fattar i huvud taget inte hur ni kan köpa en sadel för mer än 5.000!!!
jaja vissa ser ju ut att ha mycket pengar över!
Prioriteringar.. För mig är en sadel att jämställa med en mindre investering. Det är ju något jag räknar med (om det är till en vuxen häst som inte beräknas bredda ig så häftigt) ska hålla hela hästens livstid, dvs 15 - 20 år. Dessutom, måste jag byta tidigare än så så håller en dyrare sadel andrahandsvärdet bättre (kvalitet helt enkelt).
Jag har INTE en massa pengar över, absolut inte. Min sadel kostade 8000 kr (och är att betrakta som billig eg men för mig var det dyyrt) och innan hade jag haft 'billiga' sadlar men insett att det var falsk ekonomi i det.
Jag LÅNADE pengarna av pappa (snäll pappa), annars hade jag köpt på avbetalning (något som gav min snälla pappa rysningar så han hellre såg att jag lånade dem av honom utan ockerränta). Och så betalade jag av.
8 000 kr är för mig dock MYCKET pengar, det var MER än en månadsinkomst för mig när jag köpte sadeln. Och det var inga pengar jag "hade över" elelr ens hade så jag kunde skaka fram från någon buffert eller så. Utan det var lån & avbetalning som gällde. Har man inte snälla föräldrar/sambo/whatever så kan man köpa på avbetalning hos de flesta seriösa försäljare, de vet att en ny sadel är en dyr och ofta betungande kostnad.
Men jag såg det som en ivestering, och jag har INTE ångrat mig en sekund. Jag njuter varje gång jag rider i den, hästen trivs och förutom att jag råkat skrapa den lite på bakvalvet så ser den ut som ny även efter fyra år. Inga märken efter stigläder etc. Något som e billiga sadlarna fått snabbt, dessutom har de behövt stoppas om frekventare, de har INTE hjälp till att skapa en korrekt sits osv.
Sen, man kan få en ganska bra sadel för 5000 kr med! Endera söker du beg kvalitetssadel, eller så väljer du en i syntet. Faktum var att när jag köpte sadel så velade jeg mellan en ny Zaldi Atlanta a 8000 kr (som jag köpte) eller en begagnad Edinburgh för 7900 kr. Edinburghen kostar måååånga slantar nu, många mer slantar än jag hade råd med, men i begagnat men gott skick så kunde även jag köpa en Edinburgh om jag velat (men Zaldin vann, båda låg lika bra på hästen men JAG tyckte Zaldin var skönare, men det är ju individuellt)