Sadelutprovning

unki

Trådstartare
Jag håller på och spar till en westernsadel.
Såg på en hemsida med westernsadlar att man kunde skicka in bilder på hästen och göra en mankprofil så skulle dom försöka hitta en passande sadel. Räcker för att hitta en sadel som passar? Vad säger ni?

Eller ska man försöka hitta nån som provar sadlarna på hästen på plats? Och vart hittar man nån sån i så fall? Och hur vet jag att denna är pålitlig och kan sin sak? :confused:

Är det några speciella märken som är "bra"? Några man ska undvika?

Är inte så insatt i hur westernsadlarna ska ligga så jag behöver alla råd jag kan få. Är mån om att sadeln ska passa hästen min.

Sv: Sadelutprovning

Förstår om ni är lite less på såna här trådar, ser att de finns rätt många. Men kan ni inte svara på hur ni tycker man ska prova ut en sadel åtminstone? Hur ska den ligga? Vad ska man tänka på? Räcker de med bilder och mankprofil?

Snälla.. :bow:

Jag köpte en sadel med hjälp av bilder och ryggprofil, MEN det krävs även att man noga kontrollerar sadeln när den kommer. Sannolikheten att den ska passa är större MEN det händer att man får skicka tillbaka sadeln ändå... Jag köpte en Montsegur westernmodell och är kanonnöjd; http://www.montsegur.se/

Visst går det att göra profiler för att få ett hum om sadeln passar, men sen måste man i alla fall prova den på hästen också, verkligheten kan vara mer komplicerad än en mall... Hur ska man veta att folk är bra på det de säger? Jaa, det är en svår fråga, det bästa är om man kan höra med andra som har mer erfarenhet av detta, och om de rekommenderar en person skulle jag nog lita på denne.

:bow: Tackar för era svar :bow:

Tänker försöka få tag på nån som är lite kunnig på westernsadlar som kan hjälpa mig att prova på hästen då. (lite svårt bara när man inte känner nån som håller på med western, men de borde gå o hitta nån). :)

Sen får vi se om jag beställer en ny med mankmått o så eller om jag köper en begagnad, lutar åt en begagnad för min ekonomi skulle må bäst så.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Seabaz
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar