Sadeltips önskas!

Sv: Sadeltips önskas!

Anledningen till att du inte sitter så bra i Albion är att den är ganska flat i sitsen...har själv haft en sån för den dåvarande pållen älskade den men aj aj aj vilka fina ridsår jag hade! Och antagligen är det samma sak med din Passier? Den är lite för flat i sitsen.

Isabellen är ju djup i sitsen och borde passa dig ganska bra, har du då tur så passar den hästen med. Rööslin är underbar att rida men jag tvivlar på att rundbossor passar din häst?

En Jaguar borde vara alldeles för svängd i bommen och har dessutom rundbossor.

Jag vet att många skäller på Jensen sadlarna men min Amiral är fullkomligt oslagbar. Ligger perfekt på hästen och jag sitter som en dröm....:bump:

Jag har en jaguar close contact. Den är jättebra om man har långa ben! Hur den e i bommen vet jag inte men den ligger(enligt sadelprovaren) bra på i stortsätt alla hästar. :idea:

Det har jag också, den är inte lika svängd som den andra (och särskilt äldre kanske) kan vara utan passar många fler men inte helt rak häst, tror jag. Den är nog mer för en aning svängda.

Hmm undrar om Malinsky har så långa ben:cool: Inte som jag (Långben:crazy:) tror jag. Att döma av bilder, alltså.

Tror att jag såg er live för nåt eller ett par år sen på en kurs i Centrerad ridning, kan det stämma? Isåfall är din häst väldigt lik min över ryggen, & jag har såklart också problem med sadlar :(
Du har en väldigt snygg häst förresten! :love:

Om du hittar sadel som passar din får du gärna pm:a mig! Är också nyfiken på Isabell Werthen.

Själv har jag nu en Albion Style i strl MM & en M&N Gold Collection i strl 30. M&N ligger bra, Albionen är jag rädd för att den börjar bli för liten så jag behöver troligtvis också en ny dressyrsadel..

Novalie - Tror också att Jaguar är för svängd.

Problemet, eller iaf är symptomet att jag drar upp mina knän, spänner underbenen när jag rider. Det problemet har jag nog alltid men i vissa sadlar får jag hjälp (tex som i Edinburgen) och nu vill jag ha en sadel som passar mig!!

Jensensadeln har jag inte hört ngt om, får googla runt lite :D

Flash
Jag är 171 och har rätt långa ben, men inte så långa att jag blir som en harkrank i kroppen (ingen överkropp och bara ben.. :rofl: )

Liselotte - jajjemän, jag var i Jättendal på CR kurs med min kuse. Jag PM:ar självklart!!
Jag har också en M&N hoppsadel som ligger jättebra!! Därför trodde jag att M&N dressyr skulle ligga bra men det verkar inte som att det är sadeln för oss, tyvärr.

Ja, visst är lilla pållen fiiin!!?! :love:

Tipsar om Crown. (Ideal)
Passar rakare typ av rygg, och enl. vad jag läst finns det nyare modeller som är djupare och har smalare midja och lite bättre plats för manke än klassikern Jessica. (Warmblood?)

Albion finns ju i många modeller, kan vara värt att försöka prova flera. Nyare Frank Baines har rakare anläggningsyta.

Tror även som många andra på Bates, dock med en brasklapp om att det kan bli för svängt i den bomvidden han behöver.

Novalie - Tror också att Jaguar är för svängd.

Problemet, eller iaf är symptomet att jag drar upp mina knän, spänner underbenen när jag rider. Det problemet har jag nog alltid men i vissa sadlar får jag hjälp (tex som i Edinburgen) och nu vill jag ha en sadel som passar mig!!

Jensensadeln har jag inte hört ngt om, får googla runt lite :D

Jamen det var precis så jag satt förut också! Drog upp knäna och stigbyglarna dallrade runt och slog små vackra trudelutter mot sporrarna....(Typ kling-klang kling-klang....) vilket föranleder små fina kommentarer från domarna: försök komma ned mer i sadeln...bla bla...
Har inte fått en enda sån kommentar sen jag bytte från min County Connection till min Jensen Amiral...+ att jag naturligtvis känner själv hur mycket enklare det är att sitta med "tunga" ben när sadeln hjälper till och passar...

Det är stora knästöd och buffelskinn i min sadel:love::love:

Lyssna inte på Novali för guds skull, hon har dom hemskaste sadlarna i världshistorien att rida i :rofl::rofl:

;)

Vaddå? Ska det inte låta "Kling, klang" när stigbygeln slår mot sporrarna? Det är ju så jag håller takten :eek:

:rofl:

Ja, precis... :o

Jamen just!! Jessica Crown va?

SLK för svängd för pålle. I övrigt har jag inte testat fler Albion.

Har du ngt tips om hur jag ska kunna få tag i en del olika sadlar för att testa? Du är ju i svängen lixom.. :bow:

Jamen just!! Jessica Crown va?

SLK för svängd för pålle. I övrigt har jag inte testat fler Albion.

Har du ngt tips om hur jag ska kunna få tag i en del olika sadlar för att testa? Du är ju i svängen lixom.. :bow:

Om du är riktigt riktigt riktigt snäll så kan jag tänka mig att låna ut min sadel för provning....:)

Ringde Ingdams som säljer bla Röösli och de trodde inte på den. Ev så får jag beställa en ny Passier fast en optimum om jag inte hittar någon annan som funkar, det blir lite väl dyrt, men Tobbe gillar sin sadel, helt klart!

Jamen det var precis så jag satt förut också! Drog upp knäna och stigbyglarna dallrade runt och slog små vackra trudelutter mot sporrarna....(Typ kling-klang kling-klang....) vilket föranleder små fina kommentarer från domarna: försök komma ned mer i sadeln...bla bla...
Har inte fått en enda sån kommentar sen jag bytte från min County Connection till min Jensen Amiral...+ att jag naturligtvis känner själv hur mycket enklare det är att sitta med "tunga" ben när sadeln hjälper till och passar...

Det är stora knästöd och buffelskinn i min sadel:love::love:

Fast county är ju så himla obekväma så det förvånar mej inte alls:o
Fy vilken trist sadel det är:( tycker jag, alltså.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka