Sadlar, funkar de billiga? Hyra?

Sv: Sadlar, funkar de billiga? Hyra?

Tänkte att jag kan tillägga att hästen är ca 152-154cm i mkh och har 125-130 i täcken för att ge en uppfattning om hur kort han är.

Allaförslag mottages tacksamt.

Jag har beställt sadel via internet på B*****a till min förra häst...
Funkade jättebra...
Sadeln passade inte, så jag skickade tillbaka, sen fick jag en som passade efter det...
Men det är ju nåt år sen, så de kan ju ha ändrat reglerna....
Lycka till...

Det är två olika saker man bör hålla mest koll på när man ska köpa en sadel, dels vilken bom-stolek hästen behöver och vilken stolek på sits ryttaren behöver... så hur lång är du? För jag har väldigt svårt att tro att du kan ha en sadel med 14" säte på...

en kompis till mig har en quarterkorsning på 130 hög och har nog 125 på täcken, hon använder (utan problem) en sadel med 15,5" säte, själva bommen går inte så jättelängt bak på hästen, precis som någon annan skrev förut, det är bara lädret som går längre bak, så att köpa en roundskirt och 15"-15,5" säte tror jag inte ska vara några problem... men det bästa är självklart att ta hjälp av en kunnig westernperson som har bra vana att titta ut och hjälpa till med westernsadlar så får du en som passar bra på en gång :)

Jag är 156cm lång, har suttit i en 14" och det kändes bra tyckte jag...

Om jag ska mäta ryggen på hästen där bommen resp sadeln får ligga/trycka, mellan vilka punkter ska jag mäta då?

tror att det är mycket bättre att köpa en 15" ändå...
tyvärr har jag ingen direkt koll på exakt vart sadeln får ligga och inte ligga... men som jag skrev förut, kolla med någon mer kunnig person, det brukar för det mesta bli bäst då :idea:

*lånar lite tråd*
Hur stort säte ska man ha?
Tror det är 16" på min och jag tycker den känns bra
men fick frågan i en tråd om den kanske inte är lite liten.
Så hur mäter man det?
Hur långa ska fendrarna vara?

Har längt mina ett hål nu och det var absolut sista hålet.
Nu går dem inte att länga mer:crazy:

"Får"luddet som jag sitter på har åkt fram så är därför det ser lite knas ut.
Men såhär ser vi ut. Bilden är innan jag längde lädren
6367903.jpg

uppställda

Jeg har islandshester som bruker 125 i dekken og de går med araber westernsaler som er 15,5 tommer i setet. De ligger bra på hestene og er ikke for lange. Ang Dakota saler så er de bra. Hadde en på dølahesten vår, den var god og ri i, og lett og selge etterpå.

Om fendrarna är väldigt korta så kan det bero på att det är ett billigare märke på sadeln, ju dyrare sadel är desste fler kan rida i samma sadel, allt ifrån de med korta ben till de med väldigt långa ben...
vad är det för märke på din sadel och hur mycket kostade den ny?

Om du tar bort fällen du har och knäpper några nya kort så blir det lättare för oss här att se... :)

Har ingen aning om nypris, köpte den begagnad.
(eller jag köpte den inte, fick den så vet inte vad den kostade begagnad heller)
Det är inget spec märke på den, inte har jag hittat nåt alla fall

Okej, satsar på att hitta en passande sadel i 15"

Här sitter jag i en 14" (dock på annan betydligt större häst)
163929.jpg

Lyft ett framben och se vart bakersta läget på bogbladet är. Markera med en krita 2-3 fingrar bakom. Längre fram än så ska inte bommen på sadeln ligga för att bogbladet ska kunna röra sig órdentligt. Känn sedan vart hästen har sitt sista revben. följ revbenen upp mot ryggraden så länge du känner revbenet. När det inte längre känns för du handen rakt upp mot ryggraden. Där gör du en markering med krita också. Nu har du markerat hästens sadelläge. Ta fram måttbandet och mät hur lång anläggningsyta det får vara på sadeln. Bakom sista revbenet ska inte hästen belastas. Ländryggen är känslig.

kan vara mycket därför fendrarna är så väldigt korta... skulle jag vara du skulle jag försöka hitta en bättre begagnad sadel för lite mer, minst 5.000 som då blir bättre för både dig och hästen... :idea:

bara en liten komentar, LÄNG FENDRARNA!!!! ;) De flesta rider i så väldigt korta fendrar, var inte så fastgjutna i hopplivet... ;) gå över till western (dressyr) och se till att få bättre placering på benen och din lodräta sits :p

visst kan du sitta i en 14" (i alla fall vad jag tycker det ser ut på bilden) men det är ändå oftast bättre att skaffa sig en " större, då kan ju även andra som är större än dig rida din häst... :idea: Och om det skulle vara så att du skulle vilja sälja din sadel så är det betydligt lättare att sälja en större sadel än en liten sadel...:)

Då blir det en 15".

Har mätt avståndet på anläggningsytan, den är 40cm om jag nu fick till det rätt, var lite svårt att känna vars revbenen gick :o

(Jag hoppar aldrig, fegis :angel: , problemet med den sadeln var att det var typ 30cm mellan hålen, lånade sadeln så fick inte göra fler)

Senast ändrad:

kan vara mycket därför fendrarna är så väldigt korta... skulle jag vara du skulle jag försöka hitta en bättre begagnad sadel för lite mer, minst 5.000 som då blir bättre för både dig och hästen... :idea:

Men hur långa fendrar ska man eg ha?
Tycker dem känns jättelånga nu:confused:

näst intill som i dressyren.... :) om du tänker dig att sitta med långa stigläger på en hoppsadel får du väldigt dåligt stöd av sadeln, samma sak är det att ha korta stigläder i en dressyrsadel och även en westernsadel (i alla fall vad jag tycker) eftersom fendrarna är breda på en westernsadel ska hela benet ligga an mot lädret för att få största och bästa stöd, har man då för korta stigläder tappar man en del av stödet från lädret på fendrarna...

Senast ändrad av en moderator:

hej !
är det någon som har den billiga sadeln från börjes för ca 2000 WBT?
Som har den på en större häst tex halvblod med rätt smal rygg och rätt hög manke?
Tacksam för svar!

Köp ingen av börjes-sadlarna som är i katalogen, det är bara skräp!
Bor man nära kan man ju alltid åka dit och kolla vad de har för tillfället, de har begagnat, där kan man göra fynd.
Du kan såklart provsitta sadlarna också, det finns bockar som är utformade som hästar där!
Det enda när du köper sadel på börjes är att du måte ta den till din w-tränare/annan w-kunnig/w-sadelutprovare så att hon/han kan titta på den så att det inte är något fel på den och att det är duglig kvalité.
Enligt ganska säker källa köper de in andrahandslager från Simco, de sadlarna är bla sneda i bommen men det är inte säkert att alla är det!
Göm aldrig att du får vad du betalar för!

Köp ingen billig ny sadel, det är ingenting att ha. som exempel, en riktigt bra sadelbom kostar upp till 3-4.000 kr. Sedan ska kostnaden för läder i bra kvalité och allt annat material plus arbetskostnaden läggas till också. Med detta i minnet kan du ju tänka dig vad det är du får när du köper en sadel som kostar vad bara en bra bom kostar.
Jag skulle försöka få tag på en begagnad sadel som ny kostar från 12.000 kr och uppåt (helst några tusen till). Det lönar sig, en sådan sadel tål att slitas på så det gör inget om den har några år på nacken. Några mycket bra och prisvärda sadlar är Continental Pullman Saddlery. Jag har en själv med den bästa flexibla sadelbommen på marknaden. Har en Paint med mycket bred och rak rygg som det var nästan omöjligt att hitta någon sadel till men denna med X-Full Quarter Horse bars och 7 1/4" gullet vidd är perfekt. Continental har över 100 olika bommar så någon borde passa din häst. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka