Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Ngn som vill utrycka sig om hur de tycker denna pfiff amaretto bom 4 18" sitter?

sadel019.jpg

efter ridning
sadel010.jpg

sadel023.jpg

efter ridning
sadel006.jpg

sadel017.jpg

sadel018.jpg

sadel021.jpg

sadel020.jpg

schabrak som där tyvärr är lite sktigt intorkat svett eftersom jag använt sadeln flera gånger med detta schabraket samt sista dagen var i skogen där vi red i 2 timmar.

sadel025.jpg

D_K

Kan en sadel ligga dåligt och ändå ge ett bra avtryck?

Ja, och en sadel kan ligga bra men ändå ge ett sämre avtryck än "perfekt" eller vad man ska säga.
Man ska ju inte bara gå efter hur avtrycket blir, du ska ju först och främst gå efter hur det känns och vad hästen tycker om det hela. Men avtrycket ger en bra fingervisning när något är fel.

Clic hopp är för lite mer takformade ryggar, upplever den som något smalare i bomvidden med, och även något mer böjd. Esperanzan däremot är likvärdig Turnern och Clicen i passform.

33,5=104 grader.
Tristan passar inte jättesvankiga eller raka ryggar, utan lite mer mittimellan. Passar bra på överbyggda hästar.
Det är bara att prova den!

Ser ut att ligga väldigt nära manken och tycker inte den ser ut att ligga i balans. Hur blir det om du sadlar längre bak? Och hur går hästen med den?

Är 33,5 deras bredaste bom? Är rädd för att 104 grader är lite litet...

där är är gott om plats ovanför manken, men sedan längre in under så blir det tajtare, hon går mkt bättre med denna än vad hon gjorde med Stubben maestoso bom 32. Men den kasar bak en del efter ridning. Kan inte bestämma mig om den är för vid och hon då behöver en fårskinnspad så länge eller om den är för smal och att det är därför den kasar bak.

Kan vara att den här för vid eller att hästen har sitt sadelläge längre bak än vad du tror. Sadla längre bak och jämför med bilderna för att se om tyngdpunkten blir bättre då.

Nu har jag en fundering. Har en Wellington Greenline dressyr till pållen. Den ligger hyfsat, ska kollas när jag ska på återbesök för CB'n. Den ligger iaf still på hästen och han går som en dröm med den! :love: Det som förbryllar mig är att schabraket glider bakåt. Jag känner efter och sadeln har endast rört sig ett par millimeter, som mest. Vad är det som gör att schabraket glider bakåt? Kan det vara att han, tack vare nya hoppsadeln, har satt igång och sätta nya ryggmuskler som rör sig? Kan det ha att göra med att den inte är 100% tillpassad för tillfället? Det blir lika med olika märken av schabrak. :confused:

ok, tack för svaret! :)
Ska hämta hem några sadlar att prova imorron så jag ska höra om de har Esperanza då :)

// Train

Okey tack. Ne tänkte på det när jag hade ridit med mitt vita schabrak, avtrycket var jämt och fint. Kanske att man kunde ana lite att den var försmal men antar att det beror på att den är för svängd (vi pratar om Prestigen). Blev lite konfunderad bara :p

**KL**
Min häst har satt en massa muskle och breddat sig och det är ju trevligt. Sadlen vi har är jag faktiskt riktigt glad för, det är en "Meyerstone Princeville Leicester", så det är ingen dyr sadel, men absolut prisvärd och jag trivs hur bra som helst i den.
länk till sadlen Vi har en vid 17" idag

Hästen har i sitt tidigare haft en Crown Jessica en vid 17,5", minns inte måttet, men jag vet att hästen ska ha gillat sadeln, men den är inte helt enkel att hitta överallt.

Sy´toet är dräkttigt men jag gissar att det behövs fixas med sadel när fölet är fött och stoet ska igång igen. Frågan är om jag ska satsa på en omstoppning av Leicestern och se om det går att få den lite vidare, framförallt tycker jag att den börjar bli stram bakom bogbladet (än så länge funkar det), eftersom det är lite svårt att hitta precis den Crown Jessican jag vill ha storleksmässigt i närheten (vill prova innan jag köper), om jag nu inte råkar ha ren bondtur när det är tid. Så skulle jag uppskatta att få några tips på liknande sadlar, alltså som ligger liknande mot hästen som de 2 sadlar jag har nämnt. Vi pratar dressyrsadlar.. ;)
U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 161
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka