Sadelmodell för sänkt rygg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 150
C

Cillavan

Någon som kan tipsa på sadelmodeller som generellt kan sägas passa på hästar med sänkt rygg? Jag har ju tex en Albion Style SL till mitt halvblod som har ganska rak rygg, och den passar inte alls till min arab som är lite till åren och har sänkt rygg.
Hubertus och County har jag hört passar bättre till runda ryggar. Kan någon bekräfta detta och vilka mer märken finns det?

Sv: Sadelmodell för sänkt rygg??

Prestige brukar också passa lite svankigare hästar.

Dominos kan du testa. Den passar en hel del hästar med svängd rygg.

Wintec/Bates i vid bom eller större (de är väldigt böjda då), Prestige Hippos Dressage är mer böjd än t.ex. Top Dressage och Golden Star, Dominus, Amerigo/La Belle (vissa modeller är mer böjda/rakare än andra), Harry Dabbs/Jaguar (vissa modeller är mer böjda/rakare än andra), Hubertus, Ryder, County, Edinburgh/Windsor/Wellington, Zaldi Royal, Passier (har många olika passformer på deras modeller så du får prova dig fram där med).

Tack för era svar!
Har testat en Jaguar som låg ok men inte perfekt. Dessvärre gillar jag själv inte den. Får testa Hubertus, Zaldi och Passier, tror jag då de andra inte passar mig i anatomin. Kanske Windsor osv också kan vara något, får testa de med.
Deprimerande det här med sadlar. Vi var med halvblodet till sadelmakare häromdagen och kom hem med två sadlar och hoppsadeln, helt ny, fick hon i alla fall små ödem vid ryggraden trots att den passades ut till henne och var den som passade allra bäst. Ska rida i dressyrsadeln och se om den håller för ett normalt ridpass...

På mitt gammla halvblod som är breed över ryggen, breda bogar och har svängd rygg (har alltid sett ut så, så han är inte svankryggig, men svängd) så ligger Prestige bomvidd 37 som ett smeck!!

Albion skulle jag inte ens sätta mig i på honom, la på en en gång och man såg dagsljus mellan häst och sadel, alldeles för rak!! Samma sak med Passier!!! :eek:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
44 283
Utrustning Hej buke! Sitter just nu och letar efter en hoppsadel till min häst och jag börjar bli galen:wtf: Men nu har jag hittat en väldigt...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka