Sadeln lättar

H

hjalpmigsnalla

För 4 veckor sedan fick ja en ny sadel av min morfar, en sadelutprovare provade då ut sadeln åt mig ( Bra sadelutprovare med gott rykte ) Han såg när jag red i sadeln också o den låg jätte bra tycke han.
Men har sett på bilder att sadeln lättar i upphoppet över hindren ( inte mycket men lite ). Varför gör den det när den passar perfekt? Hästen har ju inte musklat om sig på den här korta tiden eller något sånt. Det är annat folk som kollat på den och säger att den ligger bra. Gör det något att det blir så här? Blir det det för alla? :confused:

Sv: Sadeln lättar

Hm, jag har nog aldrig sett en sadel som legat an på hästen mitt i ett hopp faktist. :) Så det är nog ingen fara! =)

Hoppade du i sadeln när du provade ut den? När jag köpte min nya sadel med hjälp av sadelutprovare rekommenderade dom starkt att man kom på återbesök efter en tid, tiden beroende på hur mycket man red i sadeln, för att se om sadeln eller hästen ändrat sig. Så är du orolig tycker jag du ska göra ett återbesök om ett par månader kanske.

I upphoppet välver ju hästen ryggen på ett helt annat sätt än när den är på backen, sadeln innehåller ju en stel bom och kan alltså inte böja sig den med. Den lämnar ju ryggen automatiskt då och det kan man ju inte göra nåt åt. Och det behöver man ju inte heller eftersom att du sitter ju inte i sadelns sits när hästen tar språnget, utan vikten ligger i stigbygen framtill. Där lättar den ju inte. :)

Kolla sadelutprovningsfilmen av maria hallring på hippson.
Det är ingen fara om sadeln släpper lite bak, sålänge den ligger rätt och still fram

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar