Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Efter ridtur

025.jpg

024-1.jpg

023-1.jpg

022.jpg

Jättekul att du har hittat en sadel!
Crown är ett bra märke, kolla på förstasidan så hittar du tillverkarens hemsida där du kan kolla på lite fler modeller. :)

Tyvärr har jag inte så mkt tid för den här tråden mer. Vill ni hålla den vid liv får ni göra det, men jag kommer inte ha så mkt tid att besvara frågor. Jag hoppas också att ni respekterar att jag inte har tid via mail/pm heller, endast i undantagsfall.

Alla ni med sadelproblem, lycka till!

men nej! kan du inte vänta en dag till;)

Någon annan som har lust att kolla på en beg. griffin som sitter på foderpållen? den verkar ok i vidden, kom ner mycket bättre än andra sadlar jag provat, men jag tror tyvärr att den är för böjd:crazy: hur tidigt får bossorna lätta baktill? blir det bättre när man sitter i sadeln eller trycker den bara ner mer på mitten?

bilder finns här

Jag tycker den se ut att vara för böjd och för smal.. Om du ska prova nån griffin så skulle jag prova cobmodellerna, har fått för mig att de är lite rakare.

fast jag kollade ungefär vart ortspetsarna låg så verkade det som att de kommit ner om hästen, så för smal tror jag inte den är...

Eftersom den här tråden totaldog så puttar jag upp med lite frågor.

Funderar nu på en Globus efter diskussion med sadelutprovare. Ja den är värd att prova en gång till (har provat innan men tyckte inte den funkade super men nu är hon rakare i ryggen).

Såhär låg en i princip ny (riden i 3-4 ggr) Globus Clic på en sommar fet Belizzi (dvs. hon är smalare över ryggen nu). Gjorden är heller inte spänd här och har tyvärr inga kort på de. Tycker också sadel ligger något långt fram.

Nu till frågan: Vilken sitsstl ska jag ha?

Såhär såg det ut i en 17"

Räcker det med 17.5" eller behöver jag en 18"?

lite svårt att se eftersom du har så mörka byxor och bilden är liten...

men det ser ut som du skulle behöva en 18 faktisk. en tum är ju bara 2,5 cm.

Här är skruttan med nya sadeln :) Vill ngn kommentera? Sadeln är inte formad där, 2:a ggn den används. Ska plåta nån dag framöver så ni får se hur den ändrat sig. Dock inte sådär värst bra bilder, skruttan va väldigt misstänksam va jag höll på med:rofl:

16622251.jpg

16622252.jpg

16622250.jpg

Ser lite konstigt ut på sista bilden eftersom hon vred sig.. :angel: Ligger inte snett normalt sätt.

Jo trodde det också men hoppades väl lite på 17.5" eftersom det blir lite enklare att hitta beg. då, vill helst inte köpa ny pga. prissänkningen när man säljer igen.

Jensensadeln spar jag tills jag kan måtta ut en till oss, blir för dyrt annars tror jag..

Tyvärr har jag inte så mkt tid för den här tråden mer. Vill ni hålla den vid liv får ni göra det, men jag kommer inte ha så mkt tid att besvara frågor. Jag hoppas också att ni respekterar att jag inte har tid via mail/pm heller, endast i undantagsfall.

Alla ni med sadelproblem, lycka till!

Ohh! Saknar dig redan!! :cry:
Fast vad bra för din skull!! Lycka till nu, håller alla tummar i världen! Du har en riktig suportliga här uppe i norr!! :bump::bump:
Och stort stort TACK för all hjälpen!! :bow: :bow: :bow:

Tror att det fanns på Börjes för en massa år sedan. Har för mig att det var engelsk tillverkade sadlar med ullstoppning och träbom.

*kl*

Npgon som vet en sadel som kan passa till en häst med en rygg som ser ut ungefär som den översta rygglinjen? Ryggen är inte lika djupt ner bakom manken som på bilden men det är ungefär så den ser ut. Det går ner efter manken och går sen lite svagt uppåt men samtidigt är inte hästen överbyggd.

http://www.menetsattel.ch/deutsch/technik/images/rueckl-gr.jpg

Just nu har hästen en Albion men den ligger inte helt hundra, glider antagligen runt där bak eftersom att hon får skav där. Ligger dock rätt stilla i övrigt.

Skulle en Morris & Nolan kunna passa? Eller en Crown? Eller något helt annat märke?

*Eftersom att det är en copyright bild hoppas jag att jag får använda den om jag länkar till den, annars kan jag ta bort den så att tråden slipper stängas...*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka