Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Nej, min är inte så bred, utan bara platt mitt över sadelläget. Han har just nu +3 på sin Amerigo, vilket har funkat bra. Hittade lite gamla, dock rätt dåliga bilder på honom.

32864385.jpg

Såhär låg sadeln när jag köpte den, godkänd av RidIn.

32864383.jpg

Bild från i höstas, i samband med att DJn köptes. Bättre musklad runt bogarna nu.

32864381.jpg

Han är inte så bred, trots att han är relativt grov.

32864391.jpg

Det närmaste en extriörbild jag kunde hitta.

På bilderna är han i bra kondition och fint musklad, rids 5-6 dagar i veckan och för tillfället startklar LA:P1.

Vilken super bra tråd!! :)

Har läst och letat runt lite men hittat väldigt lite informstion om sadelmärket Tolga. Vart inte klokare efter att ha varit inne på deras hemsida.

Jag har för några veckor sedan köpt en ny häst, swb ca 165 cm i mkh och rätt så nätt. Han har en utprovad Tolga Hoppsadel (brun) som ligger bra på honom, jag har ingenaning om vad för bomvidd det är då det inte står någonstans, men han kräver en fårskinnspad under sadeln. Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa just den här sadeln, men letar efter en likadan på begmarknaden eller även andra märken som påminner om Tolga.

Är det någon som har Tolga erfarenhet och/eller som vet andra märken som kanske hade fungerat om man utgår från att Tolgan han har nu ligger bra. :idea: Jätte tacksam för lite hjälp...

Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av Tolgasadlarna, så är väl inte till sådan stor nytta där. Reagerade väldigt strakt på att du fick en sadel utprovad med fårskinnpad? :confused:

Har du möjlighet att lägga ut bilder på sadeln samt enbart på ryggen?

Iom att många märken inte kan justeras i bomvidd är det inte konstigt att de provas ut med fårskinnspad ifall hästen är något omusklad eller tex en unghäst.

kl

Är valvvidd och bomvidd samma sak?

Provade en Stübben idag, det stod 30 på ena stroppflärpen, gick in och läste detta på stübbens hemsida:

"Stübbens sadlar finns i elva olika valvvidder, (inkl. halvnummer), från 27 till 33,5 cm. (De vanligaste storlekarna 29, 30 och 31 finns hemma i lager)."

Vad motsvarar detta ungefär i t.ex wintecs koppjärn? (Ja, jag vet att det bästa väl är att mäta/jämföra, men någon kanske har lite koll?)

*KL*

Jaha, så var det välkommen tillbaka till verkligheten :p Ponnybusen har byggt om sig = vi är återigen på dressyrsadeljakt :grin:

Hade en Frank Baines Omni, han äääälskade den när den införskaffades i somras, men nu ligger den inge bra längre, den dyker fram. Och egentligen så är den lite stor för honom på alla håll och kanter. Dock inget han störts av.

Jag känner mig lite nollställd. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, så lite förslag eller tips mottages tacksamt!

Bilder fran idag, han blir lite rakare vi arbete.

IMG_0893.jpg

IMG_0896.jpg

IMG_0891.jpg

IMG_0890.jpg

IMG_0886.jpg

nej, nu missförstod du mig.
Sadeln är utprovad utan padd när hästen var riktigt bra musklad, då han har tappat muskler och nu behöver fårskinnspad tills muskelaturen är uppe igen. Han börjar bli till åren och har lite svårare med muskelbiten, men sadeln är även kollad med fårskinnspad och den ligger riktigt bra även med padd nu när han är lite tunnare.

För övrigt tack för svar och tips! :)

Vad finns det för ponnysadlar som passar till en welsh med kort och "normal" böjd rygg (b-ponny) och som dessutom kan rymma mer manke än vad små ponnysar oftast har? Tycker att alla ponnysadlar idag och gjorda för en platt rygg utan manke :(

Valvvidd och bomvidd är samma sak ja. Tyvärr har jag inte Stübbens vidder i huvudet men jag är rätt säker på att det står här i tråden.

Efter lite googling fick jag fram att stübbens 30 ska vara ca 81 grader.

Kan nog stämma, jag tyckte den bomvidden var ganska bra på honom. Av mina Wintec var den blå för bred och gröna lite för smal, och det svarta som ligger därimellan har jag inte men ska ligga på 81-88.

Vet inte hur säkra källorna är dock, hörs detta rätt? :p

Måste säga att denna tråden är nog de bästa jag har läst på nätet! Mycket matnyttig! :-)

Jag har en unghäst henna som är av den nätta modellen, tysk import som är kort i ryggen, tunn med rak rygg men ändåvlite manke.
Jag har en gammal (1991) Butet hoppsadel 17" normal bom som jag tycker ligger bra på henne men jag skulle behöva en dressyrsadel att rida då hon är mycket luftig i steget. Jag ska försöka få in några bilder.
Vore himla tacksamt om du ville kika å ge några råd va du tycker kan passa.
Jag har inte tagit något bomviddsmått. Men har provat en Kieffer Wien normal bomvidd, kändes bra men när jag kollade schabrak efter ridning så verkar den ligga an för mycke fram. Dessutom gillar jag inte att planeterna ligger så tätt i bakkant. Hon är lite takig.

Men har man riktigt breda platta hästar så är sällan Amerigo ett alternativ, bomvidderna går att få riktigt breda men själva sadeln är sällan gjord för sådana hästar (egen erfarenhet då jag har en tunna till häst).

Nu vet jag inte hur breda din och Fioranos ponnyer är, och allt är relativt. Men min breda korsningsponny kan inte ha annat än engelska sadlar typ Crown, Frank Baines men även Childeric funkar. Allt annat såsom Prestige, Amerigo, Equipe har helt fel form på bossorna.

Amerigo cervia funkar på breda platta hästar. Jag har strl 2 på min. (Vid). Finns upp till strl 3 vad jag vet, och det är nog för riktigt breda hästar. Både i dressyr och hopp.

På min badtunna där allt glider i sidled och åker fram ligger cervian absolut bäst och jag är jättenöjd med den. Visst kan den glida fram när hon spänner sig men ligger kalas när hon jobbar och slappnar av. Min häst har mycket motor och är extremt tittig och spänner sig därav ibland.

Slänger in en förfrågan om vad för dressyrsadel som kan vara värd att prova på ovan nämnda badtunna.

Amerigo cervia dressyr känns inte som att jag har råd att investera i, räcker med en sådan hopp.

Hennes rygg är rak, kort, bred och platt. Liten manke och smala bogar. Inte så stora rörelser.

Jag gillar bäst Dominus dressyr men det kan man ju räkna ut med arselet att den inte passar henne. Bred sits är att föredra även om jag faktiskt trivs med cervians smala midja. Det brukar jag inte gilla.

Lite svängd rygg som sluttar uppåt mot korset, det får mig att tänka på dominus dressyr. Ska vi byta häst? ;) Dominus är den sadel jag trivts bäst i. Den är bred i sitsen och i midjan, alltså inget för den som vill sitta smalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Pälsvård! För dummies
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar