Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

Nån med erfarenhet av Wintec isabell werth? Dom är väl hyffsat raka? Kan det vara värt att prova på den här ryggen?
32840535.jpg

32840540.jpg

Hur vida kan man få dom? Skulle chansa på att jag min häst behöver mellan 110-120 grader.

Bredaste är 105 grader. Den kommer vara alldeles för lång och alldeles för smal hu man än vrider och vänder på det. Så nej, det är ingen idé att prova ens.

...Som med största sannolikhet kommer vara alldeles för lång och alldeles för böjd istället. Wintec/Bates är väldigt stora sadlar som sällan passar ponnier/mindre hästar.

Så kan det vara, men det framgår inte om det är en 16" eller 18" sadel som är aktuellt. Det sklijer ändå den del i längd beroende på vilken storlek man väljer.
Prova går alltid - om man har möjlighet till det alltså :)

Okej, bara lägga undan den tanken då. Och stryka Wintec och bates sadlar överhuvudtaget om de är långa som du säger.

17 eller 17,5 var det tänkt. Bates och Wintec wide finns väl ändå bara i allround? Jag är sugen på en dressyr. Men wide sadlarna ska väl vara rätt raka har jag för mig?

Bates och Wintec finns numer även i dressyr wide. Jag får hem min 17" dressyr wide om några dagar så det ska bli spännande att se hur den passar till mina D-ponnyer och små hästar :)

Hur många cm rygg har du att lägga sadel på?

kl

Någon som vet hur lång anläggningsyta det är på Crown Jessica, Frank Baines Reflex och Albion K2 i 17 tum?

Nej, Wide sadlarna är rätt böjda, framförallt om din häst är 120 grader. (han ser rätt bred ut, så det är troligt)

De sadlarna som jag har bäst erfarenhet av på korta, breda, raka hästar är Jensen Exmoor/Brillant/Classic (de andra modellerna är för lite mer smäckra hästar) samt Wow. Alla dessa har ändringsbar bom, främre gjordstroppen fäst i ortspetsen samt bom och bossor för en plattare rygg. Många (de flesta) sadlar som är gjorda för en bred häst har egentligen bara en större vinkel på koppjärnet men har likväl samma bom med en smal kanal. De jag nämde ovan kan göras till en bred häst så att hästens muskler faktiskt får plats. (och därmed mindre risk att sadeln hamnar ovanpå ryggen och inte omsluter hästen, dvs sadeln kommer ligga still istället för att glida i sidled och fram)

De är väldigt långa även i små storlekar. Jag kan knappt ha WW i 16" på min haflinger som är 156 i mankhöjd. Mina sadlar i 18" får plats på hans rygg, men dessa är korta i anläggningsytan. Wintec har långa kilbossor på alla deras modeller. Som sagt, väldigt stora sadlar.

Tack så mycket! :laugh:

Hmm.. Låter som jag ska kolla på Albion först o främst.. Hästen har ett sadelläge på max 45 cm, men helst vill jag ha en sadel som är liiite kortare.

KL!

Nu är det dags att ge sig ut i sadeldjungeln (igen :crazy:.)

Han har haft en Albion K2 Wide under hösten som har legat bra. Men tycker inte att den ligger bra längre! Slänger in några bilder:

053_182688057.jpg

050_182688249.jpg

052_182688476.jpg

Någon som har någon idé vart felet ligger? Tips på andra sadlar som kan funka? (Både hopp & dressyr)

Ja, jag tycker också den ser ut att ligga i bakvikt på bilderna. Dock har jag tyckt att den ser för vid (?) ut när jag har schabrak under & spänt sadelgjorden..

Hej!
Fick så fin hjälp här en gång tidigare så jag gör ett nytt försök :bow:
Har en ny häst tillfälligt, för dagen otränad och omusklad efter att ha gått i hage och avel i fyra år. Tanken är att jag ska rida in henne så hon går att rida sporadiskt när viljan faller på hos ägaren :p
En bomlös sadel köptes in av ägaren (inte jag alltså) med tanke på att hästen är ur form och kanske inte kommer ridas så mycket men den funkar tyvärr inte ens för det ändamålet. Glider bakåt så redan efter 15-20 minuters ridning ligger den en dm längre bak än där man la den från början.
Rider nu i min hästs sadel istället, en County Competitor fit 4. Borde vara för svängd på denna dam men jag tycker den ligger rätt hyfsat ändå och hon klagar inte på nåt sätt men den hade kunnat vara lite vidare då den hamnar något i bakvikt. Har även provat en Santa Cruz Facundo xwide men den hade helt fel bomform för henne.

Vad tror ni om Thorowgoods modeller T4 eller T6. Wintec? Finns en beggad Isabelle Werth Cair i närheten, liksom en Pro Cair. Med tanke på ryggformen, tror ni de kan passa eller bör vi titta på nåt helt annat?

Budgeten är något begränsad och vi får förmodligen leta på begagnatmarknaden (gissar max 5000kr). Dressyr eller allroundmodell. Tacksam för alla tips.
Så här ser hon ut i dagsläget:
32784650.jpg

32784651.jpg

32784652.jpg

Hmmm intressant, hennes ryggform, hela hästen, liknar min hästs (kolla tråden "vars ska jag börja" tror jag att jag döpte den till). Hittat någon sadel än? Är också inne på Stübben så det här ska jag följa med spänning!

Hej!
Den hästen hade jag bara tillfälligt på inridning då ägaren själv inte är så ridvan. Tanken var att en sadel skulle köpas till hästen men nu blev det tyvärr inte så av diverse olika anledningar. Dock han jag prova en del sadlar och den som låg bäst på henne var faktiskt en Stubben (Siegfried MF). Den såg ut att ligga lite underligt vid första anblicken. Det KAN ha berott på att hon skulle behövt bomvidd 32 istället för denna som var 31. Vid provridning kändes det dock helt ok plus att pållan accepterade den.
Red även i min County som också är en rätt svängd sadel, den gillade hon också även om den i mitt tycke var för svängd och för hög fram. Med alla raka/rakare sadlar jag provade så protesterade hon så pass att det inte var speciellt kul att sitta uppepå...:eek:

Senast ändrad:

Hej på er!

Ett problem!!

Har en passier Hannover märkt med 2-17 vad betyder 2.an bomvidd normal??

Tacksam för svar..

Helena

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka