Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

kanske ska omforma frågan. Hur mycket kan man ändra en sadel genom omstoppning och när är det dags att börja leta efter ny? Som det ser ut nu ligger sadlen perfekt, men hästen musklar sig snabbt och jag gissar att det kommer att fortsätta, vill vara beredd på vad nästa steg blir, om jag ska hålla ögon öppna efter nytt eller satsa på omstoppning.
U

Är inte de relativt raka? Isf Crown, Arabian eller Globus. Men du får vänta på D_K för att få ett bra svar ;)

Okey, men då borde de sadlarna vara värda att prova.

*kl*

Var inne på Hööks idag och fick en smärre chock. Det hängde en Globus-sadel där inne, den nya dressyrmodellen (dessutom var den rak :p). Säljer hööks globussortimenetet?

Efter att ha klämmt ordenligt på den sadel är jag kär men den blir nog för rak :( Kanske ska låna hem en för att stilla mitt sinne dock.

Okey, men då borde de sadlarna vara värda att prova.

*kl*

Var inne på Hööks idag och fick en smärre chock. Det hängde en Globus-sadel där inne, den nya dressyrmodellen (dessutom var den rak :p). Säljer hööks globussortimenetet?

Efter att ha klämmt ordenligt på den sadel är jag kär men den blir nog för rak :( Kanske ska låna hem en för att stilla mitt sinne dock.

Har dom?!
Jag var där senast förra torsdagen, har iaf inte sett någon där jag bor.
Jag köpte min nya Globus på annan butik här i krokarna.
Dock är jag ev ute efter en beg dressyr i Globus clic. Tösen har 34" o jag 17,5":D
Här är skruttan :)

16622251.jpg

16622252.jpg

16622250.jpg

Ser lite konstigt ut på sista bilden eftersom hon vred sig.. :angel:

Det var inte Clicen utan den andra. Men en 17.5" 34 :rofl:

Det lustiga var att det bara fanns 1, letade men hittade ingen mer.

Va? Vadå vanlig?

Ang. stl så var det ju kul att den fanns just i din stl och att det var den enda sadeln i affären.

Har jag missuppfattat dig helt nu eller? :o

Va? Vadå vanlig?

Ang. stl så var det ju kul att den fanns just i din stl och att det var den enda sadeln i affären.

Har jag missuppfattat dig helt nu eller? :o

Det är nog jag som är lite trög o tog det på fel sätt:D

Ursäkta:angel:

Någon som vet hur Cobra dressyr sadlarna är? Är de svänga i bommen?

jag hade en cobra hopp och tror dressyren har samma passform och då är de väldigt svängda.

Som jag har förstått det så finns det två Cobra. Två olika tillverkare... En del Cobra och Amerigo är rätt lika varandra;

"Det dom har gemensamt är att Peter Menet varit inblandad i utvecklingen
av båda, men under olika tidsperioder.
Amerigo är den sadel Peter satsat på de senaste nio åren.

Cobra var ett projekt som designades av Peter Menet och byggdes i
samarbete med en engelsk tillverkare i början av 90 talet.

Rättigheterna till namnet cobra delades upp så att Peter fick
försäljningsrätten i dom tysk talande länderna, och den engelska
tillverkaren i Sverige, USA och England.

Samarbetet avslutades några år senare eftersom man hade
olika syn på precision.
Peter fortsatte att utveckla sadlar med en ny tillverkare under
det nya namnet Amerigo.

Peters tyska försäljnings partner som fortsatte att sälja den inarbetade
cobran bredvid den nya Amerigon, ville efter en tid även ha cobran
tillverkad i Amerigo fabriken.

Därmed finns det idag två olika cobror.
Men den som tillverkas i Italien har den nya teknologin
som Peter vidareutvecklat i Amerigo.

Cobran från den engelska tillverkaren säljs fortfarande i Sverige,
men den sadeln innehåller samma teknologi nu som när den
utvecklades för tio år sedan." (taget från ridins hemsida)

Jag har haft en italiensk Cobra Close Contact, underbart skön sadel som jag upplever lite mitt emellan svängd och rak, absolut inte lika svängd som en Jaguar. Så det beror nog på vilken av Cobrorna du är intresserad av!

*kl*

Någon som vet hur vid en xw dominus är? Grader eller jämföra med nått annat sadelmärke..

men hur vet man vilken av cobrorna det är?

Min stod det H Dabbs och bla bla bla i under kåpan, antar att det är den nyare engelska och den var väldigt svängd.

Borde inte de flesta som säljs idag vara de engelska då eftersom menet slutade göra dom för så länge sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka