Sadeltips önskas!

Sv: Sadeltips önskas!

*kl*

fler idéer.

Globus Clic, Olympic Jessica, Zaldi Atlanta är också sadlar som kan ligga bra på en rak rygg.

Antar att du provat en hel del av det som finns på Cheval?
Annars är de ju generösa och lånar ut många i taget.

OBS - var noga och kontrollera ev. snedheter och ojämna bossor innan du tar hem, går ju ändå inte att lägga på och provrida i.

Var en besvärlig kompis ett tag. Låna alla sadlar du får chansen att prova (som kan ha förutsättningar) - de flesta är ganska generösa på den punkten :)

Cheval och Kings har jag "blåst" på nya och begagnade :eek: Men inget som passar, tyvärr :(

Jessica Crown låter intressant tycker jag, vet inte varför för jag har aldrig sett någon :o :D

KL
Nu har jag möjlighet att prova en wintec Isabell - är den likadan i bommen som bates isabell?

någon som vet?

Rööslin är mer åt svängda hållet, har iofs sett någon med kilbossor som då borde vara lite rakare.

Bates o Wintec är "samma" bara läder eller syntet som skiljer!

Rapportera gärna sen :)

Jessican är rätt bred i midjan. Men Ideal har fler modeller, och ett rätt bra pris!

Å du! Om du hittar en sadel som passar hästen och dej hyfsat i sätet - men med "fel" knästöd, så glöm inte att en sadelmakare kan skräddarsy knästöd som passar dej och montera på sadeln.
Min förra sadel hade höga lårstöd, specialsydda till föregående ägare, kan säga så mycket som att jag saknar dem nu.. man fick stora svårigheter att "köra upp" knät och jag fick jättehjälp av dem att hitta rätt sits i nedsittningen.

Senast ändrad:

Fast county är ju så himla obekväma så det förvånar mej inte alls:o
Fy vilken trist sadel det är:( tycker jag, alltså.:idea:

Så bara för den skull blir jag ju jättenyfiken på vilken sadel du själv har?

Jag har sett många bilder på mig själv snyggt sittandes i stolsits i min County så visst håller jag med dig!:eek:

Jag har bara provat ett par county, men kände direkt att det inte var så kul:o ;Men min gamla Kieffer var inte heller så rolig, kan jag säga.....stenhård och obekväm.

Jag har Jaguar close contact nu men man kan sitta illa i den också jag lovar :eek::o:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, tyvärr har jag inte fått tag i tjejjen som äger sadeln. Hon har hästen uppstallad på klubben jag tränar på så med lite tur kan jag även få prova den på lördag, då ska även en Zaldi plus Innova provas.

KL

Lite kuriosa

Avhandlade (provade) sadlar är:

M&N dressyr, jag har en M&N hopp!
Albion K2, SLK
Edinburgh
Passier
Stübben
Prestige
Kieffer (hopp)
Pessoa Amo (hopp)
Jackson
Amerigo Alto, Classic
Wintec
Edinburgh
Henri de Rivel - Anthenor (har haft en sådan på honom)
Dominus
Kentaur Andromeda och Medea

Kanske jag ska testa en HdR igen på honom... :confused:

Välkommen i eländet med sadlar:crazy: Har varit i det där läget ett par gånger och det är så ångestskapande tycker jag, man tänker till slut inte på annat.
En tjej i stallet är i samma läge nu och provar och provar och provar.:crazy: Rak rygg men ganska kort, begränsar ännu mer:(

Vet inte mycket om helt raka sadlar. Men nu när du satsar så seriöst på dressyren ska du inte ta dit nån från tex rid-in eller equipe tex? Det är viktigt hur sadeln känns att sitta i:idea:

Men isabellen är skön att sitta i tycker jag, skulle gärna haft en om den hade passat.

Helt ärligt Flash har jag inte råd med en ny Amerigo, hur gärna jag än vill ha en :(

Skulle det ekonomiska läget förändras så får självklart Rid In prova ut en sadel men jag får hålla mig i prisklassen där jag är nu och kollar, Bates går ny på 17 500, en Amerigo blir nästan 10 000 till :o

jag behöver en ny transport också, och renovering av huset, och.. ja, du vet :crazy:

Men jag hoppas på Isabellen eller Innovan, för den var otroligt, löjligt skön när jag testade den på affären!!! :love:

Jag förstår dej verkligen:o Jag hade ute sadelprovare för att sen leta begagnat bland det som passade - och som jag kunde sitta i öht. Sadeln måste ju vara något sånär skön också.
Isabellen, har jag bara suttit i - att den inte skulle passa hästen stod klart rätt snabbt. Så jag har inte ridit i den. Men den var urskön att sitta i:bow:

Det finns en så fantastisk uppfinning....postpaket!:D Men givetvis kostar det en slant, tror det brukar gå på max 200;- enkel väg brukar vanligtvis vara billigare. Den väger ju inte så mycket.

Denna missade jag! Funkar ingen av de andra sadlarna känns detta mkt intressant. Fick tips av tränaren att prova County också!

:bow:

County passar mer svängda/överbyggda ryggar är min erfarenhet, men prova går ju. Warmblood kommer garanterat vara för svängd, men gissar att även Competitorn är det. De äldre modellerna är mer svängda än de nyare (som har kilbossa).
Du måste säkert ha en i storlek W eller fit 4 på Tobbe för att passa viddmässigt.
(Tycker Competitorn har liknande passform som Edinburgh/Wellington)

Vad är det för Stübbensadel/ar du provat? Någon av de nyare modellerna? Vissa modeller med kilbossa kan ligga bra även på rakare ryggar och de ska ju vara bekväma i sätet numera och de har smal midja o bra stöd.

Testat Globus? Clic passar raka ryggar och har smal midja.
Bomvidd 34 är normal.

Det är min bestämda erfarenhet också att County är mot det svängda överbyggda hållet. jag provade en Warmblood på Elton som inte är direkt rak i sin rygg och den var alldeles för svängd! Gungade som i en gungstol i den !
Hade en competitor av äldre modell som låg bättre på honom men tvivlar starkt på att den skulle passa en rak rygg.
De nyare modellerna har jag ej erfarenhet av.

Cliff barnsby kanske? jag har en sådan hopp och den är verkligen underbar :love:. Min häst har kentaur i dressyren och den låg ju ok på din pålle, så kanske skulle det funka.

För övrigt har jag också haft en edinburgh som jag avgudade :love:, men den älskade sadeln skräpar hemma nu för den är för svängd för storhästen. Har numera kentaur i dressyren men nja... trivs inte hundra procent. Gillar hoppsadeln mycket mer :D.

den här ser bra ut:
http://www.barnsby.com/saddles/barnsby_lorenzo_saddle/?RangeID=

..det påminner mig om att säljaren sa att hon hade bla haft en CB på honom ibland som passade :idea:

kl

Biffen - jag har hört så mkt negativt om Globus Click att jag inte ens har tänkt tanken att prova. Vad tycker du?

Det är inte fel på varken läder eller bom (särskilt med tanke på priset) MEN det som kan vara är att den är snedsydd.
Så kolla noga!!
Hittar du en som är bra gjord har du en mycket prisvärd sadel.

Clic ser ut att matcha kriterierna för att passa er i övrigt så jag skulle definitivt prova. Har sett jättebra exemplar och mindre bra exemplar.

Globus Crincle har ju ett modernare utseende med tyngdpunkten något längre fram - men vad jag förstår passar den något överbyggd rygg. Har inte sett den sadeln live.

..det påminner mig om att säljaren sa att hon hade bla haft en CB på honom ibland som passade :idea:

kl

Biffen - jag har hört så mkt negativt om Globus Click att jag inte ens har tänkt tanken att prova. Vad tycker du?

jag har en Globus Clic till ena pållen (iofs i hoppsadeln) men jag är helnöjd :love: vet fler som har Globus Clic och har personligen inte hört ngt annat än lovord om den så jag tycker du ska prova..

Annars rekommenderar jag Jensen supermycket, har själv en Jensen Classic dressyr till min andra häst. :love:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2