H

HaRLeKIn

Hej!
Jag skrev denna fråga i utrustningsforumet men den verkade inte vara intressant för jag har inte fått nåt svar.
Då tänkte jag att ni som rider barockridning ofta har lite större grövre hästar, typ nordsvensk. Jag har en nordsvenskkorsning som jag har svårt att hitta sadel till. Just nu lånar jag en manskapssadel som är helt underbar att rida i. Men den får jag ju bara låna, så jag måste hitta en sadel och tänkte fråga om någon här vet vad som ofta passar nordsvenskar. Var de finns, vilken storlek osv.

Jag ska även börja rida barock till våren. kan jag ha en manskapssadel att rida i då? Spelar det någon roll? Vad har ni som rider barock för sadel?

Sv: Sadelval?

Vilken sadel du har spelar ingen roll, sadeln ska passa hästen och den ska ge dig möjlighet till en bra sits.

Resten handlar mest om ren och skär fåfänga, att man helt enkelt vill ha en sadel som ser annorlunda ut, cool färg, balla detaljer o.s.v.

Säger
/Jegra (som använder gladeligen använder argumentet "den är ju snygg ju")

Det är mer om du för hästens skull behöver en speciell sadel, t ex för att sitta kvar om hästen bockar/stegrar/hoppar åt sidan eller har allmänt dålig balans, då är det bra med mycket stöd. Annars behöver man ju ingen speciell barocksadel, speciellt inte innan man kommit rätt långt inom barocken. Har själv inga problem att sitta kvar barbacka om hästen reser sej (samlat) eller gör någon som helst rörelse utom att bocka i nedförsbackar :p vilket inte har med barockridningen att göra.. Det viktiga är att man kan slappna av i sadeln och inte tappar balansen pga sadeln.

Jag rider i en vanlig dressyrsadel. Det gör öven de andra 15 i mitt stall som rider Akademsikt.

Dominus har ganska breda sadlar. Och jag tror Amerigo också har det. Det är vad de breda hästarna har i vårt stall. Deras stigbygelklämpor sitter också hyfsat långt bak och ger därför inte så mkt stolsits.

Jag är själv på väg att byta. Antagligen till någon av de ovanstående. Om någon passar lille hästen vill säga. Men de har många olika modeller. Så jag hoppas.

Det är omöjligt att säga vilka sadlar som passar nordsvenskar - man kan inte köpa sadel efter ras, utan man köper sadel efter typ av häst.

Min kallblodstravare är så bred att jag inte lyckades hitta någon "färdig" dressyrsadel till henne. Det blev en måttbeställd Jensensadel, som jag är mycket nöjd med.

Men jag ska erkänna att jag numera sneglar åt Branderup Epona-hållet....

Immer

Jag har precis samma problem som du, fast jag har haft det sedan i somras. Jag har fått många jättebra tips om olika sadelmodeller, men ett av dom största problemen är att få möjlighet att prova dom, utan att behöva lägga ut hela köpesumman varje gång. Förståeligt men ganska dumt system. Dessutom får man ju göra avdrag för portokostnader om man returnerar sadeln. För att inte tala om jobbet runtomkring. Man borde kunna HYRA en sadel, innan man köper, HALLÅ!! TIPS!! (till någon driftig person).

En sak som jag har insett under resans gång, är att det är långt ifrån ovanligt med detta problem. Många av de som jag pratat med har haft samma problem, och jag undrar varför sadeltillverkarna inte redan insett vad många hästägare redan gjort, att det finns en STOR nisch som är mycket dåligt fylld. Dessutom rider skrämmande många i för små sadlar av ren okunnighet.

Eftersom jag också rider AR har jag insett att det är ganska omöjligt (men kanske inte helt) att få tag i en Iberisk sadel till så breda hästar. Det finns liksom inte i deras medvetande att man kan rida så på en annan sorts hästar (verkar det som). Dom som tillverkar sadelbommarna (3-4 st i hela Europa) har inte heller riktigt insett behovet. Mitt råd till dig är att ta mått och kolla hur pass vid sadel du egentligen behöver, det finns massor av info. om hur man gör på flera olika siter, t.ex. "lillhästen i Stav", då kan du snabbare välja bort märken som inte har dom bomvidderna. Tag hjälp av en sadelutprovare även om du vill köpa en beg. sadel, annars kan man lätt hamna i köpa/sälja/köpa... (tro mig, man går inte med vinst...). Annars kan man om det finns fler i stallet, prova andras sadlar, kolla hur de ser ut, om dom är raka, svängda, framskurna, cutback osv. Man lär sig en hel del med tiden, men att det är viktigt att hitta en väl passande sadel det är det ingen tvekan om. Tänk att det är som att köpa ett par vandringsskor till någon annan, som inte kan tala om var det klämmer....

Jag har varit inne på en del intressanta trådar under utrustning om detta, där finns många bra tips om märken som du kan kolla, kan hända att de som svarade där, inte vill ta om samma fråga igen. Lycka till!! (från en som fortfarande rider barbacka).

Kanske det skulle behövas en ny Branderup-modell, som är gjord för kallblod (varmblod) som rids akademiskt... Tipsa Bent om det, ni som känner honom!!! (Och som helst inte kostar mer än hästen... hm, hm)

Det ska komma liknande modeller fast bomlösa *viskar*
och på marknaden finns ju redan Startrekk Espaniolan som är helt ok.

De ligger bra på breda hästar tycker jag, men då ska man ju kunna sitta ordentligt på hästen också.

Du skriver att man ska kunna sitta på hästen också, och det leder till en fundering - hur bred kan en häst vara och fortfarande vara ridbar? Alltså inte bara skogsluffning...mvh/T_B

Jag uttryckte mig mkt otydligt, det ser jag nu och ber om ursäkt,
jag älskar mina breda hästar, tycker att jag sitter bättre på dem än den smale.
Vad jag menar med att kunna sitta på hästen var att hålla balansen, ha en god bålstabilitet så att man undviker flaggstångseffekten i mesta möjliga mån.
Med en bomlös måste du kunna sitta ordentligt för att både du och hästen ska ha glädje av den.

Men det ledde till ännu en fundering... :p

Man kan ju inte streta hur mkt som helst och ändå hålla bäckenet i en bra position, så bredleken spelar kanske ändå roll om man siktar efter högre. Jag föredrar nog en sadel som funkar med mitt kvinnobäcken.
Vissa kvinnor har ju knappt någon förmåga att bredda sig över en hästrygg och det är väl därför det byggs speciella kvinnosadlar också idag.

Har inte så mycket vana att rida nordisar, den jag kommer ihåg (15 år sen)var ändå rätt smal...Absolut inget sadelproblem. Men De stora bauta - där finns inte en chans till en vettig sits, oavsett sadel - annars blir det fläkning av ryttaren. Eller grym stolsits. :eek: /T_B

Ja du TB - efter ganska många år som ambitiös fjordhästryttare, varav ganska stora delar av tiden barbacka, så vet jag nu att vissa delar av kroppen går att töja ganska mycket. Första 3-4 åren gjorde det rätt ont ibland, men nu går det bättre. Men sen blir det förstås jäkligt otrevligt när man ska rida i engelsk sadel, det är få sadlar som inte blir muskrossare då....

Sitsen är väl knappats perfekt, men det går att göra de grejer jag behöver.

Ah. Jag har säkert bara inbillat mig att det blivit lättare att sitta bra på hästen barbacka med åren. Så måste det ju vara...

FÅr jag fråga, Svea, du som har erfarenhet av bredare hästar - rider du med pinchande teknik och upplever du att detta förbättrar din ridning på fjording?

Jag har haft förmånen att få testa en bred häst på kurser, jag tycker det har varit mkt svårt att sitta bra på den (den var trots detta lättriden). Utan pinch-teknik hade det varit totalt hopplöst upplever jag? Men jag har ju aldrig varit någon bländande teknisk ryttare å andra sidan.

Står mkt om det i Mary Wanless-böcker, och jag hade för mig att du red för tränare som verkade i hennes anda?

Pinch är enkelt uttryckt hur man suger upp hästens rygg i ens eget arsle. Ryttarens rumpa tajtas upp till äppleform ist f päronform och höfterna blir "smalare". Jättesvårt att förklara pedagogiskt. Och det kanske bara är Wanless som kallar det pinch, de flesta duktiga ryttare rider så här utan att veta om det.

Det jag kände på den breda hästen var att det var på gränsen till omöjigt med dressyrsits. Hästen var trots detta mkt trevlig, och jag hade nytta av att div senor har lätt att slappna av. Men jag kan tänka mig att många kortsenade ryttare INTE bör ha breda hästar. Jag tyckte det var jättesvårt att få till en lodrät sits?

Jag vet inte. Jag bara rider :D

Tror inte att min nuvarande tränare ens hört talas om Mary Wanless.

Den tränare jag haft som var mest sitsinriktad var dels själv utbildad tysk bereiter, dels elev till Sylvia Loch och Artur Kottas. Hon lärde mig att få upp hästens rygg - men det handlade mer om att få sig själv och hästen rakriktade. Då kommer ryggen upp utan att man behöver knipa med stjärten. Tror inte att det är någon höjdare att bygga sin ridning på en metod som går ut på att man kniper med stjärten, tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka