sadelstadsknutar/proteinknölar.

Cilla

Trådstartare
jag misstänker att det är detta min häst har fått. är det någon som har erfarenhet av det? hur blir man av med det? hon har fått dom på var sida om ryggraden, en bit ner, precis där sadelns bakre del ligger an mot ryggen.

hon har inte ont av dom, men jag vill ju inte gärna att dom ska vara kvar på ryggen.
:cry:
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

I nästan alla fall så är det sadeln som gjort det. Antingen passar inte sadeln eller så behöver den stoppas om. Så börja med att kolla sadeln.
Knölarna skall hållas rena. Ett tips är att smörja in med fiskleverolja. Man kan köpa omega3 kapslar på hälsokosnt och smörja in med. Det tar lång tid att bli av med dessa knutor/bulor.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

har misstänkt att det va sadeln som gjorde det. lånade en sadel och det var samband med den som knutorna kom upp. trodde först att det var höet som ställde till det, men när ja bytte tillbaka till den gamla sadeln, stabiliserade knutorna sig.

på vilket sätt skulle fiskleverolja hjälpa? ska man massera in det då eller?
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

Är knutorna hårda eller svullna liksom?
Har samma problem själv,trodde det var sadeln men vet, sa att det var smuts o svettansamlingar.
Knutorna är hårda, iövrigt inga problem.
Tar däremot väldigt långtid innan de försvinner.
Penslade med Te tree oil och nu börjar äntligen knutona gå ner.
mvhR:rofl: :rofl:
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

jag har haft 100 procentiga resultat med desivon 2 ggr dagligen som gnuggas in. tar en månad ungefär, sen är de borta. Tvätta schabraket varje vecka gärna mer, och kolla sadeln.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

AoO är att hålla hästen ren på ryggen. Isynnerhet då hästen fäller då hårsäckarna är "öppna". Om den redan har knölar kolla sadeln, ha gärna nå´t skinn emellan sadel o vojlock.
Har fått bra resultat av massera med Arnika.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

*kl*

Min häst har haft en dåligt passande sadel o har fått en rätt stor knöl på ryggen(ömmar inte när man pressar på den), den kom i samband med foderbyte från hö till hösilage o det kom även fler knölar på halsen, detta var för ca 4-5 månader sen. Knölarna på halsen är borta sen länge men den stora knölen precis vid sidan av ryggraden är kvar. Nu har hästen inte gått på ca 1 månad pga förkyling o utan den opassande sadeln har han gått i 2 månader.

Knölen är kvar o lika stor, hur blir man av med den? Har ju inga smutsiga schabrak på den.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

Cilla skrev:
jag misstänker att det är detta min häst har fått. är det någon som har erfarenhet av det? hur blir man av med det? hon har fått dom på var sida om ryggraden, en bit ner, precis där sadelns bakre del ligger an mot ryggen.

hon har inte ont av dom, men jag vill ju inte gärna att dom ska vara kvar på ryggen.
:cry:
Var noga med att du rider med rena schabrak.
Tvätta dagligen med alsolsprit.
Kolla sadeln.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

Har varit med om detta med. Knutorna var små som en ärta ungefär. Mistänkte att det berodde på fodret för det kom efter nån månad efter insläppet från sommarbetet. Red barbacka tills de började gå tillbaka.
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

den sadeln jag har på henne nu, en martin kinley, har hon haft hela sitt sitt liv. va jag vet har hon aldrig haft sånna knutar förr. den sadeln är dock aningen ojämn i stopningen, men jag har byggt upp med pad under och ja tycker det funkar bra! jag lånade en hubertus och det va i samband med den som knutorna kom. dom är lixom platta och hårda, kände på dom igår å nog tyckte ja att dom hade börjat gå tillbaka! :idea:

ren vojlock, noga bortat och desivon varje dag är alltså det som gäller? desivonen borde hjälpa till att ta bort eventuella bakterier som ligger samlat runt knutorna och hindrar dom från att försvinna.

tror ni det skulle hjälpa om ja la en ren tygbit mellan vojlock och hästen varje gång ja rider? så att det alltid är rent där? :confused:

har börjat borsta henne med ryktskrapan, sen piggborsten, sen rotviskan, en gles hård ryktborste och avsluta med en mjuk. detta för att verkligen få upp all lort och få bort alla lösa hårstrån som ligger.
nu låter det som att ja aldrig borstar henne, självklart gör ja d, men ja har börjar vara mycket mer grundläggande på ryggen!!:d

usch... som vanligt så är det djuren som får lida för människornas slarv... :( (ber så hemskt mycket om ursäkt, älskade lilla stumpan:love: )
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

min pålle har också sådana knölar. för hans del har nog dessa uppkommit på grund av fukt under ett täcke som inte andas så bra. han har en knöl där sadeln ligger också. jag har klippt upp pälsen runt den knölen vid sadeln och sprutat på virkon 1% lösning varje dag och den knölen har svarat mycket bra på det.

jag red barbacka tills knölen blev försvann., nu är det bara som en liten pyttesårskorpa kvar o jag har på virkon varje dag nu med. de andra knölarna har jag mer låtit vara eftersom det itne har varit lika akut med dom o de finns fortfarande kvar så ja ska börja ha på virkon där med.

han har inte heller ont av sina knölar, de liksom bara är där..
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

hej på er!

nu har prövat allt. alsolsprit, aloe vero och det senaste molkosan. rider barbacka, har alltid haft torra och rena schabrak på henne, men det hjälper inte!!!!!!!!!!! va ska ja göra?

läste någonstans att kortison skulle kunna hjälpa, kanske börja smörja m det?

nån annan som har någon bra ide?:bow:
 
Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.

Min kuse får också såna där knölar titt som tätt. Trodde först det var sadeln som var boven o skaffade en dyr gelpad :crazy: för jag inte hade råd att köpa en ny sadel.... ingen skillnad...köpte ny sadel...ingen skillnad, däremot på sommaren när solen skiner på naken rygg då försvinner dom. Dom verkar inte göra ont och det är inte sår, så jag rider på som vanligt. Men det kommer som sagt alltid tillbaka.... vad göra... :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
814
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp