Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

kl

Diabolical: Men om man säger så här, strunta i pris och likhet för Kontrol'en för ryttaren, huvudsaken att den passar hästen bra. Vilka andra märken kan jag titta på där det finns en bra likhet med kontrol'en?

kl

Förslag på hoppsadel med ganska lång anläggningsyta till rakare rygg, någon? Inte för bred midja. Budgeten ligger på typ 5000-6000, så det är alltså begagnat men i alla fall brukbart skick som jag är ute efter.

Om det är till någon hjälp har jag en Otto Schumacher Profi, normal mot vid, som ligger som en smäck.

Senast ändrad:

KL!

Hjälp...
Har fått en Jascon Merina utprovad till hästen. Vilket jag verkligen inte var nöjd med då pälsen såg förj*klig ut efter bara 5 min skritt och trav. Ruggades massa runt manken.

Har provat Globus Noble nu en 34 med pad under har legat helt okej men eftersom den är så framskuren ligger den väldigt mycket på bogen känns det som.. Ja, den liksom allt annat glider fram.

Testat sist nu en Clic CC i 32.. Men vet inte om den är för liten. Den följer ryggen mycket bättre än noble. Men det trycker på ryggraden.
När jag sticker inte handen under framvalvet känns den som sadeln är för tight i kanalen.?

Kan den vara för smal i kanalen? Blir den bredare om jag skulle testa en Clic 34?

*kl*

Någon som vet vilken typ av rygg Lippo Island passar på? Den ser ganska intressant ut tycker jag:).

Hej!

Så är det min tur att kliva in i dressyrsadel djungeln. Jag har en Prestige Modena 18" som inte fungerar längre, normal mot vid. En Prestige Versailles hopp som ligger bra och fungerar. Måste nu byta ut min dressyrsadel efter 6 månader. 4,5 år DV valak, 175 hög och ganska kort rygg. Jag behöver 18". Men vad ska jag ha till denna häst? Han är känslig i ryggen och har tendenser till sadeltvång. Jag tror själv att kilbossor är uteslutet, samt att sadeln inte får vara för takformad, utan ganska platt. Överbyggd bak. Kommer upp mycket med ryggen när han är i arbete.

Får inte in några bilder här...vet inte exakt hur jag gör?

Några tips? Amerigo Alto eller DJ?

här kommer bild

IMG_0473.jpg

Vet inte exakt men hade hemma en Globus Loke 36:a till min väldigt breda ponny. Den var alldeles för smal för honom, skulle tippa på typ 110-115 grader och 38:a ligger då kanske på runt 120. Hade aldrig hemma någon 38:a då dom inte fanns i någon butik i närheten och hittade inga begagnade.

lånar sista knappen.

min häst har ändrat sig fullkomligt och söker nu en ny hoppsadel till honom. han har breda känsliga bogblad, lång hög manke, en rak rygg som sluttar upp mot korset, något takformad. behöver rundbossor på dressyrsadel i alla fall men...

dressyrsadlar som passar honom är prestige och tekna (de enda av 35 provade sadlar...)

vad kan tänkas passa i hoppmodell? låg budget, hästen är ingen ungdom längre :p

bild på hästen (bortse från tjockismagen :P ):

sdc10272_180353749.jpg

sdc10121_180354704.jpg

verkligen ingen som har någon som helst idé? :cry:

här kommer bild

IMG_0473.jpg

Modenan kan jag tänka mig är alldeles för rak? Alton kanske också blir för rak, men tror att DJn är mer svängd. Kanske en Amerigo Classic skulle kunna passa. Om du vill hålla dig till Prestige tror jag att Leonardo skulle passa. De nyare modellerna har jag dålig koll på, mer än att Dogen kommer att vara för rak.

Okej, tack :) . Skulle tippa på att 36 inte räcker då men 38 är nog iaf värt att prova om man hittar nån i närheten.

Min är rak/lätt svängd. Har normalbom men den är vid tycker jag då den ligger bra på mina ganska breda hästar.

låter nästan för bra för att vara sant:love: min häst har rak rygg ( dock inte spikrak) och bred manke. finns de någon plats för lite högre manke? Hur är dom att rida i?

Ja det är väl en ok hoppsadel för lägre skutt. Funkar väl för uteritt, men inte om du är en seriös hoppryttare som vill hoppa över 1m.

Om Prestige och Tekna passar, prova sådana i hoppmodell?

är det så då att prestige hoppsadlar är uppbyggda på samma sätt som dressyrsadlarna? i dressyrmodellen har vi provat en hippos och en med snäppet större stöd som låg bra på pålle.

är teknas hoppsadel lik dressyrsadeln i uppbyggnad?

:bump:

Jag gillar ju min men den är ganska flat i sätet så vissa tycker att den ger lite dåligt stöd. Att hoppa i är den jättebra tycker jag. Jag har haft den på hästar med både låg och hög manke och det har funkat bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka