Sadlar man INTE ska köpa...

Centaur

Trådstartare
Den här gången ska jag vara förberedd. :devil:
Vilka sadlar är INTE bra för hästryggen?? Nu menar jag sadlar i klassen över 10.000, under det förväntar jag mig inte att dom är särskilt bra...

Klart att alla sadlar KAN vara skadliga om dom inte passar, men jag syftar på märken som ni har haft dålig erfarenhet av.

varför inte?? vill gärna höra din åsikt... jag har ridit i några olika morris & Nolan. och tycker några år bra å andra mindre bra.

"Den stora prisskillnaden ligger oftast i material och hantverk, vilket förstås också är viktigt, men inte har någon större betydelse för passformen."

Jo, det har faktiskt ganska stor betydelse. Det kan t ex vara intressant för passformen om den som tillverkar sadeln är en utbildad sadelmakare med flera års erfarenhet, utbildad av ett skrå som tillverkat sadlar i urminnes tider. En sadelmakare som dessutom antingen rider själv, eller har ständig kommunikation och feedback med elitryttare. Eller om sadeln tillverkas av någon som gör en kopia utan att förstå hur det är tänkt att den ska fungera.

Det gör också lite skillnad för passformen i längden om lädret är i toppklass, eller om det är billigast möjliga. Det tunna lädret i bossorna ska t ex klara att hålla formen i ett par decennier, det ska även vara så spänstigt att de kan forma om sig på nytt och hålla formen efter en omstoppning.

Vad gäller bommen så är det skillnad på t ex fjäderstål av toppklass och sämre kvaliteter. Även glasfiber kan hålla väldigt olika kvalitet. Det påverkar också hur sadeln håller formen i längden.

Och så vidare.

För det första, det var den mest obekväma sadel jag nånsin ridit i. Knästöden var bara ivägen och man får inte bättre sits i den som det utlovas. Lädret var urdåligt, det repades av ingenting och sadelgjordsstropparna höll på att gå av, och den var välsmord. Ett träns från M&N var lika dåligt det. Som tur är var det inte min sadel..

Lägger hellre pengarna på en lite billigare Appaloosa istället för att lägga ut 15.000 kr på vad jag tycker är en skitsadel..

Men nu undrade hon ju vilka märken som inte var bra för HÄSTRYGGEN.

Sadel var utpassad av sadelmakare och ändå låg den så hästen inte fick några muskler.

Fast atT DU satt dåligt i den är ju en sak som inte har med den här tråden att göra. Rööslisadlar är svindyra, men JAG avskydde Rööslin mer än någon annan sadel. Den var helt enkelt inte kompatibel med min anatomi, samma sak med County. Men det säger ju inte att sadeln är dålig, bara att den inte passar MIG.

På samma sätt passar ju en mass märken inte MIN HÄST, men sadeln är inte generellt dålig för det, bara för just mig eller hästen.

Men sadel gjorde ju så hästen inte kunde bygga muskler och sen började den glida hit och dit, fast den passade. Och du kanske läste att sadelgjordsstropparna nästan gick av trots smörjning?

Skulle heller aldrig lägga på en Moris och Nolan! Har hört massa dåligt om dom sadlarna och har även egna erfarenheter!
Fick en sadel utpassad av en "expert" till en yngre häst och sadeln låg inte ens bra efter ett par veckor. Hästen byggde inga muskler alls, men visst, det kan ha berott på dålig inpassning på just den individen. Men jag tycker att sadeln hade en konstig modell och den åkte hit och dit på hästen.

Sen var den fruktansvärd att rida i! Stora klossar som gjorde att man hamnade i en felaktig sits. Ska tillägga att det fanns andra än jag som red i denna sadel och alla fick en sämre sits. Och om ryttaren sitter illa så påverkar väl det hästen negativt? Speciellt om det är en unghäst...

Kvaliten på lädret var jättedålig! Inte alls snyggt efter bara några användningar. Även om sadlarna jag har sett skötts exemplariskt så skulle jag aldrig köpa en sån sadel. Stiglädersstropparna sprack och tränsen ska vi inte ens prata om!!

Jag rekomenderar i alla fall inte Moris and Nolan och skulle aldrig lägga en sån sadel på min häst!
Håller med Vild och Vacker :bow:

Jag köpte en dyr kieffersadel som hade knölar i stoppningen så min häst fick jätteont av den. Döm om min förvåning när mycket erkända stenbergs läder i sthlm gjorde sadeln ännu värre och var bara att sälja.

Har hört så mkt gott om både stenbergs och kieffer och så har jag haft stora probelm med dem.

En sadel jag gillar är Appaloosa. Än så länge iaf ;)

Om en sadel får knölar i stoppningen kan man inte bara stoppa om den "som vanligt", utan man måste ta ut all gammal stoppning och in med ny. Helst långa ullfiber. Verkar inte vara många sadelmakare som gör detta dock, det var därför min sadel fick åka 130 mil. Enkel resa. :o :)

Samma här, aldrig mer en Kieffer!

Efter att ha sett en öppnad Kieffer och kunnat konstatera vad just den sadelns krokar (bossorna var krokupphängda under en period i Kieffers historia) gjort med hästryggen mådde jag illa i flera dagar...

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 650
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv