Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tekna har jag aldrig sett irl.

Men Prestige har ju en hel del hoppsadlar och det finns massor ute på begagnatmarknaden. Låna hem och prova? Finns i alla prisklasser och med olika former. Sedan beror det ju på vilken Prestige dressyr som passar också, om det är en rakare modell eller någon mer svängd.

Tekna har jag aldrig sett irl.

Men Prestige har ju en hel del hoppsadlar och det finns massor ute på begagnatmarknaden. Låna hem och prova? Finns i alla prisklasser och med olika former. Sedan beror det ju på vilken Prestige dressyr som passar också, om det är en rakare modell eller någon mer svängd.

den prestige som jag testat som passade hästen var en hippos. så finns det hoppsadlar som liknar den i bommen?

finns inte sadlar att låna hem direkt där jag bor...

KL
Måste medge att en sak stör mig något oerhört just nu.
Sitter och googlar och kollar sadlar ,men det är ytterst få för att nästan säga ingen som anger anläggningsyta!
Det känns ju som om det är ganska intressant info,iofs så kan man ju mejla osv men ändå.

Har sökt info om Lippo sadlarna-Någon som har nått att säga om deras modeller (dressyr) Och främst hur långa de är (i 17 el17½)

*KL*

Jag har just nu en Amerigo DJ +3 till min ponny, men nu är den för svängd och släpper därför baktill vid arbete. För övrigt ligger den bra, men behöver vara lite rakare. Har tyvärr inga bilder för tillfället, men vad tror ni rent spontant för sadlar? Rundbossor, korta paneler och smal midja är ett måste.

Har en hubertus som enl sadelutprovare ska ligga bra.. men det gör den ikke då han efter helgens ridur fick sadeltryck.. Så vad tror ni kan passa?

Kika på Stubben, Prestige, Tekna, kanske även Wintec om hästen inte är för smal över ryggen (då blir nog sadeln för rak)? Jaguar?

*kl*

Behöver tips på sadel till pållen på bilden. Allround eller hopp. Han är ca 100 grader

Min 4-åring ser ut ungefär som din i ryggen, men är ca 105+ grader.
På honom sitter en Crown Jessica storlek 31 som ett smäck!
Skulle kika på en sådan att prova, bom 30.
Andra sadlar som kan funka är Passier bom 29,5 (har en sådan på mitt sto ca 100 grader), Wintec rött/vitt järn, finns gott om sådana att snubbla över begagnat billigt.

KL
Måste medge att en sak stör mig något oerhört just nu.
Sitter och googlar och kollar sadlar ,men det är ytterst få för att nästan säga ingen som anger anläggningsyta!
Anläggningsyta är ju bara relevant om man har en häst med mycket kort sadelläge, och då söker man ju främst sadlar som är kända för att vara riktigt korta. Tycker att sådana uppgifter är lättare att googla fram alt leta i buketrådar än att fråga säljaren, som kanske inte har koll, kanske mäter fel osv.

Hade du provat Amerigo CC? Vega och Vega CC är också rakare och passar lite rundare hästar.

CC har jag provat, dock i fel bomvidd, men den är alldeles för takformad. Vega dressyrsadeln med djupsits är också för takformad, men Vega CC kan nog vara värd att prova!

Hittade gamla bilder på hur Vegan låg.
32468252.jpg

32478991.jpg

Kanske inte de bästa bilderna...

Pommery CC har jag provat, dock i fel bomvidd, men den är alldeles för takformad. Vega dressyrsadeln med djupsits är också för takformad, men Vega CC kan nog vara värd att prova!

Jag får hem en Vega CC om typ 1.5 vecka. Hoppas innerligt att den inte är för takformad!! Men vad bra att höra att CC och vanliga Vegan är takformade, de rekommenderade nämligen RidIn efter att ha sett bilder på ponnyn:/.

feel; Har du kanske bilder på Vega CCn bakifrån?

Senast ändrad:

kl

Nu har jag lite bilder! Inte jätteskarpa men dock...

Naken:

002.jpg

003.jpg

Lade på lite vad för sadlar som fanns i stallet, mest för att kolla bomvidder.

Santa Cruz Platinum (Maximus?) wide (har för mig att de är smala i storlekarna dock.)

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Senast ändrad:

Bates ? med blått koppjärn (vid?)

007.jpg

008.jpg

009.jpg

Kieffer Donau, hittar inte bomvidd

010.jpg

011.jpg

Sedan dog batteriet...

Några reflektíoner? Kan man säga något alls utifrån dessa bilderna?

Min 4-åring ser ut ungefär som din i ryggen, men är ca 105+ grader.
På honom sitter en Crown Jessica storlek 31 som ett smäck!
Skulle kika på en sådan att prova, bom 30.
Andra sadlar som kan funka är Passier bom 29,5 (har en sådan på mitt sto ca 100 grader), Wintec rött/vitt järn, finns gott om sådana att snubbla över begagnat billigt.

Han går just nu med en Wintec (500 gamla modellen?) med blått järn, det är jämt tryck hela vägen fram när man känner, med det röda järnet så blir det högre tryck där uppe. Med rött järn är den för svängd också, släpper tidigt, den följer ryggen bättre med det blå.
Han lånar också en annan Wintec ibland, en 500 CC mot hopp, den är det vitt järn i, den är tydligen rakare, för den släpper inte så tidigt som den andra, men den är för vid (har padd under)

Ska kika på Crown o Passier!

Edit: Kikade efter begagnade Crown Jessica, det är bara dressyrsadlar?

Ok! Såg det nu när jag varit hemma och kollat på lådan. Men vet du om det är samma för alla årsmodeller? Har dissikerat alla mina Wintec-sadlar idag, sitter blått i min Isabell från -10, satt ett vitt som jag bytte till grönt (medium-narrow) i vanlig dressyr från ca -05, satt ett hemmabygge som är vidare än det vita, bytte till ett blått i min allround från ca -00. Ska prova lägga på dem imorgon... Vi hade även ett gult (smalaste) hemma, men det fick jag inte på allrounden, tror att det måste bli för smalt i vilket fall!

Tog tyvärr ingen bild bakifrån. Men kan inte minnas att den var takformad, den var alldeles för bred och "platt" för min smalis till häst.

Min kompis har en Amerigo cc till sin runda PRE och den sadeln är inte takformad. Många Amerigo är ju gjorda till någon speciell häst så alla ser ju inte likadana ut i bossorna.

Jag får hem en Vega CC om typ 1.5 vecka. Hoppas innerligt att den inte är för takformad!! Men vad bra att höra att CC och vanliga Vegan är takformade, de rekommenderade nämligen RidIn efter att ha sett bilder på ponnyn:/.

feel; Har du kanske bilder på Vega CCn bakifrån?

Jaha, det var ju tur, för de sadlarna är verkligen inte värd att prova på cylinderformade ponnys. Vegan med djup sits provade jag inte ens, för att den låg så illa. CCn är något mindre takformad, så provade den ett par meter. Hoppade av då hästen reste sig ett flertal gånger och vägrade gå.

Det visade sig att en i stallet har en Vega CC till försäljning, så ska prata med henne om jag får prova den. Ska försöka ordna bilder om den inte är såld, annars får du mer än gärna lägga ut bilder på din när den kommer ;)

Den CCn jag provade var min kompis "standardsadel" och var snäppet plattare än Vegan med djup sits. Men det kan som du säger säkert skiljas mellan olika exemplar.

Men har man riktigt breda platta hästar så är sällan Amerigo ett alternativ, bomvidderna går att få riktigt breda men själva sadeln är sällan gjord för sådana hästar (egen erfarenhet då jag har en tunna till häst).

Nu vet jag inte hur breda din och Fioranos ponnyer är, och allt är relativt. Men min breda korsningsponny kan inte ha annat än engelska sadlar typ Crown, Frank Baines men även Childeric funkar. Allt annat såsom Prestige, Amerigo, Equipe har helt fel form på bossorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka