Sadeltvång på unghäst.

Sv: Sadeltvång på unghäst.

Tycker inte du ska longera med sadeln innan du sitter upp, får då uppmuntrar du det beteendet som han nu har för sig. Utan du ska bara gå runt med honom med sänkt huvud, vilket gör att han blir tvungen att slappna av, & inte få tillåta sig att stressa upp sig.
Mitt sto bockar oxå om jag låter henne springa av sig i longerlina innan en stund, & då är hon så uppstressad att det tar lång tid att få henne lugn, vilket är helt onödigt. Minsta jag släpper på linnan så börjar hon sin rodeo uppvisning.
Detta knep har jag fått lära mig från den Akademiska världen,så jag markarbetar alla mina hästar innan jag sitter upp. Oavsett hur snälla/hetsiga dom är.

Min tränare säger att det är ingen idé att sitta upp om du inte har hästens intresse & respekt, då blir inte ridpasset lika bra. Tycker det stämmer till 100%. Visst blir det kanske bra till slut, men det tar dubbelt så lång tid, när du kan lägga 5-10 min på markarbetet innan.

Som nu när jag startat upp henne efter 1 års vila så är det rodeo var gång om jag låter henne gå på större volt än 10 m, så fort hon stressar upp sig & vill bocka med sadeln, så drar jag in henne direkt. Jobbar henne runt mig med låg hals i en snäv cirkel runt mig, typ.

Något min tränare lärt mig & det funkar kanon. Det är även bra att ha huvudet sänkt då du spänner gjorden för varje hål, låt han aldrig höja huvudet tills han är helt avslappnad, men var beredd varje gång han höjer halsen då stressen snabbt kommer tillbaks. Jag har även ofta inspänningstyglar med resår på för att minimera risken för bockandet om jag vill longera med sadel el. longergjord (som hon oxå reagerar på). Hon blir lugnare av att gå med låg hals. När hon är helt lugn, avslappnad & sammarbetsvillig spänner jag loss tyglarna.
Kan vara värt att prova...................lycka till

Fick ett tips av en equiterapeut (H.L) en gång angående sadelgjordstvång, han sa att det i vissa fall beror på ömma bröstmuskler och låsningar. För vissa hästar kan det alltså troligen lindras med stretching och eventuellt behandlas av en equiterapeut. Har inte läst alla inlägg så det kanske redan är uteslutet.

Förlåt en jättepessimist... jag tog hem en 3 åring förra våren, oinriden, men "hade reagerat när de la på sadeln första gången", så jag bad att få se honom sadlad och då visade han ingenting och då hästen rörde sig jättebra och verkade älska att hoppa så fick han åka med hem.
Det visade sig att han hade rätt kraftigt sadeltvång, visade sig inte varje dag, men 3ggr fick vi såna resor att jag helst vill glömma den synen. Skickade iväg honom till inridare då han visade att han faktiskt ville lära, så vi informerade henne om sadeltvånget och hanterade honom efter det. Hade inga större problem med just det men däremot började massa andra konstigheter visa sig, bl a shivering. Visade sig att han hade artroser på halskotpelaren. Och kiropraktorn som klämde igenom honom innan vi åkte till klinik sa att det inte var helt ovanligt att just såna hästar hade sadeltvång.

Sista vet.besöket (säljarens önskan) så hävdade vet att han med några års vila kunde bli bra, men det var ju inte därför jag köpte häst... Så med sorg i hjärtat fick han åka tillbaka till säljaren i mars i år... Jag hoppas att hon var ärlig med att hon skulle ge honom ett år, försöka rida in honom själv och annars låta honom vandra vidare.

Kontentan från mig är att jag aldrig någonsin igen kommer köpa en häst med sadeltvång, psykiskt el fysiskt så känns det som en tickande bomb.

Har du kollat upp honom ordentligt vid köp (lärde mig den läxan också, då jag bara gjorde en gårdsbesiktning när jag köpte min, nästa häst blev på klinik m röntgen)

Förlåt allt negativt och jag hoppas att du får bättre resultat än vad vi fick

Tack snälla för kloka inlägg; skall ha de alla i åtanke i vårt fortsatta arbete!

Om jag fattar rätt så har du köpt en helt grön 4-åring? Ofta så är det så här med hästar som har "sadeltvång" att när man väl kommer upp på ryggen så bockar dom inte mer. Men du kan även försöka med en Eric le Tixerant gjord, har funkat på många hästar här på buke efter vad man kan läsa.

Tror inte att det är ett jätteproblem om det inte är så att det är fel i ryggen på din häst.

Tänkte höra med er som har haft eller vet om vad som gäller med Eric le Tixerants gjord. Är den bra? Funkar den på hästarna? Är den tillåten att ha på visningar/tävlingar?

Funderar på att köpa en till min nyss inridna 3-åring som visar lite sadeltvång (mamman - och många i släkten har det..). Hon hade mkt sadeltvång precis i början hon fick sadlen på sig men det blev snabbt bätre.. Nu är det lite i galoppen (longering) innan man sitter upp som hon visar det när hon inte har haft sadlen på sig på nån dag eller 2.. Om den underlättar för henne så kommer jag att köpa den - men vill höra här lite från de som har hört eller sett dess resutlat så jag inte slänger ut 2000 kr helt i onödan..

Tacksam för svar!

Sadeltvång på så unga hästar har jag bara bra erfarenheter av, alla jag vet om har blivit bra - om än fortfarande känsliga.

Viktigt är som många redan skrivit att försöka avdramatisera det med att göra det så långsamt som möjligt samtidigt som att distrahera med andra saker under tiden. Bra kan vara att försöka träna med ex longergjordar, täckesgjordar och annat som man inte behöver spänna lika hårt och som inte ger lika mycket tryck. Då slipper man även rodeon uppsuttet till att börja med, men hästen har ändå en möjlighet uttrycka sig och reagera.

Även massage både utan gjord och när man spänner kan hjälpa.

Hoppas det går bra med hästen!

Även jag tror att det där kommer ge sig.

Jag jobbar på ridskola och ibland reagerar nya hästar på detta sätt, men med tålamod och att spänna gjorden lite i taget så brukar det släppa.

Hjälper även ridskolechefen med hennes dressyrhäst och han hade kraftig sadeltvång när han var 3-4 år, visade sig ibland, ibland inte. Kunde få riktiga utbrott, även ibland vid uppsittning. Nu är han 10 år och någon enstaka gång har han reagerat i vuxen ålder, men då har det oftast funnits en orsak. Tex man har spänt för mycket på en gång, ny sadel, suttit upp för kort inpå sadling. Men det är nästan helt borta.

Lycka till och använd dig av de tips du fått härinne! Sen håller jag med, vem det nu var som skrev det, att visst, säljarna SA att han var insutten osv. men det kan man aldrig vara helt säker på. De kanske blev rädda när de skulle börja vänja honom vid sadeln och han reagerade att dom aldrig fortsatte. Så ta en bit i taget, ha tålamod! Det kommer lösa sig. Jag menar, hur vanligt är det med vuxna hästar som inte kan gå med sadel?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur