Sadlar med luftkuddar

Lady_D

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av sadlar med luftkuddar i stället för traditionell stoppning?
En kompis till mig hade en sådan sadel men båda hennes hästar fick ont i ryggen av den trots att den såg ut att liga helt ok. :confused:

Det är ju väldigt individuellt vad hästarna tycker om dessa. Måste ju vara "stoppade" på rätt sätt också så att sadeln ligger perfekt. Provade en sadel med luftstoppning när jag var på sadelutprovning men Mirage sa ifrån på en gång! Han tyckte att det var fruktansvärt obekvämt så den sadeln blev det inte.

Kan ju hända att din kompis häst inte gillade den trots att den låg bra och gick och spände ryggen hela tiden.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka