Sadelns placering?

Apollo 13

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite kring min sadel jag har... den råkar ge min kille rätt mycket skav vid virvlarna (som är jätte höga) och jag har efter lite beteende från hästens sida börjat kolla närmare på den.
Då har jag kommit fram till en liten fråga... Om jag sadlar där jag fått lära mig att jag ska sadla så trycker sadeln på bogbladen.. kan det verkligen vara rätt? borde inte det låsa hästen väldigt mycket?
Hur får jag fram rätt sadelläge? fungerar det på samma sätt som med de engelska sadlarna när det gäller bogbladen osv?

many thanx

Sv: Sadelns placering?

Hur sadlar du engelskt då?

Westernsadeln ska inte ligga över bogbladen utan bakom. Vinterpälsen är skörare, inte ovanligt med gnidskador i bakkant pga rörelse. En del hästar är känsligare. Renskinn?

/PDöben

nej men att sadeln alltid hamnar bakom bogbladen. har aldrig fått lära mig teoretiskt hur jag sadlar utan bara praktiskt...

renskinnet är på gång, kommer in till affären om två veckor.
kan inte svara på om skavet är säsongsbetonat till vintern då killen stått skadad sedan i .. öh.. feb? och blev friskförklarad och sedan gick han på lite semester utanför sin lilla ruta.. nu är igångsättningen på g igen och matte är lite fjantig och tar det nog lite väl lungt. men som sagt med tanke på det så kan ja inte svara på om det är för att vinterpälsen är skörare..

Sadeln kan inte sitta bakom bogbladen! Däremot så kan bommen sitta bakom. Blanda inte ihop detta.

Otydligt skrivet av mig.
Bra förtydligande.

//PDöben

Tom jag var tillräckligt smart för att förstå det :p Men jag förstår att det lätt kunnat misstolkas.
Har försökt stenhårt idag med att få till det rätt, däremot tycker jag att det är sket svårt att få till det, jag är apsvag och har svårt att lyfta åbäket på hästryggen. Tror jag lyckades bättre idag, insåg dock då att lägger man bommen bakom bogbladen så sadlar jag betydligt längre bak än jag fått lära mig... Skaven blev också fortfarande lika vidriga, längtar tills renskinnen kommer in i affärn... bra uppfinning dom där renarna ;)

Den här länken tyckte jag var till stor hjälp.....

Jag har fått lära mig att lägga sadeln lite längre fram, ta handen på hornet och armbågen på sitsen och sen trycka bakåt.
Passar sadeln då lägger den sig korrekt!

//Gilly

Hejsan. Tänkte försöka komma med tips utifrån vad jag har lärt om sadlar och hästar. Vet inte om jag förstod rätt med att du fått lärt dig att sadeln ska sitta på bogbladet eller hur du nu sa. Om sadeln , och med det menar jag bommen på sadeln, ligger på bogbladet hämmas hästens rörelser ja. I engelsk sadling har jag fått lära mig, går en sadelmakeriutbildning, att bommen på sadeln ska ha ett utrymme från bogbladet på hästen som är iallafall 5 cm. Den får givetvis heller inte ligga för långt bak och trycka på hästens vitala delar och det är läget mellan den främre och bakre gränsen som utgör hästens sadelläge. I western är ju sadlarna som i regel större och tar mer plats och jag har väl aldrig direkt läsrt mig speciellt om sadelläget på en western men sadel som sadel måste jag väl ändå tycka gällande hästens bästa? Jag är nu absolut ingen expert i detta men ville bara dela med mig av vad jag lärt av människor som kan sin sak.

Om du får skav, får du då skaven av sadeln i sig eller av sadelfilten? Förstod aldrig detta. Många gånger får ju hästen faktiskt skav av det vi lägger under sadlarna och inte sadeln själv. Och att bygga upp under sadeln med en massa kan påverka negativt på sadelns passform på hästen. Göra sadeln baktung, trång (vilket leder till en sadel som inte ligger mitt på ryggen utan gärna glider åt sidorna...osv

Senast ändrad av en moderator:

westernsadel förstår ja?

ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
vår lokala sadelutprövare förklarade detta för oss. en wsadel är ganska lång i sin anläggningsyta och kommer därför längre bak på hästen än en engelsk sadel. detta vet ni ju redan. problemet uppstår när hästens rygg vrider sig från steg till steg, men sadeln ligger still! är då sadeln stängd baktill, dvs inte "uppsträtt på mitten" börjar det att skava just ovanför virvalrna. tydligen trycks paden ner av att sadeln trycker ner och detta orsakar skavet.

tror inte att det är så lätt att sadla bort detta problem.
d bästa e nog att byta till en bättre sadel eller flå en ren. :angel:

nej alltså problemet med sadlingen menade jag inte att det ligger i just att han får skav vid vidvlarna, där ligger ju inte ens sadeln an..
nu har han dock börjat reagera på sadeln och gillar den inte alls så nu ska den säljas.

Hola,
Min första tanke är att Pricken har ändrat och musklat om sig. Han har gått i andra hagar, fått tillräckligt med BRA hö nu när du har eget stall och har kontrollen på vad han verkligen äter etc. Lägg därtill att han har varit konvalecent i 6 månader (eller var det 8). Kot- och hovledsinflammationer ger ju reaktioner i hela hästen.

Då kan mycket hända och en sadel som passat ganska bra kan helt plötsligt inte passa alls.
Sadeln hamnar med all sannolikhet annorlunda nu än vad den gjorde tidigt i våras. Har han tappat boguskulatur och samtidigt lagt på sig så lär sadeln tex åka framåt och trycka på bogarna. Paddar du då extra i fram så är risken stor att det trycker bak etc. Det är lite balansgång....

Mig veterligt har du tidigare inte sadlat med bommen på bogbladen. Det är omöjligt med den riggningen om du har en handsbredd mellan gjorden och frambenet.

Funderat på att rida i gjord eller klassiska sadeln tills Pricken är mera igång? Då är det lättare att prova ut en sadel som passar honom, den eller någon annan.

mvh Eva

tack.

jag tror dock att han är mer musklad nu än han var innan, iaf i ryggen. vi har traskas mycket i skogen bakom stallet och han har snarare fått mer muskler än tidigare. (han stod ju hos lenita också och då ännu längre än.. ja hur länge det nu var.. och i början hos mig reds han ju inte speciellt för att få så mycket muskler)
sadeln är en no no nu efter igår.. han visade tyyydligt att han inte gillade sadeln alls. ska ta ut en sadelutprovare som får hjälpa mig, känner att jag vill gerdera mig för att inte göra honom illa på något sätt.. vårat år hitils med skador får räcka och jag har ingen lust att bidra till fler.

Hola igen,

Har du traskat mycket (med tanke på att han oxå fått bra med käk) så har han ganska säkert musklat över ryggen. Då lär du bli tvungen att köpa en rymligare sadel med QH bom.

Voine, voine, alltid bara pengar ut.......

mvh Eva

mm vi har gått rätt mycket och dom rör sig rätt mycket i hagen också, mycket lusern o bla bla så det har tillkommit endel muskler.. däremot är det svårt att se hur mycket eftersom man ser hästen varje dag.
men sadeln ska säljas nu iaf, tråkigt, den e så skön!

Ja passar den inte så är det inte mycket att bråka om.

HAr du tänkt på något speciellt märke? Eller blir det rentav bomlöst?

Lite off från ämnet, går de tillsammans nu?

mvh Eva

jag vet inte om det blir en wsadel ens, jag vet ingenting i dagsläget.
ang bomlöst så hade det ju vart smidigast av allt, testade dock linneas bomlösa o den gled som bambi på hal is så jag e lite skeptisk.

pacific går i corallen (ej hela), cica och apollo i stora. funkar great, pacific e lite.. som man är i sjukhage lixom. o den blir nog sjukhage fram tills kanske mars? april? om det går bra.

Åhh då är ju stallet fullt! Vad kul!!!

Håll ögona öppna för allt så kommer du nog fram till vad du vill ha, du får rida i gjorden sålänge..

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025