Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Låter som om den kan vara för svängd för din häst. Hur blir svettavtrycken när du ridit?
Får hästen torra fläckar där?

Kolla i fjordtokans tråd "Har ni designat någon egen utrustning?" Där har jag listat en hel del märken.
Ett bra tips är att framförallt engelska märken går att få i riktigt breda bomvidder.
Oftast passar dom raka ryggar, men för en svängd rygg kan jag rekommendera County. Och de är också av bra kvalitet (kostar ca 20 000)

Om hästen blir intryckt på ett visst ställe efter varje ridtur borde avtrycken vara ojämna. Hur ser ett riktigt skitigt schabrak ut? Man ser inte så mkt om man bara använt ett schabrak med sadeln en gång och sen tvättar det, det är när det är riktigt välanvänt och skitigt som man ser vad "problemet" kan vara.

Ska testa och se hur det blir när det blir riktigt skitigt! Har ett som jag skulle vilja byta nu men jag ska ha kvar det ett tag till så återkomemr jag!

Så nu har jag varit där. Jag fick tyvärr inse att min pålles rygg hade blivit så mycket rakare att jag fick ge upp Jeremy Rudge helt och hållet :(

Jag kom istället hem med en Crown Arwen, som kändes helt okej.

Men till nästa fundering.
Sadelutprovaren sa att han hade blivit mer musklad baktill på ryggen, mot korset. Men däremot så hade han blivit tunnare precis bakom manken, och smalare runt magen.

Hur går det ihop sig? För lite mat? Men isf hur kan han ha musklat sig baktill? :crazy:

Sadel som trycker ihop musklerna framtill? För smal?
HUR är han musklad baktill? Jämnt och slätt eller bulligt? I det senare fallet så kan det vara av att sadeln "trycker" musklerna bakåt, dvs den ligger i bakvikt och hämmar musklerna just under bakvalvet så då bullar muskeln upp sig bakom istället. Så har min häst sett ut mer eller mindre tidigare då han är så bred och alla sadlar förr eller senare blivit för smala.

Så jag skulle på din beskrivning gissa att nuvarande sadel är för smal. Kan det stämma?

/Camilla

Som Camilla H skrev, är det bulliga muskler kan det bero på att sadeln har tryckt (varit för smal förmodligen).
Är det släta och jämna muskler och hästen helt enkelt har blivit tunnare vid manken kan det antingen bero på att han inte har arbetat korrekt eller att han har arbetat annorlunda och därför har det blivit så. Iom att han verkar ha blivit tunnare hela honom kan det vara att han helt enkelt behöver mer mat.

Han har inga "bulliga" muskler utan de är jämna och släta.

Så jag får väl ta och mata honom mera då ;)

Jag har en liten fråga, jag vet inte om den har varit uppe tidigare då tråden är så lång så jag orkar ej läsa hela:smirk:

Men iaf, hur lång anläggningsyta har en morris&nolan sadel i 17 tum?
Det är en äldre sadel.

Tänkte höra om det är någon som vet om det finns ett märke, eller om det är en modell som heter Sandringham eller Sandringsham..

Finns en sadel på ridskolan som "heter" så och den är sjukt skön.. men kan inte hitta nått om den någonstans.. vore kul och veta vad för typ av hästar den passar etc..

Och om den finns att få tag på någonstans..
Sadeln på ridskolan är en allround mot hopp eller en hoppsadel.. men tror mest på det förstnämnda, då den är väldigt djup i sätet och inte har särskilt framskurna kåpor, man har både kloss fram och bak..

*kl*

Jag funderar på vad som kan passa till min Vbl-valack.

Han är av "köttbulle-modell" med kort (43 cm enligt TS bilder i början av tråden) rygg.

Har ridits sporadiskt med en Wintec Allround 17" med x-vid koppjärn fram tills nu, lite för svängd blir den ju men det har funkat till för några veckor sen. Nu ridtränas han mest och då finns behov av bättre sadel. Vi skrittar mycket i skog och mark samt rider regelbundet för instruktör.

Och med att det inte funkar menar jag att pälsen har börjat ruggas ungefär runt stigbygelfästena fast lite mer mot ryggraden. Känslan är att sadeln är för trång.

Allround mot hopp är tanken.

Förslag?

Jag tycker nog att han har "normalsväng" men jag är van vid riktigt rakryggade hästar. :D

Har inga riktigt bra bilder då jag inte tagit några ur sadelperspektiv.

Nisse.jpg

060519002.jpg

Båda dessa är från före inridning. Han är mycket rundare och mer muskulös nu! :idea:

Ett arabsto som stod i samma stall som mig har en sån och den har blivit klart godkänd av sadelmakare så det är nog inga dålig sadlar (alltså inte bara kvalitetsgodkänd utan godkänd att den ligger bra på den hästen).

/Camilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka