Sadeltvång hos dräktigt sto?

Jag kallar det inridning tills hästen är totalt grundriden. Jag förstod sedan att det antagligen lät konstigt eftersom de flesta med inridning syftar på det allra första man gör med hästen. Inriden i den bemärkelsen blev hon förra sommaren som tre-åring. Sedan arbetades hon bara från marken till januari (pga min graviditet bl.a) och nu skrittas hon i skogen.

Och protersterar gör hon uppenbarligen mot sadeln, men du forsätter ändå fram till hon protesterar under själva ridningen.

Detta är DIN tolkning. Jag sa att hon gjort så EN gång och eftersom detta även i vanliga fall är en tramsmaja så visste jag ju inte om det bara var vanligt trams eller om det låg någon tyngd bakom. Och nu har jag ju fått svart på vitt på att det antagligen inte är vanligt trams. Bra så och jag har lärt mig av det men du måste tydligen gå vidare och dra en hel del förutfattade slutsatser, känns det bättre nu? När du fått döma mig?

Jag kallar det inridning tills hästen är totalt grundriden. Jag förstod sedan att det antagligen lät konstigt eftersom de flesta med inridning syftar på det allra första man gör med hästen. Inriden i den bemärkelsen blev hon förra sommaren som tre-åring. Sedan arbetades hon bara från marken till januari (pga min graviditet bl.a) och nu skrittas hon i skogen.

*På grund av DIN graviditet så markarbetades stoet under vintern, men nu då STOET är högdräktig så ska hon ridas för att det inte går att markarbeta* :confused:

Jag sa att hon gjort så EN gång och eftersom detta även i vanliga fall är en tramsmaja så visste jag ju inte om det bara var vanligt trams eller om det låg någon tyngd bakom.

EN gång!!!
Det kanske var nåt gruskorn som skavde nånstans då??? :smirk:

jag rider inte en unghäst som höggravid då det är rent av livshotande för mitt barn om jag kastas av, logiskt eller hur?

Ja, EN gång har hon gjort så. Denna dam har aldrig tramsat vid själva sadlingen förut så självklart så undrar man ju om hon gör det just då, eller? :confused: Fattar inte vad du menar med gruskornet...

Hästen säger ju helt enkelt ifrån för att det börjar bli jobbigt, det är iaf dom signalerna jag får.
Har själv ett dräktigt sto, som har 7½ vecka kvar nu. Arbetar henne mest från marken nu, förrutom nån barbacka tur ibland, då hon visat att det börjar bli jobbigt.

Man känner ju sin egen häst bäst själv och det är nog bara du som kan avgöra när hon tycker det börjar bli för jobbigt, det gäller att vara lyhörd.

Som jag tolkat det så är du själv som tar upp saker jag aldrig sagt något om, fyller på i berättelsen vart efter det lider, så i mina ögon är det du som dömer dig själv, ingen annan.
Det handlar inte om att nån ska känna sig bättre eller sämre, utan att vi alla ska förstå saker som vi inte tidigare förstått.
I detta fall kan jag inte låta bli att undrar vem som är tramsmajan, du eller hästen.... ;)
Men jag hoppas dock att hästen får det bra i fortsättningen och att ni finner ett sätt som gör er lyckliga. :)

.. jag rider inte en unghäst som höggravid då det är rent av livshotande för mitt barn om jag kastas av, logiskt eller hur?
Fullt förståeligt :)

Men min kommentar gällde MEST stoet:
".. men nu då STOET är högdräktig så ska hon ridas för att det inte går att markarbeta" :confused:

Det svarade du inte på!

Lånar Din knapp Bia för Du har svarat BRA här...

Jag är också bekymrad över stoet...Ryttaren säger att hon inte ville riskera SITT foster/barn...Men stoet och hennes foster???? Om stoet kastar sig och stegrar sig, och om än hon bara gjort det EN gång vilket inte framgår av ursprungsinlägget, för där låter det mest som hon gör det var vareviga minut - faktiskt! - så skulle ju inte jag riskera varken att stoet skadade sig eller att fostret skadade sig....
20 min skritt/33 ggr i vekcan på ett högdräktigt sto gör varken till eller från. Låt henne gå ute hela dagen istället i en väl kuperad och stimulerande hage.. Det gör mer nytta för både stoet och hennes uppenbart alltför hetsiga temperament....

Ja, *suck* :crazy: jag har läst den :cry:...Håller hårt på Dig Bia......Du har svarat helt korrekt både här och där..... :bump: :bump: :bow: :bow:

jo, jag är lyhörd. Vi ska prova en gång till och är det så att hon tramsar då med så får man ju dra slutsatsen att hon inte vill och låta henne vara hädanefter :)

jo, det är klart att det går att markarbeta och jag varvar med det också dvs longering och tömkörning (så långt det går) hon är inte tömkörd ute i skog och mark så det blir bara på volten och det blir ju tråkigt att bara jämt vara på volten :)

Nu, ska vi se- lite jobbigt att skriva med ett spädban i famnen men jag försöker:

Hon har inte stegrat sig EN gång utan hon har tramsat vid sadling EN gång. dvs hon har inte velat stå still vid sadling vilket jag också sagt.
Jag har aldrig påstått att hon stegrat sig vid sadling :crazy:

Däremot har hon sådan överskottsenergi att om man går ut och promenerar så är det mesta FARLIGT. Hon kan skygga för en skottkärra, bli rädd om en bil tutar i fjärran och då stegra sig, går man över ett dike kan hon fara ut i en rodeoserie etc etc. Detta händer INTE om man sitter på. Fråga mig inte varför men så är det.
Detta är ett ungsto och hon är ganska så tuff och energisk, att hon då gör så här gör mig faktiskt inte så mycket, för det skulle ju vara värre om hon vara apatisk och bara stod i ett hörn och sov, MEN jag vill helst inte vara under henne när hon gör så.

Ja, hon går i hage hela dagarna. Dock inte i en kuperad hage utan en slät . detta är något jag inte kan påverka tyvärr eftersom jag står inackorderad. Däremot är hon såpass energisk i hagen också dvs galopperar runt och har rodeoshow att det nog är tur att den är slät - så man slipper oroa sig för att hon ska skada sig om hon ramlar ner för en slänt eller dyl.

Dessutom förstår jag inte varför jag ska sitta häre och försvara mig för er. Jag hade bara en fråga: om det var vanligt att stona sa ifrån i slutet och det fick jag svar på . med råge! Varför inte bara konstatera att jag nu lärt mig något nytt (som jag sagt) istället för att vojna sig över hur synd det är om både mig och hästen i det här läget?(inte bara du utan de som känner sig träffade).

Vore det inte bra om alla försökte förstå det någon skriver och inte bara utgå ifrån att det är något dåligt och då skriva något spydigt tillbaka (inte till dig).

Dessutom handlar INTE den andra tråden om min häst utan det var en ren generell fråga. Sen var ju någon tvungen att dra in den här tråden där, vilket är väldigt synd....

Jag hade absolut slutat rida henne eftersom det verkar som om hon säger ifrån. Har aldrig själv ridit mina ston så långt in i dräktigheten utan brukar sluta "vid jul" ;) om det är frågan om fölning tidigt. Brukar bli barbackaridning också en hel del då stoet börjar lägga ut.
Den lilla motionen hon får genom din ridning kan hon få i hagen. Bättre att sluta än att stoet får en dålig erfarenhet av sadel/ridning. dessutom kan hon skada både sig, fostret och dig.

Lycka till med fölisen!

Det ser du väl ifall du läser vad du skrivit.

Jag har ett tips till, som jag gör med mitt sto.
Jag leder henne i grimma och grimskaft, vilket vi sysslat med sedan oktober.
Vi promenerar och går nedför en backe (700m) sedan släpper jag henne och vi gå var för sig tillbaka, genom att hon är tung och bara orkar springa en bit så blir det lite dramatik. Stoet bli nöjd av att få ta i det hon orkar och vill, varar skritt och trav, får upp flåset och jobbar ordentligt. Lustigt nog så väntar hon på mig ifall jag blir efter.
Sedan lägger hon sig och rullar i snön utanför stallet när vi kommer hem. Höjden av lycka! :)
I dag gick vi 1 gång, i mogon 1,5 osv...till vi båda är i "topptrimm". :D
Härligt i vårsolen.

Hur länge är hon ute på dagarna? Betar hon? Får hon för mycket kraftfoder? För lite grovfoder? Kan ju vara mer än en orsak till hennes beteende. :)
Eva

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 943
Senast: Hoarfrost
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.