Sadlar med "flata" säten.

C

chrysler

Eller hur jag nu ska skriva.

Jag trivdes mkt att rida i Sleipnir sadeln bla, nu är det så att en sån inte ska sitta på en häst enligt mej.

Så därför undrar jag vad det finns för andra sadlar som är väldigt flata i sätet, alltså lite upphöjda nästan, finns det några alls?

Ni som ridit i sleipnir vet vad jag menar.

Sv: Sadlar med "flata" säten.

Men för oss som inte ridit i en Sleipnir - kan du förklara?

Jag försökte förklara det med att de är lite upphöjda på ngt sätt, känns som man sitter PÅ sadeln & inte I den, om du förstår vad jag menar.
Det man sitter på är lite rundat uppåt,inte direkt som ett sjupt säte man sitter i.Jag är usel på att förklara sånt här;)
Det finns säkert bilder du kan googla fram, tex sadelsidan tror jag har sleipnir fortfarande.

Ok vad bra, för en sån funderar jag på nämligen:laugh:

Tack!, tyvärr inget bomlöst då jag ogillar bomlösa sadlar, håller på at sälja den jag redan har:angel:
Det andra ska jag kolla på, tyvärr brukar allt ha för smal vidd.

"Med normal bomvidd som passar normalvid häst."

Det finns inte många islandshästar som passar i en AlliUnn, den är SMAL.

Håller med. AlliUnn sadeln är väldigt smal och passar inte många hästar.

Däremot är den väldigt skön att rida i.. tyvärr.

//Julia

Ok vad bra, för en sån funderar jag på nämligen:laugh:

Då borde Z'an vara det du söker om du vill ha en sadel i modernare snitt än sleipnir sadeln.

Z'an är rätt vid (men inte kanske vidaste som finns på marknaden) och ligger väl på många hästar vad jag upplevt.

Det man får ha under uppsikt är att den inte är för lång,
ligger på manken och bogbladen samt för rak i bommen.

Men bommen är ganska "mjuk" så den kan ändå ligga bra på två ganska olika ryggar har jag sett.

Synd att jag har hunnit sålt min (till norrbotten faktiskt).

Jag ångrar mig och funderar på att köpa en ny
(eller bättre begagnad) för den passade 2 av mina tre hästar.
Och den är skööön!

Jag sålde den för att jag inbillade mig att den gjorde att jag fick värk i min svanskota och hamnade snett i sadeln.
Men har med hjälp av sjukgymnast i efterhand insett att det var mitt bäcken och korsben som var snett och värkte.

Det är ohyggligt mjukt läder i Z'an och den känns som en bra sadel för priset. Jag gillar att det är enkelkåpa.

Vad som inte var riktigt bra med den var att det var svårt att fästa sadelväskan -iaf den vi har.

Ástund är väl rätt flata? Iaf vad jag upplevt dom...

Inte alla modeller.
Nog tycker jag sleipnir är slätast i sitsen om jämför Ástund och slepnir sadlarna.
Men det kan bero på att sleipnir är 18" i sitsen också.

Tycker topreiter Z är den moderna sadeln som kommer närmast i känsla (kanske kommer på nån fler sen men spontant så är det Z'an)

Z'an är ju dessutom 17 o trefjärdedels tum, istället för 17,5 som de flesta är.

kl
jag växlar mellan en topreiter z och en childeric och måste säga att topreitern är min favorit. knästöden är ju relativt lika på sadlarna, men jag tror att det är det flata sätet som gör att jag gillar z:an bättre.
enda minus är att den kanske inte är så mjuk för baken.

Fast min sambo herr knotas med sittben som nöter hål på jeans tycker att topreitern är det mjukaste han suttit i.
(det enda han inte behövt gelpaden i)

Men då har vi aldrig suttit i nåt så dyrt som childeric heller :D
(vore hemskt om så dyr sadel var hård..)

Har hört att Equipe är mjuk också.

Jag kanske är lite bortskämd med childericen, för den är verkligen supermjuk ;)
Brottas själv med sittbenen och brukar få ont efter en lite för lång stund i topreitern.

En supreme tölt från softsaddles som jag köpte förra året.Jag har ridit i den 1 gång:o, & en tjej som lånade en av min hästar red i den 3 ggr.Hon älskade den & sa att den kändes som en vanlig sadel, annars tycker hon inte om bomlösa, & jag tycker det är den mest stabila sadel jag suttit i, den rör sig inte alls på hästryggen, men jag har lite problem med höfterna så den är för bred för mej:(
I Sleipnirsadlarna kände jag aldrig av mina problem så därför letar jag en med liknande säte:idea:

Bra att höra om en sadel från ngn som haft den & inte bara försäljarna:D

Man kanske skulle försöka få tag i en & testa på hästen, lite jobbigt bara när man inte kommer ha en enda häst utan flera, då är bomlös suverän.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka