Sv: Sadeltvång på unghäst.
KL
Min nu 11 åriga häst hade sadeltvång som 4 åring. Hans symptom var att han lade sig i stallgången om man spände gjorden aldrig så lite inomhus. Ute var han spänd, men det gick bättre och han lade sig inte.
Jag gjorde så att jag började att alltid sadla ute. Det var himla meckigt i början då man skulle få honom att stå still och samtidigt sadla osv, men det gick. Har använt gjord med resår i bägge ändar och har fortfarande.
sadlade nog ute i ett par år. sen började jag lägga på sadeln inne utan att dra gjorden. Han var så snäll att man kunde lägga på sadeln lös och sen spänna när man väl kom utanför dörren precis. Drog ett hål, ledde lite, drog ett hål till, osv.
sen gjorde jag så att jag köpte en sadelgjordsförlängare, använde den till att spänna fast sadeln inne så att man aldrig behövde dra gjorden utan den bara låg an. (I början spände han nämligen upp sig så mycket inför sadlingen att gjorden, som annars tekniskt sett är lång nog att spänna inne löst om man har yttersta 2 hålen, inte räckte. Jag sadlade i boxen, inte i stallgången, eftersom det blir mindre traumatiskt för dem om de skulle få ett anfall och trilla ihop, jmf med stallgången, och skaderisken är mindre i boxen. väl ute knäppte man upp sadelgjordsförlängaren och spände om sadeln på yttersta hålet. och sen drog man successivt som vanligt. Detta funkade så bra att han slutade spänna sig inne, efter ngn halvår kunde jag ta bort gjordförlängaren för han spänner sig inte längre dvs sadelgjorden räcker att spänna på yttersta hålen. Jag sadlar fortfarande alltid i boxen, men har inte haft några problem sen dess, är nu ett par år sen. Är noga med att alltid dra med handen under sadelgjorden under magen när jag spänt, så att han slappnar av och man kollar att gjorden inte ligger an för hårt.
Uppsuttet har han aldrig visat några problem, och ute är han heller numera inte känslig för att man spänner gjorden, det är bara att dra som vanligt när man kommit ut, man behöver inte dra ett hål, promenera, dra ett hål osv. så det går att få bukt med, men din visar ju å andra sidan mycket mer kraftiga reaktioner än min, men du ville ju ändå ha lite solskenshistorier så jag bidrog med min lightare variant ändå
Jag är dock säker på att jag aldrig skulle kunna sadla min inne den traditionella varianten dvs dra gjorden helt obekymrat, och framför allt aldrig sadla hästen och dra åt uppbunden i stallgången då skulle problemen komma igen direkt.
KL
det finns många teorier men inga konkreta fakta vad sadeltvång kommer sig av och vad som orsakar det. En teori är en sorts klaustrofobi av att gjorden dras åt - denna känsla kan bli starkare om hästen dessutom är uppbunden i tex en smal stallgång. Samt att det som tidigare användare var inne på, har att göra med en nerv som kläms i sadelgjords staden. Det finns även en teori att denna nerv ligger mera ytlig/exponerad på hästar som är höga i blod, dvs att det skulle vara vanligare på fullblodshästar. sen kan ju givetvis tvånget komma av andra orsaker, så som rygg skador, pålagringar i manke/rygg eller annat liknande.