Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*KL*

Önskar sadeltips:
- hoppsadel
- svängd bom
- kort anläggningsyta
- ryttarens tyngdpunkt måste vara ganska långt fram

Dominus "passar", men ryttarens tyngdpunkt kommer för långt bak (och av ngn anledning glider den bakåt = tyngdpunkten kommer ännu längre bak, sadelutprovaren kan icke begripa varför).
Ser fram emot tips!

kl

Behöver lite hjälp.
Hade sadelutprovare hemma idag,
Jag provred 2 som enligt henne låg bra, en Prestige Roma samt en Tekna dressyr.
Prestigen gled fram under ridning (prövade bara skrit samt lite trav,hästen är under inridning) M
Teknan låg still.
Bomvidden på båda sadlarna var 31,är inte det ganska smalt?
Finns det någon sadel på marknaden som påminner om Teknan i passform,för den jag red i var verkligen stenhård
Tvivelaktigt om min rumpa klarar några längre stunder i den.

Hej skulle vilja ha literåd:) Har fått utprovat en stubben edelveiss 33,5 på min häst och hästen var mkt nöjd med sadeln, men inte min ända , fick jätte ont av att rida i den:( Finns det något annat märke med samma form som edelveisen. Tacksam för svar:)

Lånade hem en sadel på prov idag.
Åsikter någon?
32857419.jpg

32857420.jpg

32857421.jpg

32857424.jpg

32857427.jpg

Stöv avtryck efter några varv i trav i paddock,utan ryttare.

32857428.jpg

32857429.jpg

Känner rent spontant själv att jag har nog sadlat för långt fram ,nu när jag tittar på mina foton,han har ett svårt sadelläge..
Sen så är det lite fler saker som jag funderar på ,men vill gärna höra någons åsikt först :)

Ingen ?

Jag känner mig lite lätt bekymrad, en.utprovaren skulle denna vara för vid,
På ett annat forum har flera sagt att den är för smal....?

Ska prova igen idag, och se till att lägga den på rätt ställe ;P

Där du lagt sadeln ligger den alldeles för långt fram och du har en snäll häst som ens går med sadeln som låser fast bogen så. Den är även för smal när du lagt den där så hur en utprovare kan säga att den är för smal är ju helt galet.

Om du lägger den på rätt plats på hästen så kan vidden bli OK men den kommer då istället att bli alldeles för lång och jag tror även att formen inte kommer bli opptimal. Men som vanligt man ska alltid testa och har man svår häst så får man nöja sig med att inte hitta det perfekta.

Tack för svaret! Ja jag inser att jag la den aldeles för långt fram,skyller på 2 småbarn samt feber, Jag satt dock aldrig i den.
Ska till stallet i em ,ska testa igen.Detta är en Globus Crincle 34 17½ i sätet, utprovaren provade ut en Tekna 31 som hon sa satt kalas-Men jag vill så innerligt gärna hitta något annat alternativ då den var stenhård! Hon tyckte även att en Pestige Roma 31 låg bra-men den gled fram under rörelse.

Har lånat hem en Ordo Equester Juno idag ,som en .utprovaren är samma sadel som teknan rent passformsmässigt.
Teknan låg mycket bra en.utprovaren men jag tyckte att den var hård...
Denna Junon är samma storlek som teknan dvs bomvidd 31, 17 ½ i sätet.
Åsikter?
Har inte ridit i den än.
32858735.jpg

32858730.jpg

32858731.jpg

32858736.jpg

Naken.

Stort KL...

Har försökt i egen tråd men inga svar.
Vad jag än lägger på min så glider alla sadlar bak å det slutar med mankkontakt och jag får hoppa av...
Har måttat honom till ca 85 grader och testat bates med det järnet, och det låg väl kanske bäst hittills, men även den gled bak.

Sadlar jag för långt bak kanske?
Läste någonstans att hoppsadlar ska ligga längre fram då de inte stör bogmuskelaturen så som en dressyr kan göra.
Dressyrsadeln ligger blixt still utan spänd gjord (:o)
Kan man testa t ex antislip-pad tills han är helt musklad??

*ger snart upp*

Att sadeln glider bak brukar bero på att sadeln är för vid. Du ska inte ha en antislip pad, du bör byta sadel.
En hoppsadel ska också placeras så ortspetsen är 3 fingrar från bogbladet, sen är det ju många som tävlar som lägger sadeln på halsen, men det är inte så man ska sadla.

jo.. jag har läst din inledning av denna tråden väl och förstått vad jag ska leta efter..
Men jag får ont i själen av tanken på fööör smal sadel också.
eftersom jag mätt honom till 85% så har jag lagt på sadlar som har motsvarat hans vinkel (med flexicurve) men allt glider bak.. ridit i så olika sadlar som prestige, butet, bates och antares so far...
Borde jag testa ännu smalare alltså?
Fullblod med manke, dock anser jag den inte sååå hög i sadelläget, om jag inte sadlar för långt bak med hoppsadeln då...

Senast ändrad:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Hur kan hans manke vara hög långt bak i sadelläget och att det blir bättre genom att sadla för långt fram? Lägg in bild.

Jag har träffat på fullblod som varit smalare än 85 grader. Det är rätt ovanligt, men det finns. De är rätt svåra att passa in på för sadeln brukar glida så fort den inte passar perfekt. De brukar också ha problem med att få tillräckligt med bogfrihet iom att de har så hög smal manke och markerade liggande bogblad behöver de extra stoppade bossor framtill så sadeln lyfts upp tillräckligt och bogbladet får plats att röra sig under bossan. Därmed inte att bossan ska vara hårt stoppad, utan du ska ha en sk front gusset (en slags kil framtill som tillåter mer stoppning)

Blev nog lite fel där..
Det känns, om man tittar på hans rygglinje, som att manken är ganska normal där jag vill placera sadeln, men om den ska ligga någon cm längre fram så blir det en ganska maffig manke istället..

Jag har funderat precis i de banor du pratar, att han behöver speciella bossor.
Jag har fått en massa sadlar med paneler lagda på honom, men jag ville själv se vad som händer med sadeln om den har rundare bossor, därav låande jag hem batesen...
Hans bog är nog boven i dramat också då bogbladet är mkt framträdande och när jag ska känna utmed bossan fram för att kolla om den följer så får jag inte in handen fär att känna efter bra...=(

alla sadlar blir ju i framvikt mer eller mindre direkt å lättar bak, så jag antar att han aldrig kommer kunna ha normala sadlar..

Dessa front gusset, är det bara vissa sadlar som har det??

Han är INTE fullt musklad eller i helt bra hull än. Kan man inte blir hjälp av någon slags padd som bara lyfter fram, i någon månad, eller ska jag promt köpa exakt passande sadel nu???

Har bara bild på naken rygg, får återkomma med sadel på isf..

Vissa märken tillhandahåller front gussets (kvalitetssadlar) och du behöver nog en deep front gusset. Ska se om jag har en bild att visa.

Som du säger är det vanligt att de tippar fram, och det sista man vill är att klämma åt mer med ett för smalt koppjärn. Något jag tycker är bra på fullblod är också ett koppjärn som är U-format men då ha bossor som är en sk deep front gusset som lyfter upp sadeln. Det brukar bli väldigt bra på fullblod för då kan hästen röra sig ordentligt och alla förutsättningar finns för att hästen ska kunna muskla sig bra. Många märken som passar fullblod brukar ha extremt smal kanal och V-format koppjärn. Det i kombination med tunna bossor gör att bogbladet hindras och musklerna får svårt att expandera när hästen kommer upp med ryggen under arbete.

Lägg in bild på hur hästen ser ut, även utan sadel.

Fullblod brukar, förutom svåra att passa in en sadel till, även vara väldigt känsliga. Att därför köpa en ok sadel och slänga paddar under brukar inte bli bra. Det är billigare i längden att köpa en korrekt sadel för då minimerar du risken av skador relaterade till utrustning (som kan bli väldigt dyrt..)

En tjej jag känner som tävlar distans (upp till 80km) och fälttävlan med sitt fullblod har en WOW sedan 6 år tillbaka. Hon har ett koppjärn som är 73 grader så du kan ju tänka dig hur lätt det var att hitta sadel... Kan se om jag kan visa bild på hur hennes sadel ser ut undertill.

Kom på att här har jag en bild på en extrem front gusset. Denna är dessutom hårt pumpad så den är väldigt rund framtill.

w23.jpg

Normal front gusset som är placerad högre upp för att passa extremt hög manke.

IMG_0918.jpg

På ullstoppade sadlar brukar det finnas en markerad kil framtill.
Såhär ser det ut på en Black Country sadel

withergussets2.jpg

Jag kan inte heller se min bild. Laddade upp den i mitt galleri...
Å kan inte infoga den i ett PM eftersom den bara ligger i min dator...
Får se om den dyker upp...

Bilderna ser helt klart intressanta ut...
Funderar på om man skulle kontakta In*dams , som byggde min kompis sadel.
han borde väl kunna ordna sånt som specialstoppning??

Känns ju som sagt fortfarande lite oroligt då jag märker att han utvecklas och ändrar form mer eller mindre hela tiden!

Han är som du säger känslig och har sagt till när han inte gillat de vi provat.
Men han har inte börjat visa nåt mot den hoppsadel jag rider i, men det känns som en tidsfråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästen har ingen respekt för bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar