Sv: Sadistiska lärare
I min allra första klass (en 3:a) som jag fick som nybliven lärare hade jag en trevlig liten flicka som en dag kom fram till mig och berättade att hon börjat spela fiol, att hon hade med sig den nu och undrade därtill om hon fick spela en låt för klassen.
-Visst, sa jag och tänkte att det var pedagogiskt riktigt att låta flickan visa upp sina nyvunna färdigheter för klassen.
Så hon tar fram fiolen, skruvar fast vad det nu är som man har hakan på, lyfter stråken och....
gniiiiiiissseeeeellll, skråink, tjuuuuuuut, kviiiiiiiii.....etc i flera minuter....
Klassen (vilka änglaungar!) sitter alldlels tysta och får till och med till en applåd när trälådan slutat gnissla, men jag....
...jag fick efter första sekundernas chock ett hysteriskt fnitteranfall som jag ju bara MÅSTE kväva. Ögonen tårades och jag satt och tänkte hysteriskt på räkningar, tråkiga föreläsningar och magsjukor för att inte brista ut i ett flatskratt så att jag ramlar av stolen.
Jag hoppas att hon trodde att jag bara var rörd när jag tackade av henne med tårarna rinnandes.
Det låter roligt idag, men det jag sjukt plågsamt att försöka hålla inne skrattet under hela gnisselkonserten. Det lät ju överjordiskt illa!!!
Och idag har väl ödet tagit hämnd på mig, min son började spela fiol förra året och lät väl ungefär likadant som hon, väldigt länge. Inte förrän nu kan man ana melodin på låtarna han spelar.... Puh!