Även om hästen är svår att hitta sadel till så kanske det går att be någon sadelmakare att sy ihop något som bygger upp sätet lite? Tråkigt att inte kunna rida. Men då kanske du kan gå tömkörningskursen du skrev om i en annan tråd här? :)

Jag håller på att bygga upp sätet lite och dum som jag är rider jag ändå (fast inte speciellt länge, bara en kvart i taget).
Tänkte jag ska utveckla körningen mer, hästen älskar det och är en helt underbar körhäst. Tänkte även skaffa grejer till skogskörning igen, då kommer jag ha en överlycklig pålle!
Men jag tycker ju om att rida! Jaja, sånt är livet. Tänkte försöka låta bli att rida speciellt mycket nu i vinter och hålla mig till körningen.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Robina
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka