Sadeltips- orkar ni med en tråd till?

Sv: Sadeltips- orkar ni med en tråd till?

skulle absolut testa en kentaur på den! jag har en häst men nästan exakt likadan rygg och den är utprovad och ligger super! är verkligen nöjd

Kentaur.jpg

Kemtaurfram.jpg

Senast ändrad:

Var faktiskt och provsatt en Athen och en Elektra idag, båda var jättesköna! Verkar som man får mycket för pengarna också, det intryck jag fått på forumet är att alla Kentaurägare är nöjda. Funderar på att låna hem en från affären över helgen och se vad hästen tycker. Hur skiljer sig Elektra och Athen ifrån varandra i passform? Vad jag upplevde för min egen del var att Elektran har lite större stöd, men jag tyckte jag kom ner bättre i Athen.

Senast ändrad:

Mitt förslag är Prestige.
Sedan tror jag att jag skulle vilja sätta den främre tejpen längre bak.. Den ser ut att vara precis bakom bogbladet när hästen har benet i backen. Jag kontrollerar alltid att bogbladet går fritt även med bogbladet i sitt bakersta läge (med benet upplyft framåt).

Jag har testat en 36 Golden Star, det är ju iof en hoppsadel men i rätt vidd och den tyckte jag låg bra i gången men blev för vid när jag red (jag kan ju ha mätt bogvinkeln lite dåligt också), men eftersom jag vill muskla honom mer, så då kanske den kommer ligga bättre (?). Lägger in en bild..

Hur skiljer sig de olika Prestige-bommarna ifrån varandra? Är det någon modell ni tror skulle fungera bättre/sämre än någon annan? Vill ha en dressyrmodell med djuupt säte och med stora stöd, helst.

Ja, jag tycker också tejpen sitter lite fel nu när jag tittar på bilderna. Tyckte dock den låg bra IRL, så jag vet inte om det är jag som satt den fel eller om bilden luras, knepigt.. Kolla gärna mitt senaste svar om du vill svara på lite Prestige-frågor...

Kan ju uppdatera lite angående Kentauren... Tog tyvärr inga bilder.
Lånade hem en helt ny Elektra i bomvidd 3 och med 17,5 säte.
Såg smal ut i stallet och låg inte riktigt an helt bak, men det kan ju bero på att den är helt ny och inte satt sig än.
Hästen gick väldigt bra i den, jag satt lite så där i den, tyckte inte att jag kom ner optimalt men älskade stöden. Efter "ridprovet" hade sadeln glidit fram och pälsen var ruggad längs med ryggraden och alldeles bakom manken. Hästen var så ren att jag tyvärr inte såg några avtryck på schabraket. Vet inte riktigt vad ruggandet och glidandet beror på, men jag gissar på att den var för smal och/eller för rak. Affären tar bara hem i storlek 4 om jag lovar att köpa den, men eftersom jag inte får samma känsla som i Prestige, så letar jag hellre efter en sådan.

Jag gillar verkligen hur man sitter i Kentaursadlarna! Hade en själv tills alldeles nyligen. Tyvärr har de problem med sneda bommar har jag hört, min hade det problemet. Jag är glad att jag bytte ut den i tid innan det påverkade hästen. Nu var iofs den sadeln några år gammal, men kolla upp det för säkerhetsskull! Är dessutom lite osäker på om Kentaur verkligen ligger bra på din häst. Min kuse har väldigt rak rygg och inte särskilt markerad manke och den jag hade låg väldigt bra på han! Det var en Artemis och det är klart att de två modellerna du provade kan vara med svängda i bommen.

Prova en prestige. Tror att en kentaur blir för rak för din häst.

Sitter man och letar här i forumet verkar de användas till både raka och böjda ryggar, vet inte riktigt vilka de passar "egentligen" ,tex Prestige passar böjda ryggar och Albion passar raka ryggar, men vilka är Kentaur tillverkade för? Men det kanske variera mellan modellerna som du skriver, så svårt det där, de i affären verkar inte ha någon koll heller. Har bara provat Elektran på hästen, Athen'en satte jag bara upp i på sadelbocken i affären.Var lite intresserad av Isabell Werth också, men den känns det nästan som att det inte ens är värt att prova, med tanke på att de ofta beskrivs som raka. Sneda bommar lät ju verkligen inget vidare! Tur för din häst att det upptäcktes. Lovar att jag ska vara uppmärksam oavsett vilket märke det blir!

Sadeln på bilden är försmal. Hur uppenbarade det sig att den var för vid? Kanske att 37 räcker men det kan bli kappt, prova innan köp. Tycker den borde ligga bra i övrigt.

Prova en Venus om du vill ha djupt säte och massa stöd :)

Var ett tag sen nu men jag tror att jag tyckte att den liksom "sjönk ner" för mycket när jag red, men så här i efterhand så är jag lite osäker på hur det egentligen var. Kommer också ihåg att det var små klossar och väldigt halt...
Testade idag en Leonardo 35:a, som både var för smal och för rak, dock satt jag väldigt bra och snygg är den. Hade fått för mig att Leonardon var en nyare modell av Venus, men läste nu i en annan tråd att L är rakare än V.
Tänkte testa en Venus D nu i veckan om det går bra för sadelägaren, dock är det också en 36:a, men den går ju att bredda. Tyckte annnars att Golden Star'en också låg bra i övrigt, är Venus och GS-bommarna lika?
Är det någon idé att testa en Isabell Werth (Wintec el Bates) eller en Anky (Pessoa), tror du? (har för mig att du hade erfarenhet av IW(?) Isf vilket järn borde jag prova med W/B?

Några andra märken som är värda att testa?

Venusen är mer svängd än Leonardon ja. Prova 36:an men troligtvis kommer du får bredda till 37. GS och Venus är ungefär lika.

IW:n bossor kommer bli för breda för din hästs rygg tror jag. Dock så kanske någon av de andra modellerna kan passa. Skulle prova rött järn på Bates/Wintec.

Om Ankysadlarna är som Pessoasadlarna är det inte värt att testa, för rakt/takformat. Jag vet inte om de är lika men det kanske nån annan vet..

Tittade på en Venus D idag som ska provas ihelgen, hade lite frågor angående vidden i Prestige frågor-tråden, ifal du vill slänga ett öga..:angel:

Vad har B/W mer för dressyrmodeller? *pinsamt dåligt påläst* Innova är en va? Fast den är väl så ny att den knappt går att få tag på begagnad än. Verkade så praktiskt att kunna skruva lite själv vid behov, men vill helst inte lägga ut mer än 12'.

Ja vad jag har förstått är Anky Pessoa's dressyrmodell. Har lätt att prova Wintec/Bates, Kentaur, Henri de Rivel, Lemetex, Pessoa och Globus hos återförsäljare (rätt nära (7 mil) och Prestige (ganska nära (10 mil). Har även nära till en affär med mycket begagnat, men det skiftar hej vilt mellan Amerigo, Jaguar & Röösli till okända märken och indiskt. Oftast brukar det tyvärr är det ofta väldigt smala bomvidder, dåligt stoppat, snedsuttet och en och annan vek bom osv , men några guldkorn kan det finnas om man har turen att veta vad man ska ha och vad man ska undvika..

Bates har: Innovan, Caprilli, IW, Maestro. (Vad jag kommer på nu). Jag tror Caprillin borde funka bäst av dom (är dock inte säkert).
Wintec har hur många som helst :p

Ska du prova en B/W så ta hem en Kantaur också. De andra tror jag inte på.

Men jag tycker att Prestige borde funka bäst på din hästs rygg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 734
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 935
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?