Sadeltvång på unghäst.

Fredrika B

Trådstartare
Min hbl valack som är 4 i år har rejält sadeltvång. Jag har bara haft honom en månad och man kan ju säga att jag gått på en riktig nit för detta problemet kom helt oväntat "på köpet". Vi jobbar på, men just nu ser jag allt i svart. Han skulle åkt i väg på inridning nu i sommar men nu får jag tänka om.

Finns det någon som har lust att dela med sig av erfarenheter runt sadeltvång i unga år. -Kanske någon som har en solskenshistoria att dela med sig av?

Sv: Sadeltvång på unghäst.

Om jag fattar rätt så har du köpt en helt grön 4-åring? Ofta så är det så här med hästar som har "sadeltvång" att när man väl kommer upp på ryggen så bockar dom inte mer. Men du kan även försöka med en Eric le Tixerant gjord, har funkat på många hästar här på buke efter vad man kan läsa.

Tror inte att det är ett jätteproblem om det inte är så att det är fel i ryggen på din häst.

Nja, de hade suttit in honom och han var longerad sa de men.... Jag var hemskt blåögd och anser att jag får skylla mig själv i detta fallet. Jag har redan den gjorden på mina hästar, -han var föga imponerad av den det var samma rodeo. Skönt att du säger så, jag hoppas det med men det med men nu känns uppsittningen plötsligt lååångt borta.

Senast ändrad:

Hur reagerar han om du bara har en tömkörningsgjord på? Eller ett shabrak med en täckesgjord? Får du samma reaktion då eller är det bara när sadeln är på?

Kanske inte det första man tänker på när man håller på med en oinriden 4 åring, men har du hängt/suttit barbacka på han?

Jag satte på honom tömkörningsgjorden första gången hemma och det var samma. Han funkar med schabrak och resårgjord, ...någolunda iaf. Han är hemskt misstänksam mot allt som jag introducerar honom för. Hängde en del på honom precis när han kom hem och kändes ok barbacka.

Senast ändrad:

Mitt förra arabsto hade sadeltvång,det hade hon haft hela livet,fungerade om man spände ett hål i taget,sen gjorde något annat ett tag,tex satte på skydden,spände ett hål till,redde ut svansen,spände ett hål till,tränsade,m.m. Man fick vara lååångsam när man gjorde alla dessa saker emellan,man märkte när man gjorde det för snabbt,då vart det panik i blicken,och höjde upp huvudet snabbt,och då fick man vara snabb och styra hennes tankar på annat,annars så kunde hon resa sig,alt kasta sig bakåt.

Sen fick jag gå med henne ett tag på ridbanan runt runt,spänna ett hål till,sen gå några varv till innan jag satte upp,jag fick mig aldrig nån flygtur,utan på detta sätt så klarade jag mig!

Det som var viktigt var att ha en rätt så lång sadelgjord så att det inte vart spännt runt magen på henne på en gång,provade en kortade gjord en gång så det vart ganska spännt direkt,då brakade helvetet loss.... :eek:

Så testa att köra en lång gjord som knappt ligger åt när du spännt första hålet,sen går du lite med honom så får han känna att det inte är något obehagligt,beröm med godis om han sköter sig,vänj han att du står vid sadeln som att du ska spänna,men inte spänner,utan lyft bara på kåpan ett tag,fingra lite på gjorden,men spänn den inte,sen så går ni lite igen,då kan du prova att spänna ett hål,sen går ni direkt igen så han inte behöver stå still och "komma på" vad som hände!

Tack snälla för tipsen. Tror faktiskt jag borde investera i en längre gjord som du säger Le tixerant gjorden är egentligen i kortaste laget. Hoppas fortfarande på att det kan växa bort eftersom han är så ung. Det är så otäckt att titta på!

Håller med Fibusen, min häst har med gjordtvång, inte alls lika mycket längre, men fortfarande känslig. Dra sadelgjorden ett hål i taget hela tiden, kan du ta fram den ett steg är det bra också, så den inte fryser fast (och så drar man ett hål till.....). När jag kommer ut så brukar jag känna på gjorden igen, dra ner stigbyglarna och gå ett litet varv, sen sitta upp. Jag sitter också alltid alltid upp med pall (det är läskigt utan) och har han stått ett tag så har jag heller inget spö, för då blir han spänd (kanske inte sammanhängade alls men men). Dra försiktigt och låta dom känna lite så funkar det.

Tack, nu har jag inte kommit så långt att jag spänner den egentligen. Han har haft den jättelöst intill bara och reagerar så här! Huh, känner att jag har en del jobb framför mig, stackars polle!

Har också ridit unghäst med sadelgjordstvång. Dock fick hon aldrig något "utbrott" när jag red henne(tror enda riktiga "utbrottet" kom när ägaren skulle sitta upp på 3-årstestet:angel:). Men det gäller att tänka sig för. Spänna gjorden i omgångar och låta dem vänja sig.

Hon var alltid värre när man var på tävling/träning och andra platser när hon var extra laddad, typ terrängbanan. Vi gav henne bara lite extra tid och tog det lugnt så var det inget problem!

Men? Köpte du hästen utan att få se att den var sutten på?

I vilket fall, prova att bli upplyft på ryggen utan sadel, först hänga o sen sitta barbacka. Dels kan du lätt glida av om han gör något o dels får du då reda på om det är gjorden eller tyngden på ryggen han inte gillar. Har ridit in de flesta hästarna barbacka o sen brukar det inte vara bekymmer med sadel efter det. Men är det gjorden så får du göra som alla andra tipsat om här, ta hål för hål o leda mellan varje gång du spänner.

Javisst gjorde jag det! En ren chansning, det var en hemskt trevlig häst fantastiska gångarter som det var riktigt synd om. Antar att de upptäckte tvången och sedan lät de honom förfalla. Absolut rent idiotiskt absolut men jag ångrar inte köptet, om jag får ordning på problemet kommer han att bli en stjärna.

Ja, nej det är helt klart gjorden som stör honom. Kanske kunde vara en idé att hoppa upp barbacka och se får se om jag ens får komma i närheten av honom idag. -Tack snälla!

Senast ändrad:

Har oxå en dam med sadeltvång. Det mildras allt eftersom man rider mer & mer, men av med det blir du nog aldrig. Men sadelgjorden är alltid viktig på sådana hästar. Antingen den du har (som är snordyr) alt. en ergonomisk gjord av bättre kvalité. Har själv Kieffers anatomiska lädergjord som jag gillar skarpt, för en mindre penning än den du har. Jag kan oxå bara spänna ett hål i taget & känna av henne för varje hål jag spänner. Spänner hon sig & sprätter till så får jag gå några varv till i paddocken. Men ju mer igångsatt han blir så minskar problemet, men du kan aldrig dra flera hål i taget.
Under denna tid du går runt i paddocken kan du passa på att markarbeta honom, då får han focus på annat & det går snabbare att spänna gjorden.
Har läst här på forumet att dessa hästar har känsliga nerver där gjorden dras åt, så dom kan inte rå för det.

KL
Min nu 11 åriga häst hade sadeltvång som 4 åring. Hans symptom var att han lade sig i stallgången om man spände gjorden aldrig så lite inomhus. Ute var han spänd, men det gick bättre och han lade sig inte.
Jag gjorde så att jag började att alltid sadla ute. Det var himla meckigt i början då man skulle få honom att stå still och samtidigt sadla osv, men det gick. Har använt gjord med resår i bägge ändar och har fortfarande.
sadlade nog ute i ett par år. sen började jag lägga på sadeln inne utan att dra gjorden. Han var så snäll att man kunde lägga på sadeln lös och sen spänna när man väl kom utanför dörren precis. Drog ett hål, ledde lite, drog ett hål till, osv.
sen gjorde jag så att jag köpte en sadelgjordsförlängare, använde den till att spänna fast sadeln inne så att man aldrig behövde dra gjorden utan den bara låg an. (I början spände han nämligen upp sig så mycket inför sadlingen att gjorden, som annars tekniskt sett är lång nog att spänna inne löst om man har yttersta 2 hålen, inte räckte. Jag sadlade i boxen, inte i stallgången, eftersom det blir mindre traumatiskt för dem om de skulle få ett anfall och trilla ihop, jmf med stallgången, och skaderisken är mindre i boxen. väl ute knäppte man upp sadelgjordsförlängaren och spände om sadeln på yttersta hålet. och sen drog man successivt som vanligt. Detta funkade så bra att han slutade spänna sig inne, efter ngn halvår kunde jag ta bort gjordförlängaren för han spänner sig inte längre dvs sadelgjorden räcker att spänna på yttersta hålen. Jag sadlar fortfarande alltid i boxen, men har inte haft några problem sen dess, är nu ett par år sen. Är noga med att alltid dra med handen under sadelgjorden under magen när jag spänt, så att han slappnar av och man kollar att gjorden inte ligger an för hårt.

Uppsuttet har han aldrig visat några problem, och ute är han heller numera inte känslig för att man spänner gjorden, det är bara att dra som vanligt när man kommit ut, man behöver inte dra ett hål, promenera, dra ett hål osv. så det går att få bukt med, men din visar ju å andra sidan mycket mer kraftiga reaktioner än min, men du ville ju ändå ha lite solskenshistorier så jag bidrog med min lightare variant ändå :) Jag är dock säker på att jag aldrig skulle kunna sadla min inne den traditionella varianten dvs dra gjorden helt obekymrat, och framför allt aldrig sadla hästen och dra åt uppbunden i stallgången då skulle problemen komma igen direkt.

KL
det finns många teorier men inga konkreta fakta vad sadeltvång kommer sig av och vad som orsakar det. En teori är en sorts klaustrofobi av att gjorden dras åt - denna känsla kan bli starkare om hästen dessutom är uppbunden i tex en smal stallgång. Samt att det som tidigare användare var inne på, har att göra med en nerv som kläms i sadelgjords staden. Det finns även en teori att denna nerv ligger mera ytlig/exponerad på hästar som är höga i blod, dvs att det skulle vara vanligare på fullblodshästar. sen kan ju givetvis tvånget komma av andra orsaker, så som rygg skador, pålagringar i manke/rygg eller annat liknande.

Senast ändrad:

Tack snälla mackan, du inger lite hopp jag hoppas på att min historia slutar som din.

Om det skulle vara till någon tröst så är det ju ändå bra att hästen är så pass ung, svårare att ta itu på en äldre häst som har inprintad sadeltvång.

Min förra arab (till åren) hade sadeltvång.

De jag fick göra var att få sadeln till en rolig och mysig sak, dock var det ju jorden som var boven i dramat. Drog du åt för många hål åt gången slog hon över.

Jag fick dra ett hål, gå några varv, dra ett till, gå några varv. Sådär fick jag hålla på tills jorden var riktigt spännd. Sedan var det aldrig några problem att rida eller så, men jag fick alltid göra såhär vid varje sadling. Nu hade jag inte henne så länge så jag vet faktiskt inte hur det gick sedan, men visst tror jag att med rätt metod och tid kan sadeltvånget försvinna, iaf minskas.

Jag hade en lagom lång jord med fårpäls runtom, i stallgången tog jag på henne sadeln och knäppte runt jorden, men eftersom den var så pass lång så tröck den inte runt om henne på första hålet, sedan gick jag ut med henne och började spänna hål efter hål.

Var SUPERNOGA med att inte spänna för hårt på en gång, ta något hål i taget och låt honom röra sig så hon spänner in magen lite.

Detta är vad jag har hört, men att det kan finnas en nerv i sadeljordläget som kan komma i kläm.

Senast ändrad:

Jag tycker absolut inte att du behöver se allt i svart, din häst är bara 4 år= troligtvis är sadeltvånget inte ett befäst och djupt rotat beteende, såvida reaktionen inte kommer utav smärta förstås.
Som de andra redan rått dig så gäller det att prova sig fram tills man hittar något som fungerar för just din häst. Det framgår inte riktigt i tråden hur din häst reagerar, kommer reaktionen först när han är i rörelse (rodeo)?

Du säger att han är misstänksam mot allt du introducerar honom för. Du har ju bara haft honom en månad, ge honom lite tid att få förtroende för dig först innan du utsätter honom för det han tycker är obehagligt. Situationen förvärras av att han redan från början är misstänksam.

Jag ser inget hinder i att lämna bort på inridning nu i sommar, det finns många duktiga beridare som även tar sig an unghästar med problem. Se bara till att få bra referenser på den du lämnar hästen till.

Nä, säkert inte men det är lätt att snöa in sig och se allt i grått. -Ja, reaktionen kommer ett par sek. efter att jag spänt gjorden då så löst att den bara ligger an. Sedan kör han några varv, bockar frustar och stegrar. Efter det lugnar han sig och det är relativt lungt ett tag. Idag gick den fösta reaktionen ganska snabbt över, han slappnade av hyffsat tycker jag tuggade och såg ok ut i blicken, skritt och trav gick bra. När han senare galopperade så bockade han ungefär i varje steg.

Ja, jag får se hur det utvecklar sig om han får åka eller inte. -Tack skall du ha!

Senast ändrad:

Jag har inte sett din häst och vill inte förringa situationen.. men den där reaktionen behöver faktiskt inte tyda på sadeltvång. Din häst kanske inte är invand med sadel, du kanske bara måste gå lite lugnare fram och vänja in honom med sadeln. Har du bara spänt gjorden löst så kan han även reagera på att sadeln rör sig för mycket på ryggen.
Reagerar han så här när du bara leder honom? Jag brukar undvika att longera unghästen med sadel på innan den är helt invand och trygg med sadeln, enligt min personliga åsikt så inbjuder longering så lätt till bockning och andra oönskade beteenden.

Hade en kompis vars häst hade det. Det är jätte viktigt att du håller igång hästen varje dag!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama