Sadlar, funkar de billiga? Hyra?

Ainon

Trådstartare
Funkar de billiga sadlarna från ex börjes? Eller är dessa sadlar sne/vinda, har konstig form eller förändras efter ett tag?

Eller kanske finns det någonstans man kan hyra en sadel i några månader?

Tips på billigare/enklare westernsadlar för ett litet varmblod somär byggd lite åt arabhållet mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Sv: Sadlar, funkar de billiga? Hyra?

Har Hooks araber light westernsal. Har hatt den i 4 år brukt hver dag på islandshest og fjording. Den er god og ri i og holder seg pen. Sitter bra på runde og korte hester. Ikke forandret seg noe og ikke skjev. Er så fornøyd at kjøpte en til da vi har flere hester.

Hej!

Jag har en sadel från börjes, simco... 4300kr kostade den.Fungerar utmärkt!
Sen jag böt sadel är min häst mycket gladare*hehe*
Och eftersom vi är ute mycket i skog & mark så blir den snabbt sliten- Inte så kul om det händer med en sadel i 10.000kr klassen! ¨Då hade jag inte v¨ågat använda min :-)

Tack för svaren.

Har idag varit till den lokala ridsportbutiken och kollat på lite olika westernsadlar och upptäckte att det finns westernsadlar i syntet (!) som ärbetydligt billigare än de i läder.
Tyvärr kommer jag inte ihåg märket men den de hade inne var 15tumm för 2000kr.
Någon som har åsikt om syntetsadlar?

hej!
Jag köpte en sadel från Börjes för ett tag sedan. Den är begagnad av märket simco, ca 4000kr. Eftersom sadeln är till en unghäst tänkte jag att det är onödigt att köpa en dyr eftersom hon antagligen växer i från den snart.Men den har funkat jätte bra!
Tänk bara på att kolla så bommen inte är sne mm...

HEJ!!!

jag annser att de inte gör det! det är lätt så att de trycker efter ett tag!! och om du köper en "dyr" sadel så kommer värdet att stiga på den! just för att folk vill ha in: ridna sadlar!!!:bump:

det kan hända att du inte får tävla me den omm det är en b tävling!!!!!

Jag skulle vara mycket skeptisk till en ny sadel som kostar så lite som 3000:-...

Tja, allt hänger på hur seriös man är och hur god ekonomi man har. Jag har inget emot Simco sadlarna, har själv en (passar inte längre tyvärr, hästen har gått upp i vikt :crazy:) men jag är itne så förtjust i kvaliteten på Hööks sadlarna.. De känns lite plastiga, inte som läder. Och av någon anledning, jag vet faktiskt inte varför, har jag aldrig gillat syntet, inte ens på engelska sadlar! Inte på något överhuvudtaget faktiskt (tänker på mat och dylikt här :smirk: )

Ja. Jag köpte en sådan som jag sålde igen så fort det gick. Lädret är som papper. Passformen var konstig. Att det inte passade på min häst var ingen skräll för hon är inte lätt att hitta passande sadel åt, men jag provade den på alla möjliga hästryggar sen bara för att kunna skriva i annonsen vilken typ av rygg den passar på, men jag hittade ingen häst som den låg i närheten av bra på. Den låg i kraftigt framåtlut på alla hästar. Den vickade åt alla håll och låg otroligt högt över hästen. Det enda plus jag kan säga om sadeln är att färgen var snygg och att den faktiskt var rätt skön att sitta i för rumpan. (jag har fått ont därbak av alla westernsadlar hittills, men denna var rätt ok)
Långa ben ska man heller inte ha för fendrarna var betydligt kortare än på andra sadlar jag provat. Jag fick dra ner fendrarna så att överdelen på dem var en bra bit nedanför fästet (om det går att förstå min förklaring) Inte bekvämt.
Mitt råd: Köp inte.

Min mamma hade en häst innan som vi hade problem med o hitta en sadel till , så hängde där en hööks sadel i stallet så vi prova den o de har bara varit bra, inga alls ryggproblem eller liknande :D

Okej inte en sådan sadel alltså. Tack för varningen!

Vad tycker ni om bommlösa westernsadlar?

Det besvärliga är att det finns inte så många westernsadlar i butikerna eller begagnade här omkring.

Testade en sadel en i stallet hade till salu idag, den var trotts att det är en kort sadel (14,5") alldeles för lång, lade man den så att bakersta delen var vid virveln så låg den ändå på bogarna. Den var även något för trång (semi quarter)

Har kommit fram till att hästen nog behöver en myket kort sadel (arabsadel??) med bommvidden storleken större än semiquarter (vilken är det?) och passande häst med normal till hög manke
Förslag på sadel?

Nästa storlek efter Semiquarter är Quarter horse. Deeutom så är det så himla dumt med westernsadlar att även om du hittar en storleksom passa, typ om en sadel med quarter bom passar, så är det inte 100% säkert att en sadel med quarterbom i ett annat märke passar hästen! Man måste prova och prova.

Stirra dig inte blind på hur långt bak skirtsen slutar, de är bara läder och ligger inte an och trycker på hästen, känn efter var själva bommen slutar istället!

Jag lånar din tråd lite hoppas det är ok? ;)

Angående billiga sadlar så hittade jag en sadel på city gross (f.d Eko) häromdagen, det enda som fanns i märkes väg på den var en lapp där det stod Hansbo på och sedan storleken då?
Vad är det för märke på deras westernsadlar eller heter de kort och gott Hansbo? Passar på att få lite "expert-hjälp" jag också? ;)

Undrade lite bara om de är bra och prisvärda? visst den kostade "bara" ca 3000 kronor och jag vet att man får vad man betalar för, men ändå bara lite nyfiken på om det är någon som vet eller har erfarenheter av dessa sadlar?

Sedan har jag nog samma problem som dig,Trådskaparen, jag söker en sadel till en D-ponny med kort ,fast med bred rygg, har tittat på Arabian light eller vad de heter efter inrådan av andra?

Men vet ej om det är samma modell och typ på Hööks och Börjes sadlar med liknande namn? någon som vet det?

Tack för trådlånet. :banana:

*kl*

jag har luktat på en använd höökssadel, de STINKER!! luktar unket+diaree, man får kväljningar om man sätter näsan för nära!.
ps. det var en svart läder ds.

Budgetsadeln från Hov o Tass är från Hansbo. Det kan mycket väl vara likadan modell.

Double C-sadlarna finns i roundskirt (arabsadel) som finns i Xfullqb, de är inte heller allt för dyra , (ca 9.000-12.000) har själv en Double C Trail Rider...

Är även bommen på Double C sadlarna kort?

Vad skulle ni tro om denna sadel? Är Dakota ett OK märke? Om den då finns i 14" eller 14,5" sits..
http://www.tumbleweed.se/wpt/view/70/970/970/
KÄnner mig dock lite tveksam till att beställa över internet, vad gör man om inte sadeln passar???

Vilken djungel detta är!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka