Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tack för svaret! :)
Där löste du mitt problem med vilken jag ska prova imorron ;) Tar Maestoson då

Provade Kentauren idag och den verkade ligga helt stilla men blev kanske lite låg vid manken (fick bara in 2 fingrar när jag red)
Men hästen verkade tycka den var ok iaf

Tog lite bilder på hur det såg ut efter rdningen:
http://s234.photobucket.com/albums/ee86/Ladydi911/

// Train

2 fingrar är inte för lite. 2-3 fingrar brukar vara alldeles lagom.
Såg ut att tippa fram litegrann efter ridpasset, kanske skulle behövas någon pad av något slag, men det kan också bero på att hästen var rätt så överbyggd som det ser ut så. Det får du/utprovare känna av om den är för vid eller om det bara är hästens form som gör att det ser ut så.

Trodde jag hade svarat, men tydligen inte..

Hur mkt har du mellan bogblad/ortspets på bilderna?
Ser ut att ligga bättre än på bilderna ovan, men jag tycker ändå den ser rätt så smal ut.
Ligger den still när du rider?

ok, vad bra :)
Han är unghäst än så länge så jag hoppas att framdelen växer ikapp ;) men har aldrig själv reagerat på att han ska vara så värst överbyggd :o kanske ser värre ut än det är med mina dåliga bilder och en häst som alltid vill stå och vila med ena bakbenet :smirk: hoppas det iaf ;)

Tror du det skulle kunna fungera med en fårskinnaspad så länge, eller blir den väldigt smal? (Tyckte att han såg en aning insjunken ut vid manken efter ridningen igår men det kanske beror på det du sa om att den tippar fram)

Provade Maestoson idag också och även den verkade ligga stilla men jag glömde kameran hemma så det blev tyvär inga bilder.
Vad jag såg var det inte lika tydliga märken efter bakvalvet utan fattades en liten bit längst bak och där fram var det rätt svaga märken men det kanske beror på att hästen var lite renare idag :angel:

Imorgon provar jag kentauren med pad :) eller jag kanske ska prova med ett lite tjockare schabrak först..?

// Train

Fått tag i en Crown nu men den är megasned så vet inte om jag ska provrida... Får ju så j*kla ont av sneda sadlar. Jag vet ju att den ligger ok i stallet... Får väl leta reda på en rak ist. Åh att jag inte kollade det i butiken.

Var för övrigt den enda sadeln som var värd att ta hem.. Ska ev. leta vidare nästa helg.

sadeln ligger ca 5-6cm bakom bogbladen, kasar fram lite efter ridning med fårskinnspad, men inte mkt utan. Håller på att experimentera för fullt. Vilka sadlar är annars liknande pfiffen men bredare?

Nu har jag provridit i alla sadlarna... Först red jag i clicen, han gick som en klocka, vilket sug i bettet han hade!! :love: :love: :love:
Den låg stilla o kasade ej i sidled, glappade ej där bak när jag red lätt i traven. :banana: :banana:

Sen red jag i trainers, han kändes ok, men inte lika klockren som med clicen, jag gillade ej sadeln heller.

Sen red jag i pessoan.. Han gick ok med den, men den glappade bak när jag red lätt i traven. uscha..

Så, efter gårdagens "test" så känns det som om clicen är bäst och att jag kan behålla den så länge den e ok till honom... :bow: Sen blir det CH för hela slanten. :) :)

Fått tag i en Crown nu men den är megasned så vet inte om jag ska provrida... Får ju så j*kla ont av sneda sadlar. Jag vet ju att den ligger ok i stallet... Får väl leta reda på en rak ist. Åh att jag inte kollade det i butiken.

Var för övrigt den enda sadeln som var värd att ta hem.. Ska ev. leta vidare nästa helg.[/QUOTE

Har du bilder på den? kan du mäta hur många grader den är kanske, ja funderar på om ja ska be P. w*nslow prova ut sadel på min häst då han ändå ska ut till stallet ja har min häst i. Måste bara fundera på vad jag ska låna hem för sadlar som kan va ide att prova. Rak rygg typ 110 grader nu kanske, hon tappat mkt muskler pga att hon varit sjuk. Så vi får se jag kanske struntar i att prova ut nu, kanske väntar. Men ändå känns det som att ja borde passa på.. hm..

Var för övrigt den enda sadeln som var värd att ta hem.. Ska ev. leta vidare nästa helg.

Menar du på fullaste allvar att du ens överväger att använda en sned sadel??? :eek:
Att DU får ont av sneda sadlar är ju det minsta av problemen! Tänk på din stackars häst!!

Nu har jag en fundering. Har en Wellington Greenline dressyr till pållen. Den ligger hyfsat, ska kollas när jag ska på återbesök för CB'n. Den ligger iaf still på hästen och han går som en dröm med den! :love: Det som förbryllar mig är att schabraket glider bakåt. Jag känner efter och sadeln har endast rört sig ett par millimeter, som mest. Vad är det som gör att schabraket glider bakåt? Kan det vara att han, tack vare nya hoppsadeln, har satt igång och sätta nya ryggmuskler som rör sig? Kan det ha att göra med att den inte är 100% tillpassad för tillfället? Det blir lika med olika märken av schabrak. :confused:

Puttar upp min fråga lite... :angel:

Hästen dör inte av att man provrider en sned sadel en gång, det borde inte ryttaren heller göra. Verkar sadeln passa i övrigt så brukar snedheten lätt fixas med omstoppning. (Om det inte är bommen som har blivit sned såklart, men oftast är det bara stoppningen).

Att provrida i 10 minuter i en sned sadel borde inte kunna göra skada? Det krävs längre snedbelastning för att orsaka skador.

Det beror helt och hållet på vilket sätt sadeln är sned.
Sned/vriden bom hade jag aldrig ridit i.
Ojämnt stoppad sadel - det borde inte ge skador på 10 min.
Ej lika breda bossor - hade jag inte ridit i.
Felaktig form på bossor/paneler - hade jag inte ridit i.

Även om bommen inte är sned så kommer ju inte hästen gå lika bra. Så det är faktiskt rätt så meninglöst att prova en sadel som är sned i stoppningen, och är sadeln vriden i bommen ska man definitivt inte göra det! Man kan ju lägga den på hästen för att kolla längd osv, men provrida - nej, det avråder jag ifrån.

Prova att rida typ 20 min bara för att se om den modellen/märket kan vara något för oss, givetvis ska jag inte köpa den sadeln isf.

Rätt svårt att hitta beg. sadlar som inte är sneda överhuvudtaget. De flesta sadlar är snedbelastade dvs att den ena bossan är tunnare än den andra (korrigeras genom omstoppning). Detta är fallet med denna sadel.

Rider absolut inte i en sadel som har nått annat snedhetsfel alt. för smal kanal.

Sadeln är förövrigt redan tillbakalämnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka