Sadeln glider vid samling

Lella

Trådstartare
Har kommit fram till ett "problem", sadeln ligger annars super så länge lillhästen rör sej i en låg avslappnad form, men genast som han börjar samla sej glider den framåt. Läste i en artikel om svanskappor att detta förekommer bland spanska hästar, då deras kraft kommer bakifrån, och om att man därför nästan alltid(?) använder svanskappa i Spanien och Portugal. Vad är era tankar kring fenomenet?

Ska iallafall från och med nu börja använda svanskappa då lillhästen inte har nåt emot den utan nästan tvärtom, vackert lyfter svansen då han märker att man grejar där.

Sv: Sadeln glider vid samling

förmodligen blir sadeln för trång när hästen samlas och kommer upp kring manken. även om kraften kommer bakifrån så ska ju bakdelen sänkas och framdelen upp... skaffa en bredare sadel istället för att fixera den med svanskappa.

förmodligen blir sadeln för trång när hästen samlas och kommer upp kring manken.

Äsch, en sadel som ligger korrekt har 5-6 cm från bog och dess omliggande muskelatur till ortspetsen. Den ligger alltså inte an kring den bit av bogen som kommer upp vid samling.

Om du rider hela passet i låg och avslappnad form, ligger sadeln helt korrekt hela tiden då?
Med helt korrekt är att hela bogen alltid ska vara fri från sadelns ortspets.

Ligger ortspetsen, som den brukar, 20 mm in i sadeln, då ska du alltid kunna känna hela bogen fri från sadeln när du rider.

Har du en sadel som passar bra, och den ändå åker fram, så kan och ska du givetvis använda dig av en svanskappa.

Om du rider hela passet i låg och avslappnad form, ligger sadeln helt korrekt hela tiden då?
Med helt korrekt är att hela bogen alltid ska vara fri från sadelns ortspets.

Ligger ortspetsen, som den brukar, 20 mm in i sadeln, då ska du alltid kunna känna hela bogen fri från sadeln när du rider.

Har du en sadel som passar bra, och den ändå åker fram, så kan och ska du givetvis använda dig av en svanskappa.

Det är en grej jag absolut måste vara noga med, att sadeln ligger rätt, hästen reagerar genast om sadeln ligger ens en mm för långt fram, så det har blivit att sadla om och sadla om och sadla om då vi tränat samling, medan allt går som smort då vi går i låg form eller tom branta nerförsbackar i skogen. Sadeln är kollad av 1 sadelutprovare och 2 sadelmakare, så den borde nog ligga som den ska :crazy:

förmodligen blir sadeln för trång när hästen samlas och kommer upp kring manken. även om kraften kommer bakifrån så ska ju bakdelen sänkas och framdelen upp... skaffa en bredare sadel istället för att fixera den med svanskappa.

När jag köpte sadeln valde jag just av den orsaken en aningen bredare sadel, så musklerna skulle rymmas mellan. Min häst är min ögonsten och jag är verkligen noga med ALLT i utrustningsväg, kolla upp situationen innan du börjar kritisera, tack.

Sadeln borde inte glida fram om hästen samlar sig korrekt. Snarare tvärtom?
Är du säker att den sätter sig på bakkärran ordentligt?

Ibland kan man ju få illusionen av samling när hästen trampar djupt under sig, men ändå inte sätter sig? Då blir det riktig ruschkana framåt istället och rent estetiskt blir det triangel av det hela med undersatta bakben, framben under kroppen och hästen på framdelen.

Bara funderar..

Jag kan hålla med dig och också tycka att när man rider lång och låg korrekt, med rygg upp och aktiv bak, så borde sadeln mer gärna då åka fram.

Men alla hästar är olika, det kan vara så att TS har en häst som det blir tvärtom på, fast att hon har en passande sadel, det vet inte jag.

Men TS, tänk på bara att svanskapperemmen ska vara spänd direkt, det florerar fortfarande gamla rykten om att man ska få in en tvärhand mella svanskapperemmen och hästens kors, och det är helt fel.

Sadeln borde inte glida fram om hästen samlar sig korrekt. Snarare tvärtom?
Är du säker att den sätter sig på bakkärran ordentligt?

Ibland kan man ju få illusionen av samling när hästen trampar djupt under sig, men ändå inte sätter sig? Då blir det riktig ruschkana framåt istället och rent estetiskt blir det triangel av det hela med undersatta bakben, framben under kroppen och hästen på framdelen.

Bara funderar..

Det är nog så att man verkligen känner hur framdelen lyfter, förr var det inte så farligt, man kände att bakbenen aktiverades och ryggen byggde muskler, då låg sadeln kvar. Nu känns det som om hela hästens framdel höjs upp och sadeln bara åker. Ingen hängmatterygg här inte, kan nog ta bild om ni tvivlar på ryggmuskulaturen.

Men TS, tänk på bara att svanskapperemmen ska vara spänd direkt, det florerar fortfarande gamla rykten om att man ska få in en tvärhand mellan svanskapperemmen och hästens kors, och det är helt fel.

Jodå, har ett vagt minne av det med tvärhanden, men efter att som liten ha ridit en shettis som var total nerförbacke från korset till halsen fungerade det inte av någon underlig orsak :angel: Så vi spände svanskappan direkt och det låg som det skulle :idea:

Kan en annan orsak vara att hästen drar in magen så sadelgjorden blir lösare och sadeln glider? Kom precis att tänka på det.

Senast ändrad:

Nu känns det som om hela hästens framdel höjs upp och sadeln bara åker

Låter lite konstigt att sadeln vid ett sånt tillfälle åker fram. Borde nästan vara fysiskt omöjligt? :confused:
Borde vara lite samma princip som att det är väldigt svårt att åka kälke uppför en backe ;):D

Sadelgjorden behöver inte sitta åt så mkt om sadeln ligger bra. Jag håller på att rida in en ny sadel nu och gjorden sitter riktigt löst. Har inte hunnit införskaffa en kortare gjord som passar sadeln.
Man får träna sin balans :p men sadeln ligger där den ska bara ryttaren sitter där den ska ;)

Senast ändrad av en moderator:

Kan en annan orsak vara att hästen drar in magen så sadelgjorden blir lösare och sadeln glider? Kom precis att tänka på det.

En anledning till att en sadel åker fram, eller två, om man tänker på hästens mage, är att den 1. har välvda runda revben, och/eller 2. har en svängd bröstbenskurva. Bröstbenet lutar alltså upp, mot frambenen.

Om hästen har dessa fel, eller något av dessa fel, så kan det innebära att det är svårt att få sadelgjorden att ligga still, eftersom hästkroppen lutar innåt kommer sadelgjorden att dra sig framåt. Allting där sadelgjorden sitter lutar alltså lite innåt när man går framåt på hästen och det innebär att sadelgjorden drar fram sadeln eftersom det är sadelgjorden som från början åker fram, inte sadeln.

I enklare fall kan det hjälpa med en anatomisk gjort och/ eller kanske en antiglidpad. Men mer ofta än vad många vet eller förstår så är en svanskappa det bästa, eftersom många av de som har dressyrsadlar faktiskt inte alls har bogen helt fri, utan rider i sin sadel som ligger an mot bogpartiet för mkt, men ändå tror att den ligger bra.

En anledning till att en sadel åker fram, eller två, om man tänker på hästens mage, är att den 1. har välvda runda revben, och/eller 2. har en svängd bröstbenskurva. Bröstbenet lutar alltså upp, mot frambenen.

Om hästen har dessa fel, eller något av dessa fel, så kan det innebära att det är svårt att få sadelgjorden att ligga still, eftersom hästkroppen lutar innåt kommer sadelgjorden att dra sig framåt. Allting där sadelgjorden sitter lutar alltså lite innåt när man går framåt på hästen och det innebär att sadelgjorden drar fram sadeln eftersom det är sadelgjorden som från början åker fram, inte sadeln.

I enklare fall kan det hjälpa med en anatomisk gjort och/ eller kanske en antiglidpad. Men mer ofta än vad många vet eller förstår så är en svanskappa det bästa, eftersom många av de som har dressyrsadlar faktiskt inte alls har bogen helt fri, utan rider i sin sadel som ligger an mot bogpartiet för mkt, men ändå tror att den ligger bra.

Har en anatomisk gjord, så det är prövat, stod dessutom med vattenpasset och kollade linjen igår, bakdelen är aningen högre än manken, problemet kan ligga där, dessutom är han lite fet. Hamnade byta stall för att få honom bantad då föregående stallsägare matade honom som om det vore ett fullblod på 160cm då han är est och 30cm lägre och estnisk häst. Så bantningen är igång sedan medlet av november och har visat resultat.

Har en vag aning om att man använt svanskappa på honom i Estland då han verkar veta vad som händer då man lägger den.

Har en anatomisk gjord, så det är prövat, stod dessutom med vattenpasset och kollade linjen igår, bakdelen är aningen högre än manken, problemet kan ligga där, dessutom är han lite fet.

Fetma kan bli pricken över i.

Att baken är högre än manken behöver inte alls betyda problem, det beror på hur sadelläget ser ut, problem uppkommer om ryggen är rak och därutöver lutar framåt, det finns då ingenstans för sadeln att stanna upp.

Fetma kan bli pricken över i.

Att baken är högre än manken behöver inte alls betyda problem, det beror på hur sadelläget ser ut, problem uppkommer om ryggen är rak och därutöver lutar framåt, det finns då ingenstans för sadeln att stanna upp.

En liten undran då är, hur glider inte sadeln vanligt då? Tror själv det beror på extrakilona men är förvånad att sadeln ligger still annars och bara glider vid samling. Det låter absolut ologiskt i mina öron med, men det bara är så :eek:

Jag tycker också att det låter ologiskt som sagt. Men det kanske går att hitta en förklaring? Låt någon filma när du rider och granska sedan noggrannt vad som händer. Om du vill kan du lägga ut filmen här :)

Det är alltid klurigt med hästar som har "mage". Magen drar fram sadeln. Därmemot låter det konstigt att det sker endast vid samling. Det borde vara då som sadeln ligger bra snarare..
Vår ena häst har en rund mage och lite dåligt sadelläge. Där är det svårt att hitta en sadel som ligger riktigt stilla (även om den är utprovad och passar).
Vår andra häst har ingen mage alls och lite annorlunda bröstben. Han kan ha sadelgjorden mitt på "magen" och sadeln ligger helt stilla.

Men som sagt.. filma dig och studera noggrant. Har du tur hittar du kanske orsaken till att sadeln glider iväg om du kollar filmen :)

Lycka till :)

En liten undran då är, hur glider inte sadeln vanligt då?

Jag håller med tornblomma att det låter ologiskt.

Därför måste jag/vi ställa dig frågan, vad menar du med samling och hur mycket menar du att du samlar din häst?

Ta inte illa upp, men jag har träffat ryttare som tuffar runt i LC, inget fel i det, som menar att de rider sin häst i samling när hästen kanske i de fallen bara går fram lite mer än i början av passet, så för att vi ska förstå på vilken nivå du samlar måste du förklara.:)

Det kan ju vara som så att det inte är tillräcklig samling för att det är samlingen som skjuter fram sadeln, utan bara det att hästens rygg blir mer aktiv efter en stunds ridning, och bara det är väldigt bra, så att det är den aktiva ryggen som gör att sadeln åker fram, i kombination med annat.

Jag håller också med tornblomma och ginnies om att det låter mycket märkligt. Då hästen samlas ska ju manken komma upp, framdelen höjas och bakdelen sänkas. Det låter väldigt märkligt att sadeln DÅ kommer fram men ej annars.
Jag får också genast tankar kring vad du anser är samling och hur hästen ser ut, hur utsrustningen ser ut och framför allt blir jag intresserad av ridfilm. Det är nog lättaste sättet att få folk att kunna ge några vettiga svar.

Jag menar inte att göra ner ditt kunnande på något sätt. Jag vet inte alls någonting om dig. Men jag har sett så många andra som tror de samlar sina hästar då allt som sker är att tempot och steglängden dras ner etc.
Hoppas du inte känner dig trampad på tårna.:)

Tja, trampad på tårna känner man ju sej alltid i såna här situationer men men, har nu lagt svanskappa och lillhästen verkar vara väldigt nöjd, han tar ut på steget på ett helt annat sätt. Dessutom, vid närmare eftertanke glider ju westernsadeln också, då behövs inte ens samling, så helt ologiskt är det väl inte i långa loppet, han bara är byggd så.

Ska försöka få ihop till en film, men saknar kamera för tillfället så det kan ta lite tid.

Tja, trampad på tårna känner man ju sej alltid i såna här situationer men men, har nu lagt svanskappa och lillhästen verkar vara väldigt nöjd, han tar ut på steget på ett helt annat sätt.

Det är bra att du har lagt på svanskappa, och det är klart din häst tar ut steget på ett helt annat sätt när den nu kan ta ut steget på ett helt annat sätt, eftersom du fixat så att din häst har hela bogen fri.:)

Tänk bara på att du inte ska hoppa med svanskappa, men det visste du kanske?

Har du en sadel med v-gjordstroppar (typ amazonas och bentsadeln) så kan det vara så att du spänt den bakre stroppen för hårt.

Liknande trådar

E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Sar
·
Ridning Trodde jag hade en klar målbild och kunde bedöma om det är "rätt", "på rätt väg" eller "fel" i den frågan, men efter senaste träningen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 030
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar