Sadelrapport!?

N

nitus

Jag såg en tråd där någon beställt en Startrekk Espaniola och skulle återkomma med åsikter!
Jag är så nyfiken på hur den fungerar! Ni som har en, kan ni inte berätta om alla för och nackdelar så jag törs bestämma mig för en!?

Har ni smala eller breda hästar?
Är sätet nog uppbyggt så man kan känna sittbenen och inte sitter med låren rätt ut på en bred häst?
Har en fitform som funkar bra på smala hästen men är ostadig och får mig lätt ur balans på breda hästen! Den blir rullig och vi får en ond cirkel då hästen behöver ha mig kvar i rätt läge då hon vinglar på och försöker hitta balansen. :bump:
Snälla berätta om star trekken är så bra som min fantasi vill tro?! :d

Sv: Sadelrapport!?

Jag har beställt (från Tyskland) och den ska komma runt den 15e december.

Jag får med framträn i storlek 2 och 3. Pålle har ca 95 grader vid manken (två fingrar upp från ryggraden) och är väldigt rund om bröstkorgen. Tilläggas ska att han är knappt riden eller arbetad och kommer troligtvis bredda en del.

Ja, ungefär, det finns 3 olika vidder. De hade inte vinklarna för de olika vidderna, men det kan jag fixa när jag fått sadeln.

Hm, kan man spara några kronor på att beställa från Tyskland? Equisoft tror jag tar 9150 inkl moms o frakt.

Ingen annan som provat att rida i en sådan eller har en?
Är det viktigt med vidden tro? Min fitform ligger ju likt på båda hästarna trots stor skillnad i vidd. Framvalvet kommer lite närmare manken på den smala bara. Hade hoppats på att hitta en sådan här sadel som passar båda. Tills jag är rik som ett troll förståss, då ska de få varsin BB-sadel! :rofl:

Equisoft säljer inte Startrekk längre, dessutom tror jag på idén att gå genom så få mellanhänder som möjligt. Jag köper alltså min från www.startrekk.de Kostar 1095 Euro + 40 Euro i frakt.

På Startrekk går trät ganska långt ner på sidorna och är mer som ett koppjärn, därför tror jag det är viktigare med vidden på ett sådant än på framträna på tex torsion.

Jag har fått graderna på trät och 2:an är ca 70 grader och 3:an ca 80 grader.
Jag hoppas verkligen att du slipper vänta så länge som jag gjort, jag beställde min i augusti och har fortfarande inte fått den.

Det kan inte vara möjligt!!!!
70 och 80 grader!!!!! Jfr tex på eldshestra vad det motsvarar för sadelvidder. Är det meningen att sadeln ska ligga på en smal åsna då eller??
Min comfort har betydligt bredare framträ än så. Medium tror jag är ca 105 grader.
Mvh T

Men ni som har en, hur funkar dom att rida i? Beskriv o jämför med andra så blir jag jätteglad! :bow:

vet inte om någon hinner men jag har surfat efter bomlösa i flera veckor nu och hittat en Torsion Trekking på eBay för kring 4000:- som jag inte ska lägga bud på men någon annan kanske är intresserad. tror det var ett dygn kvar. lena

Ibland tar det tid, sorry.
Nu har jag iaf moterat isär ST comforten och mätt och fotat(för dem som vill se).
Till min förvåning såg jag när jag monterat isär den är att koppjärnet(medium) ser så smalt ut :confused:
Tyvärr har gradskivan försvunnit men jag uppskattar vidden på mitt mediumjärn till ca 90 grader.
Slutsatsen jag drar är att man inte kan jämföra ST'n med en bomsadel? Tidigare hade jag en wintec med det vidaste järnet och den var för smal samt när jag mätt manken på pålle så har han en vinkel på ca 105 grader.

Mvh T

Hmm, Krångel krångel ;)

De satte en tidsgräns på 15e december (vid beställningen 4 veckor tidigare). Mina pengar överfördes den 16e (jag ville ha klartecken från dom att sadeln var klar att leverera innan jag betalade). I måndags skrev de att de inte fått nåt kvitto på betalningen och om de inte fick pengarna inom tre dagar skulle de skicka sadeln till annan kund, så då skickade jag kvitto per mail och fick till svar i tisdags att de skulle kolla upp det. Sen har jag inte hört mer, ska väl försöka få iväg ett mail och se vad de har att säga.

Nääää, jag har inte köpt en sadel :eek: Jag är dock väldigt nyfiken på den men känner mig väldigt osäker på om pommeln räcker till. :(

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama