• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wilma1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 631
W

wilma1

Jag rider en travare som ska betäckas snart och så länge ska jag rida henne.

Hon jag rider hos har två sadlar men ingen är ju utprovad till just den hästen och ägaren vill inte slänga ut pengar på en sadel när hon inte ens ska rida och de e inte ens en ridhäst så hon vill helt enkelt inte och jag har inte råd då jag bara är 17 år och ska rida hästen ca 2 ggr/ veckan.

Hästen älskar att bli riden men jag vet inte om hon har ont i ryggen, har ridit i denna sadel i 5 månader på hästen men bara ca 2 ggr/veckan och jag har inte märkt några problem men är ändå rädd för att hon ska ha ont i ryggen.
Tycker ni att jag ska köpa en sadelpad som dämpar trycket eller kan det bra förvärras då?

Jag vill inte ha några svar om att vi måste kolla ut sadeln eller något för att det kan vi som sagt inte göra! Så jag undrar alltså bara hur ni tycker att jag ska göra med sadelpaden, köpa eller inte köpa?

Tacksam för svar :)

Sv: Sadelpad?

Denna tråd passar nog bättre under Ridning -> Utrustning, men överlåter det åt moderator.

En pad har man för att "fylla ut" om sadeln är för vid för hästen. Är sadeln för trång kommer den bara att öka trycket, och passar sadeln kommer sadeln troligast att bli för trång.

Får hästen ont i ryggen av sadeln, bör den bytas ut mot en som passar hästen.

Denna tråd passar nog bättre under Ridning -> Utrustning, men överlåter det åt moderator.

En pad har man för att "fylla ut" om sadeln är för vid för hästen. Är sadeln för trång kommer den bara att öka trycket, och passar sadeln kommer sadeln troligast att bli för trång.

Får hästen ont i ryggen av sadeln, bör den bytas ut mot en som passar hästen.

Jag är inte så bra på att se om sadeln ligger bra, såklart vet jag hur den ska ligga och sånt men tycker det är svårt att se om den trycker någonstans eller så.
Men är du bra på att se hur sadeln ligger genom bilder? :)

Jag är inte så duktig på det men det finns några här på Buke som kan det här med sadlar bra.
Lägg ut bild på hästens rygg utan sadel och bilder med sadeln fastspänd på hästen men utan schabrak, för då är det lättare att se.
Skriv också vilken sadel och modell det är.

Jag är inte så duktig på det men det finns några här på Buke som kan det här med sadlar bra.
Lägg ut bild på hästens rygg utan sadel och bilder med sadeln fastspänd på hästen men utan schabrak, för då är det lättare att se.
Skriv också vilken sadel och modell det är.

Jag lägger ut bilder i helgen :)

Hei, Wilma :)

Så bra at du bryr deg om ryggen til hesten du rir, da! Litt vanskelig situasjon du er i. Hvis salen ikke passer, og eieren ikke ønsker å legge penger i en ny sal, eller at du ikke har penger, kan det bli vanskelig.

Da hadde jeg faktisk satset på å ri barbak (om hesten er snill). Selv om du kun rir ca 2 gngr. pr. uke, er det skadelig med en sal som ikke ligger som den skal. Salen kan gi trykkskader/ ømhet, du blir i ubalanse, etc. Men dette bryr du deg jo tydeligvis om, og det er bra! :)

Ser fram til bilder, da jeg gjerne vil hjelpe (utfra det lille jeg kan tolke av bilder) :)

Vh, Lotte

Måste man skaffa ett konto på något bild ställe för att lägga in bilderna där och efter de länka dom hit? :)

Här är några bilder :)

pic_show_id32523885.html

Hon ser lite överbyggd ut här men det är hon inte :)

pic_show_id32523887.html

Väldigt dålig bild men ni ser ryggen på nära håll i alla fall.

pic_show_id32523888.html

Här är den ena sadeln.

pic_show_id32523889.jpg

Här är den andra sadeln.

Jag hann inte ta några bilder på henne när hon hade sadlarna på sig men ska ut på tisdag igen tror jag så då tar jag sådana bilder.
Men vad tror ni av de här bilderna? :)
pic_show_id32523889.html

Senast ändrad av en moderator:

Här är några bilder :)

pic_dl.php

Hon ser lite överbyggd ut här men det är hon inte :)

pic_dl.php

Väldigt dålig bild men ni ser ryggen på nära håll i alla fall.

pic_dl.php

Här är den ena sadeln.

pic_dl.php

Här är den andra sadeln.

Det blev fel i de andra inlägget.
Jag hann inte ta några bilder på henne när hon hade sadlarna på sig men ska ut på tisdag igen tror jag så då tar jag sådana bilder.
Men vad tror ni av de här bilderna? :)

Senast ändrad av en moderator:

oj hade glömt att aktivera mig... men syns bilderna nu eller måste jag lägga in dom på nytt?

Bara för att vara på en säkra sidan så lägger jag in bilderna igen och nu hoppas jag att ni ser bilderna :)

pic_dl.php

Hon kanske ser en aning överbyggd ut här men det är för att hon står lite ojämt :)

pic_dl.php

Dålig bild men här ser ni en närmare bild på ryggen.

pic_dl.php

En av sadlarna.

pic_dl.php

Den andra sadeln.

Jag hoppas att alla ser bilderna nu, jag kommer med fler bilder där hästen har sadlarna på sig i veckan :) Hoppas ni kan hjälpa mig med att se om sadlarna passar någorlunda då.

Det funkar ju inte att lägga upp bilderna hur jag än gör :(

Skulle vara bra att se hur sadlarna ligger på hästen. Att se dem var för sig är nästan värdelöst då det inte går att se om sadlarna är för smala, för takformade osv osv. Ta bilder med sadlarna på hästen, utan schabrak under.

Dock skulle jag nog vilja säga att båda sadlarna helt klart ser ut att vara för svängda för hästen.

Skulle vara bra att se hur sadlarna ligger på hästen. Att se dem var för sig är nästan värdelöst då det inte går att se om sadlarna är för smala, för takformade osv osv. Ta bilder med sadlarna på hästen, utan schabrak under.

Dock skulle jag nog vilja säga att båda sadlarna helt klart ser ut att vara för svängda för hästen.

Om man läste de jag skrev tidigare så stod det att jag tyvärr inte hann lägga på sadlarna på hästen igår men ska nog ut imorgon igen och då ska jag ta bilder med sadlarna på :)
Vilka konsekvenser kan en för svängd sadel göra? Och hur menar du med för svängd? (behöver jag ens nämna att jag är kass på sadlar och namnen man använder:p)

Att den är för svängd innebär att bossorna (kuddarna under sadeln) inte ligger mot hästen hela vägen utan lämnar ryggen tidigare än de ska.

Tar mig friheten att demonstrera en alldeles för svängd sadel på min hästs rygg som är väldigt rak.

Foto0153_small.jpg

Här ser man tyyydligt att bossorna inte ligger emot hästen öht nästan. Detta gör att ryttarens vikt inte fördelas över hela sadeln utan allt tryck blir koncentrerat till den främre delen av sadeln, vilket skapar obehag hos hästen och kan leda till problem i ryggen samt smärta.

En lagom svängd sadel ska följa hästens rygg jämt och när du känner med handen under sadeln ska trycket vara jämnt längs hela anläggningsytan.

Okej förstår vad du menar nu, men lägger in bilder i veckan så någon kanske kan hjälpa mig att se om sadeln ligger någorlunda :)

En annan liten fråga, hästen i fråga har haft senskada på båda fram och är nu svullen igen då hon körts för hårt (ej jag som kört henne).
Såklart har hon varit hos veterinär men många har olika åsikter om vad man kan göra med hästen då. Promenera med hästen går ju bra men endel säger ävan att de går bra att skritta på dom.
Vad tycker ni? Tycker att det är roligt att höra andras åsikter :)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
874
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 146
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 311
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka